Den er her endelig, den dag du har ventet på – din nye hjemmeside er næsten klar til at gå live. Du er spændt og ivrig efter at sprede ordet, men der er et par ting, du skal gøre først.
Brug af vores tjekliste hjælper med at sikre, at du har dækket alle områder.
En vellykket webstedslancering skal leveres uden fejl. En tjekliste vil sikre, at du dækker alle hovedpunkterne og hurtigt identificerer eventuelle fejl.
Selvom ingen ønsker at forsinke deres lancering, hjælper brugen af en omfattende tjekliste for lancering af websteder med at sikre, at intet falder gennem sprækkerne eller bliver overset, hvilket sparer dig tid og penge i det lange løb.
Bloggere, ejere af små virksomheder og iværksættere vil alle kunne drage nytte af at have en liste over opgaver, der skal udføres, før de går live. Enhver, der leder efter en projektkøreplan, eller ønsker at forblive organiseret, kan drage fordel af den.
Tænk på, hvad du gerne vil have ud af dit websted, og hvordan du vil nå disse mål. For at denne proces skal være effektiv, har du brug for en klar vision om, hvor du er på vej hen. At sætte mål tidligt vil hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger og klargøre, hvad du skal fokusere på.
Brug lidt tid på at overveje, hvem denne hjemmeside er til. Hvem vil læse artiklerne? Hvem vil vi kontakte for dine produkter eller tjenester?
Disse spørgsmål skal besvares, så du kan skabe et budskab og design med fokus på din målgruppe. Uden et publikum er der ikke et websted.
Nu ved du, hvem din målkunde er og hvad de søger. Nu skal du skabe noget indhold til hjemmesiden. Fra blogindlæg til salgssider, skriv alt det ned, du kommer på. Dette vil hjælpe dig med at holde styr på dit indhold og undgå huller, der kan skade dit websteds succes.
Nu skal du bygge de sider, der vil blive set oftest, såsom “om os”, “kontakt” og “tjenester”. Opdel dette i et sitemap, så du ved præcis, hvor alt skal være. Herunder hvilke oplysninger der vil blive givet på hver side (som produktbeskrivelser) og hvilken betydning det har for webstedets primære mål.
En vellykket lancering af en hjemmeside begynder med at vælge den rigtige platform. Det indhold, du præsenterer på dit websted, bør primært bestemme den mest passende platform for det. Mange bruger WordPress til at oprette deres blogs, webshops og andre sider af flere grunde. Den første er brugervenligheden. Selv de mindre teknisk kyndige kan implementere det uden problemer. Den anden grund er det omfattende og imødekommende fællesskab af WordPress-brugere. Selv hvis en ny bruger har problemer, vil utallige forummer, videoer og artikler pege dem i den rigtige retning og besvare deres spørgsmål.
Ud over WordPress kan en træk og slip-websidebygger være en god mulighed for at oprette dit websted. Det Content Management System (CMS), du vælger, vil påvirke dit websteds udseende, layout og funktionalitet, hvilket gør det afgørende at investere tid i beslutningsprocessen.
Oprettelse af sociale medieprofiler vil hjælpe dig med at øge webstedstrafikken og få mere opmærksomhed på dit indhold. Glem ikke at sikre, at hver platform matcher dit virksomheds-brand.
Giv dig selv mindst 2 måneder til at få alt sat op og klar til den store dag. Derefter vil det tage et par uger at implementere indholdet til live og begynde at få besøg på dit websted (opslag på sociale medier har typisk brug for denne tid for at skabe øget trafik).
At have et professionelt design er en integreret del af at skabe et websted, som folk har tillid til. Det er bedst ikke at forhaste sig dette trin eller skyde genveje ved at bruge standardbilleder. Sørg desuden for, at dit websteds design stemmer overens med den overordnede branding.
Sådan taler du til dit publikum. Sørg for, at alt stemmer overens med dine og dine kunders forventninger. Vær ikke bange for at bede om andre meninger, hvis det er nødvendigt.
Vil du have, at din hjemmeside skal være meget minimalistisk med masser af hvide områder, eller foretrækker du flere farver og designs? Vælg skrifttyper, der er nemme at læse. Hvis muligt, lav en undersøgelse for at finde ud af, hvilke farvesammensætninger folk finder mest tiltalende. Du kan træffe en beslutning baseret på, hvad der virker mere iøjnefaldende.
Inkluderer du fotografier, videoer eller musik på dit websted? Hvis du gør, skal du sikre dig, at du har de relevante licenser. Nogle billeder er ikke omfattet af ophavsret fra Creative Commons Attribution-licensen, men andre kræver gebyrer. Angiv tydeligt på hver side, om der er begrænsninger for brug af ophavsretligt beskyttet indhold, og hvordan tilladelser kan opnås.
Mange smartenheder kan få adgang til dit websted. Den skal være responsiv for at passe til forskellige skærmstørrelser. Du skal muligvis ændre det til smartphones og tablets, hvis layoutet ikke ser rigtigt ud. Hvis du ikke er sikker på, hvordan dit websted skal se ud på forskellige enheder, kan du bruge masser af online responsive designværktøjer.
Sørg for, at alt indhold på dit websted er korrekt og originalt. Hvis der er nogen kilder til statistik, skal du gøre dem nemme at finde, så læserne ved, hvor de kommer fra.
The kunderejsen skal være klar og nem at følge. Vil du for eksempel have, at de kontakter salgsafdelingen direkte eller udfylder en e-mail-formular? At have klare instruktioner kan hjælpe med at holde besøgende engageret og give dem mere kontrol over deres rute gennem dit websted.
Test hver side på en række besøgende for at sikre, at deres oplevelse er gnidningsløs og kortfattet på tværs af hele webstedet. Af hensyn til dit budget, din indsats og dine nerver skal du foretage de nødvendige ændringer, før du går live.
At sikre, at billeder er komprimerede, kan hjælpe med at fremskynde den tid, det tager for indlæsning af dit websted. Dette er især vigtigt, hvis du har et e-handelswebsted, da potentielle kunder vil forvente hurtige indlæsningstider.
Sørg for, at din kontaktformular fungerer. Dette vil hjælpe med at forhindre mistede kundeemner og sikre, at besøgende kan komme i kontakt med dig, når de har brug for det. Tjek alle formularfelter og indsendelsesprocessen.
Det kan være altødelæggende, hvis dit websted efter lanceringen ender med at vise 404 sider eller tomme pladser, hvor indholdet burde være. På grund af muligheden for, at Google måske allerede indekserer nogle gamle versioner af din side. Du skal fortælle Google, at de ikke længere eksisterer.
Der kan være tilfælde, hvor små dele af slettede oplysninger stadig er synlige for besøgende (f.eks. meddelelsen “dette produkt er nu udgået”). For at undgå negativ feedback skal du sørge for, at dette aldrig sker.
Det er vigtigt at teste, hvordan dine besøgende vil navigere rundt på dit websted, når det starter live. Test, hvor godt interne links fungerer, og tjek, hvor linket kommer fra (du skal jo ikke have ødelagte links).
For at undgå pinlige fejl, når dit websted går live, skal du sørge for at læse korrektur på alt indhold før lancering. Det er også en god idé at vise det til andre personer i teamet, da de måske opdager noget, du ikke bemærkede
Dit webstedsdesign skal matche dit virksomheds brand og missionsbeskrivelse. Sørg desuden for, at dit websted er i overensstemmelse med andre marketingmaterialer, du måtte have, såsom sider på sociale medier eller trykt materiale (f.eks. brochurer eller visitkort ).
Tjek, at dit favicon (ikonet for dit websted placeret øverst i en webbrowser i adresselinjen) vises korrekt. Det kan være nemt for dette at gå tabt blandt alle andre designændringer, så dobbelttjek altid.
Sørg for at tjekke, at alle cookies og de relevante samtykkebokse fungerer, som de skal. Dette er især vigtigt, hvis du bruger tredjepartstjenester såsom Google Analytics-software eller marketingplatforme, der gemmer dine webstedsdata (f.eks. Mailchimp). Bekræft, at cookieoplysningerne vises korrekt, når man er på dit websted.
At skabe en sammenhængende oplevelse gennem dit websted kræver yderligere værktøjer såsom formularer, live chats eller integration af sociale medier.
Du kan bruge en løsning, der kombinerer dem alle i én, såsom LiveAgent. Det er et værktøj, der kan hjælpe dig med at spare en masse tid ved at integrere dets løsninger på dit websted – og det er nemt at starte.
Med nogle få enkle trin kan du implementere live chat (der får fat på kundeemner), et callcenter, bruge software til sociale medier og administrere alle dine kundeinteraktioner fra én universel indbakke.
LiveAgent er helt gratis at prøve, så du kan se, hvor godt det fungerer på dit websted.
Tjek, om dine betalingsintegrationsudbydere (f.eks. Stripe) er oppe og køre. Hvis du f.eks. bruger Shopify, skal du kontrollere, at alle data bliver trukket korrekt for at sikre, at ingen kunder har problemer med deres ordre efter lanceringsdagen.
Tjek indlæsningshastigheden på dit websted. Hvis du har mange billeder eller videofiler, så brug noget som GTmetrix eller PageSpeed Insights for at se, hvor der kan foretages forbedringer. Dette er især vigtigt, hvis du forventer at have meget trafik på dit websted. Sørg for, at alle billeder er optimeret, og at alle videoer eller animationer afspilles, som de skal, når siden indlæses.
Bekræft, at RSS-linket fungerer korrekt. Dette vil være afgørende, hvis du har en blog og vil have, at folk skal abonnere på opdateringer eller dele dit indhold med deres publikum.
Hvis du har nogen sporingskoder, scripts eller tredjeparts marketingværktøjer installeret på dit websted, skal du sørge for, at ingen fejl forhindrer dem i at køre. Tjek disse elementer i løbet af de sidste par dage før lanceringen, så du kan fange eventuelle problemer, før de forårsager væsentlige problemer.
Hvis du ikke allerede har et, er det nu, du skal integrere et analyseværktøj (vi anbefaler Google Analytics). Dette vil hjælpe dig med at holde styr på vigtige metrics, som hvor besøgende kommer fra, og hvordan de finder vej til dit websted. Det er også afgørende for at forbedre placeringer i søgemaskinerne.
Hvis du vil være sikker på, at du ikke overser noget vigtigt om søgemaskineoptimering, er her vores SEO for New websitetjekliste.
Hvis dit websted er mobilvenligt, kan du overveje at implementere Accelerated Mobile Pages (AMP). Dette nye initiativ fra Google vil give dig et massivt boost i synlighed og SEO-rangering for mobile enheder. Det er bydende nødvendigt, hvis dit websted er stærkt afhængigt af mobiltrafik.
Sørg for, at du er i stand til at bevare kontrollen over indholdet på dit websted. Du skal være i stand til at foretage ændringer, når de er nødvendige. Dette er afgørende for at forhindre dit websted i at blive hacket. Hvis du ikke har de tekniske færdigheder til selv at gøre dette, så skal du overveje at hyre et webudviklingsfirma.
Sørg for, at du gemmer dit websteds loginoplysninger osv., det hele samlet ét sted, hvor de er let tilgængelige og sikre. Hvis du mister dem eller ikke skriver dem ned korrekt, vil det være svært at genopbygge webstedet fra bunden.
Hvis du ikke er den oprindelige forfatter til bestemte sektioner på dit websted, skal du sikre dig, at du har copyright-tilladelse til at gengive dem. Dette er især vigtigt, hvis de indeholder billeder eller andet medieindhold (bemærk, at det vil påvirke, hvordan søgemaskiner indekserer dit websted).
Glem ikke at inkludere en side med vilkår og betingelser samt en privatlivspolitik. Dette vil hjælpe dig med at beskytte dit websted mod eventuelle juridiske problemer i fremtiden, især hvis de involverer tredjeparter.
Hvis du bruger Google Analytics, skal du sørge for, at interne IP-adresser (dvs. dem, der stammer fra dit firma) ikke bliver inkluderet i analyserapporter for trafik på dit websted. Interne hits kan skævvride resultaterne, og dataene afspejler muligvis ikke reel websitetrafik og besøgende.
Hvis du vil forbedre dit websteds onlinesikkerhed, skal du overveje at investere i et SSL-certifikat. Dette vil give dig mere troværdighed, og dine besøgende kan sikre sig, at de er på et sikkert websted. Tjek, om HTTPS vises i dit websteds URL – hvis det gør, betyder det, at webstedet er sikkert.
Hvis du ikke bruger en automatisk backup-løsning, så er det nu, du skal konfigurere en. Du skal sikkerhedskopiere dit websted regelmæssigt, ideelt set en gang om ugen eller oftere, hvis der foretages væsentlige ændringer (f.eks. tilføjes nye sider). Dette hjælper med at minimere enhver potentiel skade på dit websted.
Det er også værd at tjekke, at dit websted er kompatibelt, når det kommer til potentielle juridiske spørgsmål, såsom databeskyttelse og privatliv. Hvis du ikke har ekspertise eller tid til selv at gøre det, kan du overveje at hyre en juridisk ekspert til at hjælpe dig.
Sørg for, at du er i stand til at overvåge dit websted. For eksempel vil en tjeneste som Pingdom sende advarsler, hvis der er problemer med webstedet eller hosting, så du hurtigt kan løse dem og mindske enhver nedetid for besøgende.
Hvis dit websteds indhold administreres via et Content Management System (f.eks. (WordPress, skal du sørge for at opdatere det til den nyeste version, når det er muligt. Det vil hjælpe med at forhindre fremtidige sikkerhedsproblemer og også sørge for gnidningsløs drift for besøgende.
Tænk på, hvordan du kommer ind på dit websted. Er det mobilvenligt? I modsat fald, skal du løse det før lanceringen.
Giv dig god tid til at teste dit nye websted for eventuelle problemer med de mest almindelige browsere (Chrome, Firefox og Safari). Browsertest vil sikre, at eventuelle problemer identificeres, før webstedet går live.
Glem ikke at dobbelttjekke, at alle dine interne links fungerer korrekt, og at ingen er brudt. Det betyder, at man går gennem hver side og manuelt tjekker, at alle URL’er linker til det rigtige steder. Du kan også bruge et online værktøj til kontrol af brudte links.
Sørg for at inkludere relevante calls to action (CTA’er) på hver side på dit nye websted. Det hjælper dit publikum med at lede kunderejsen på dit websted. Hvis du vil booste dine konverteringer, skal du bruge denne mulighed for at tilføje relevante CTA’er.
Tilsvarende, hvis du bruger sociale medier, skal du sørge for, at hvert feed fungerer korrekt. Hvis du for eksempel deler dine blogindlæg på sociale medier, skal besøgende kunne se disse opdateringer, når de kommer tilbage på dit websted. Hvis dette ikke er tilfældet, bliver folk måske ikke længe for at lede efter det indhold.
På lanceringsdagen bør du være helt klar. Der burde ikke være nogen manglende sider eller justeringer påkrævet. Dobbelttjek, at alt, hvad du behøver for at gå live, er på plads, inden du starter.
Sørg også for, at du har planlagt en lanceringskampagne for at få processen i gang. Dette kan være i form af en e-mail-kampagne, Facebookopslag eller bare ved at fortælle andre, at dit nye websted er iværksat og fungerer.
Slutteligt er en af de bedste måder at booste din trafik og få flere besøgende på, er ved at investere i Google Ads. Det fantastiske ved disse annoncer er, at de er meget målrettede. Du kan være sikker på, at du altid vil have en relevant målgruppe for hver kampagne.
Hvis du har tid, så overvej også at skrive en pressemeddelelse. Dette er en fantastisk måde at få dit nye websted ud, og det kan endda hjælpe dig med at lande nogle backlinks til SEO-formål.
Det handler om markedsføringen. Skab en buzz og formidle et overbevisende budskab til dit publikum. Giv et tilbud dine kunder ikke kan afslå. Dette kan være en rabat på dine tjenester, gratis prøver af produkter eller eksklusivt indhold.
Det kaldes et ‘privat’ websted, hvilket betyder, at kun personer med autoriseret adgang kan se dets indhold. På lanceringsdagen bliver dit nye websted ‘offentligt’, og alle kan se det.
Der er mange måder at markedsføre dit nye websted på. Du kan bruge sociale medier, e-mail marketing eller endda en pressemeddelelse – tænk på, hvad der vil fungere bedst for din målgruppe og brug den metode.
Hvis dit websted går ned, er det vigtigt at løse problemet så hurtigt som muligt. Dette gælder især, hvis du er afhængig af, at besøgende finder dine tjenester eller produkter online.
LiveAgent tilbyder omfattende funktioner og integrationer til virksomhedsløsninger. Med pausefunktionen kan agenter holde pauser ansvarligt og sikre effektivitet i arbejdet. Det er vigtigt at holde pauser for at undgå udbrændthed og sikre god kundeservice. Planlæg en demo i dag for at opdage, hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.
LiveAgent tilbyder en intern videnbase og helpdesk til virksomheder. Det gør det muligt for medarbejdere at finde information hurtigt og effektivt, hvilket forbedrer kundeservice og effektivitet. Med en pris på $9 pr. agent er det en overkommelig løsning, der også tilbyder en 30-dages gratis prøveperiode.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team