Kunde ^identifikationsprogram^ tjekliste

Kunde identifikationsprogram tjekliste

Det primære anti-hvidvaskprogram (AML) i USA er Bank Secrecy Act (BSA), som kræver, at finansielle institutioner udvikler, implementerer og vedligeholder et kundeidentifikationsprogram (CIP). Formålet med en CIP er at sikre, at en finansiel institution kender sine kunders sande identitet.

For at overholde BSA bør du følge en tjekliste for at etablere din CIP. Denne artikel giver en grundig tjekliste, du kan følge for at gøre processen lettere.

Vigtigheden af ​​en tjekliste til kunde identifikationsprogram

At vide, hvilke trin der skal følges, når man implementerer en CIP, hjælper finansielle institutioner og deres juridiske teams med at overholde loven om bankhemmelighed (Bank Secrecy Act) og forhindre hvidvaskning af penge. Organisationer kan være sikre på, at de overholder deres økonomiske forpligtelser, indsamler de nødvendige oplysninger fra kunder, verificerer deres identiteter og skaber et sikrere økonomisk system for alle involverede.

Hvem kan drage fordel af en tjekliste for kunde identifikationsprogram

  • AML compliance officers

Dette er en person, der er udpeget af en finansiel institution til at føre tilsyn med AML-politikker og sikre, at der ikke er problemer med overholdelse af lovkrav. En compliance-professionel er typisk en seniorleder, der er ansvarlig for at udvikle og vedligeholde CIP, samt træne personalet i dets krav.

  • Kontorepræsentanter

Disse er frontlinjemedarbejdere i en finansiel institution, som er i direkte kontakt med kunderne. De skal være opmærksomme på kravene til kundeidentifikationsprogram for korrekt at indsamle kundeoplysninger og bekræfte deres identiteter.

  • Information technology personale

De spiller en vigtig rolle i at udvikle og vedligeholde de systemer, der bruges til at opbevare kundeoplysninger. De skal også forstå, hvordan CIP fungerer for at understøtte det korrekt.

  • Kunde due diligence teams

Disse teams er ansvarlige for at udføre forbedret due diligence på kunder med højere risiko. De skal være fortrolige med CIP for korrekt at vurdere risici og træffe passende foranstaltninger.

  • Bestyrelse

De er ansvarlige for at fastlægge den strategiske retning for den finansielle institution, hvilket inkluderer godkendelse af en CIP. Derfor skal bestyrelsen orienteres om kravene i CIP, og hvordan det vil påvirke organisationens drift.

  • Reelt ejerskab

En person, der er i reelt ejerskab af en virksomhed – en person, der i sidste ende ejer eller kontrollerer en interesse i en juridisk enhed eller ordning såsom en virksomhed, trust eller fond – har en egeninteresse i at sikre, at deres kunder er legitime og kvalificerede til at gøre forretninger.

Se vores tjekliste for kundeidentifikationsprogram

Kunde identifikationsprogram tjekliste

Denne gruppe mennesker vil være ansvarlige for at udvikle, implementere og vedligeholde CIP.

Hvorfor er det vigtigt at etablere et team mod hvidvaskning af penge?

Ved at sikre overholdelse af BSA, kræver det at finansielle enheder træffer foranstaltninger for at forhindre hvidvaskning af penge. Det er afgørende for sikkerheden for enhver bankinstitution. At være ansvarlig for CIP betyder, at dette team spiller en afgørende rolle i at bevare den pågældende organisations integritet.

Hvordan etablerer man et team mod hvidvaskning af penge?

Der er ingen standardmodel for alle, da sammensætningen af ​​et anti-hvidvaskteam vil variere afhængigt af størrelsen og strukturen af ​​det pågældende pengeinstitut. Nogle vigtige stadier er dog at udpege en compliance program officer, som vil være den person, der er ansvarlig for at føre tilsyn med AML-politikker og -procedurer; sammensætte et team af kontorepræsentanter, IT-medarbejdere og kunde due diligence-analytikere; og give undervisning til alle medarbejdere i krav til kundeidentifikationsprogram.

Hvilke værktøjer skal bruges til at etablere et team til bekæmpelse af hvidvaskning af penge?

  • interviews – for at finde den bedste kandidat til rollen som compliance program officer
  • træningsmateriale – for at uddanne dine medarbejdere i CIP-krav
  • spørgeskema – for at vurdere dit teams viden om AML-overholdelse og CIP

Finansielle institutioner skal bekræfte, at deres kunder er dem, de hævder at være som en del af onboarding-processen.

Hvorfor er det vigtigt at bekræfte en ny klients identitet?

Ved at bekræfte kundernes identitet kan organisationer være sikre på, at de ikke handler med kriminelle eller terrorister. Dette er igen med til at beskytte det finansielle system mod misbrug og forhindre hvidvaskning af penge.

Hvordan bekræfter man en ny klients identitet?

Dette kan gøres ved brug af dokumenter, videnbaseret godkendelse, ikke-dokumentariske metoder eller andre midler. De godkendte processer skulle allerede være etableret som en del af din CIP.

3 people reviewing support documentation

Hvilke værktøjer skal bruges til at bekræfte en ny klients identitet?

  • CIP-tjekliste – for at sikre, at du følger de påkrævede identitetsbekræftelsesprocedurer
  • dokumentation – for at indsamle kundeoplysninger
  • godkendelse – for at bekræfte kundens detaljer
  • ikke-dokumentariske metoder – for ellers at bekræfte kundens identitet

Hvis du sporer deres nye kontoåbningsproces, viser det dig, hvornår kunden blev onboardet, hvilken type konto de åbnede og andre vigtige detaljer.

Hvorfor er det vigtigt at oprette en profil for kunden?

Hvis du gør det, hjælper det finansielle institutioner med at holde styr på deres forretningsforbindelser. Disse oplysninger kan bruges til at vurdere risici, overvåge finansielle transaktioner og opdage mistænkelige transaktioner eller aktiviteter.

Hvordan opretter man en profil til klienten?

Ved at indsamle oplysninger om dem under kontoåbningsprocessen og gemme dem i en central database. Disse data kan bruges til at oprette en profil, der kan tilgås af alle relevante afdelinger i organisationen.

Contacts in Ticketing system - LiveAgent

Hvilke værktøjer skal bruges til at oprette en profil for klienten?

  • kontoåbningsformular – for at indsamle kundedata
  • kundeprofilskabelon – for at oprette et standardformat for profiler
  • database – til at gemme kundeoplysninger

Teamet mod hvidvaskning af penge skal underrettes, hver gang en ny kunde onboardes.

Hvorfor er det vigtigt at underrette AML-teamet om en ny klient?

Det giver teamet mulighed for at vurdere risiciene forbundet med kunden og beslutte, om der skal træffes yderligere foranstaltninger. Det er også med til at sikre, at den finansielle institution opfylder overholdelseskravene i CIP.

Hvordan underretter man anti-hvidvaskningsteamet om en ny klient?

Dette kan gøres ved at sende en e-mail eller foretage et telefonopkald. Meddelelsen skal indeholde alle relevante oplysninger om kunden, såsom deres navn, adresse og fødselsdato.

Marketing Email Templates

Hvilke værktøjer skal bruges til at underrette AML-teamet om en ny klient?

  • kommunikationsværktøj – for at kontakte AML-teamet (telefon, e-mail)
  • klientprofil – for at give teamet alt relevant detaljer om kunden

Gennemgå detaljer fra kontorepræsentanter under kundeinterviewene samt data fra dokumentations- og godkendelsesprocessen.

Hvorfor er det vigtigt at gennemgå oplysninger om en ny klient?

Dette hjælper med at sikre, at alle de nødvendige oplysninger er blevet indsamlet, og at alt tjekkes ud. Det giver dig også mulighed for at se eventuelle røde flag, du ikke så, under den indledende screening.

Hvordan gennemgår man oplysninger om en ny klient?

Gennemgå alle tilgængelige data nøje. Dette omfatter interview med kontorepræsentanter, gennemgang af dokumentation og godkendelse af kundeoplysninger.

Contact forms feature in Live chat software - LiveAgent
>

Hvilke værktøjer skal bruges til at gennemgå oplysninger om en ny klient?

  • kontoåbningsformular – for at indsamle kundedata
  • godkendelse – for at bekræfte kundens identitet
  • CIP-tjekliste – for at sikre, at du følger de givne procedurer

KYC er et sæt formularer og spørgsmål, der skal udfyldes og opbevares for hver ny kunde.

Hvorfor er det vigtigt at udfylde KYC-dokumentation?

Så finansielle institutioner kan indsamle alle de nødvendige oplysninger om deres kunder. Disse data kan derefter bruges til at hjælpe med at bestemme risikoniveauerne, før du handler med dem.

Hvordan udfylder man KYC-dokumentationen?

Instruer kunden i at følge alle instruktionerne på formularen og besvare alle spørgsmålene sandfærdigt. Dette skal så underskrives af både kunden og en repræsentant for din organisation. Brug LiveAgents KYC-tjekliste for ikke at gå glip af nogen trin.

digital marketing customer profiles-illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at udfylde KYC-dokumentationen?

  • LiveAgents KYC-tjekliste – for at fuldføre alle de nødvendige trin
  • KYC-formular – til at indsamle kundedata
  • kundeprofil – for at give alle relevante detaljer om

For at bekræfte kundens identitet skal du indsamle visse detaljer og bekræftende dokumenter fra dem.

Hvorfor er det vigtigt at bede om påkrævet dokumentation?

For at bekræfte kundens identitet og bekræfte, at de er, hvem de siger de er. Det giver dig også mulighed for at se eventuelle røde flag, du ikke så, under den indledende screening.

Hvordan beder man om påkrævet dokumentation?

Kontakt kunden ved hjælp af deres foretrukne kommunikationsmetode, herunder en anmodning om alle relevante oplysninger. De nødvendige dokumenter kan variere afhængigt af det land, du opererer i, men inkluderer typisk et offentligt udstedt id, bevis for adresse (f.eks. et regnskab), fødselsdato osv.

Contact-forms-LiveAgent

Hvilke værktøjer skal bruges til at bede om nødvendig dokumentation?

  • kommunikationsværktøj – til at kontakte kunden (telefon, e-mail)
  • kundeprofil – til at gemme alle deres oplysninger li>

Tjek alle kundens oplysninger for at bekræfte, at de er fuldstændige og korrekte.

Hvorfor er det vigtigt at udføre en AML-specialistgennemgang?

For at kontrollere, at al dokumentation er i orden. Det giver dig også mulighed for at se eventuelle røde flag, du ikke så, under den indledende screening. Dette hjælper med at beskytte din organisation mod økonomisk kriminalitet.

Hvordan udfører man en AML-specialistgennemgang?

AML-specialisten vil gennemgå al dokumentation og kontrollere, at alt er i orden. De vil også markere eventuelle mistænkelige transaktioner, mærkelige finansielle aktiviteter eller manglende information.

powerful editor - illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at udføre en AML-specialistgennemgang?

  • kundeprofil – for at give alle relevante detaljer om kunden
  • kommunikationsværktøj – for at kontakte kunden (telefon, e-mail)

Dette vil involvere at køre en kontrol af kundens navn i forhold til offentliggjorte lister.

Hvorfor er det vigtigt at foretage en screening for sanktioner?

Sørg for, at du ikke handler med nogen enkeltpersoner eller organisationer, der er på disse lister. Dette er igen med til at beskytte din virksomhed mod økonomisk kriminalitet.

Hvordan foretager man en screening for sanktioner?

Der er forskellige screeningsværktøjer tilgængelige, såsom WorldCheck eller LexisNexis. Indtast blot kundens navn i systemet, og det vil køre en kontrol mod de relevante databaser.

ecommerce choice-illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at udføre screening for sanktioner?

  • WorldCheck
  • LexisNexis

Hvis den potentielle kundes navn er markeret i nogen af ​​screeningskontrollerne, skal du undersøge det nærmere.

Hvorfor er det vigtigt at udarbejde et eskaleringsdokument?

Dette dokument indeholder alle relevante oplysninger om kunden og dennes konto. Det vil blive brugt til at eskalere sagen til en senior manager til yderligere gennemgang.

Hvordan forbereder man et eskaleringsdokument?

En skabelon vil være nyttig her, så søg online, hvis din organisation ikke allerede har en. Hvis det gør det, skal du blot udfylde alle relevante oplysninger og sende dem til gennemgang.

LiveAgent have all the context you need - illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at udarbejde et eskaleringsdokument?

  • skabelon
  • kundeprofil

Når du har gennemgået alle dokumenterne, kan du bedømme kunden for deres potentielle ansvar over for din virksomhed.

Hvorfor er det vigtigt at tildele en kunderisikovurdering?

Så du kan prioritere dine sager og fokusere på de kunder, der udgør den største risiko for din organisation. Dette hjælper også compliance officer med at beslutte at godkende eller afvise den potentielle kunde.

Hvordan tildeler man en kunderisikovurdering?

Der er forskellige metoder til at gøre dette, men du kan bruge et simpelt scoringssystem. Tildel point baseret på faktorer såsom kundens oprindelsesland eller deres branche.

customer filter - illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at tildele en kunderisikovurdering?

  • kundeprofil
  • værktøjer til risikovurdering – til at score den potentielle kunde på deres formodede ansvar
  • forbrugerrapporteringsbureauer – for information om betalinger og kreditaktivitetshistorik osv.

Hvis den potentielle kunde anses for at være en mulig fare, bør en beslutning om at handle med dem træffes af den compliance officer.

Hvorfor er det vigtigt at godkende eller afvise en højrisikoklient?

For at reducere chancerne for, at du gør forretninger med enkeltpersoner eller organisationer, der kan udgøre en trussel mod din virksomhed. Til gengæld hjælper dette med at beskytte dig mod økonomisk ansvar.

Hvordan godkender eller afviser man en højrisikoklient?

Beslutningen vil blive truffet af den compliance officer, efter at de har gennemgået alle relevante oplysninger. De vil enten give deres godkendelse til at åbne kontoen eller afvise den, afhængigt af at de har en rimelig tro på, at de er en højrisikokunde.

woman choosing right option-illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at godkende eller afvise en højrisikoklient?

  • kundeprofil
  • kommunikationsværktøj

Hvis kunden bliver godkendt, skal du oprette en profil i dit system for dem.

Hvorfor er det vigtigt at åbne en konto for kunden baseret på acceptabel risiko?

Så du kan begynde at gøre forretninger med dem og begynde at generere indtægter.

Hvordan åbner man en konto for kunden baseret på acceptabel risiko?

Processen vil variere afhængigt af din organisations interne procedurer, men generelt skal du udfylde noget papirarbejde og indsende det til godkendelse. Når alt er blevet kontrolleret og godkendt, åbnes kontoen i dit system efter den påkrævede venteperiode.

support illustration

Hvilke værktøjer skal bruges til at åbne en konto for kunden baseret på acceptabel risiko?

  • kundeprofil – for at indsende til godkendelse
  • kontoåbningsværktøj – for at åbne kontoen, når alt er blevet godkendt
  • overvågningsværktøj – til at skrive en mistænkelig aktivitetsrapport efter kontoen er blevet åbnet, hvis det er nødvendigt

Metoder til effektivt at identificere en kunde

Registrering

Det første trin i ethvert kundeidentifikationsprogram er at sikre, at du har fuldstændige og nøjagtige registreringer af alle kunder, så du kan give dem den bedst mulige kundeservice.

Sammenligning af offentlige oversigter

En anden måde at identificere dine kunder på er ved at sammenligne dem med offentlige oversigter over enkeltpersoner og organisationer, der er blevet markeret som højrisiko. Dette hjælper med at frasortere alle, der kan udgøre en trussel mod din virksomhed.

At give passende varsel

Som en del af dit kundeidentifikationsprogram skal du give kunden besked om, at du indsamler deres personlige oplysninger et vist antal hverdage i forvejen. Denne meddelelse skal være klar og iøjnefaldende, og den skal forklare, hvorfor du indsamler oplysningerne, og hvordan de vil blive brugt.

Etablering af undtagelseskriterier

Der kan være nogle kunder, der er undtaget fra dit kundeidentifikationsprogram. Etablering af undtagelseskriterier på forhånd sparer dig for unødvendigt at indsamle oplysninger fra enkeltpersoner, som ikke udgør en risiko for din virksomhed.

Revision og test

Regelmæssig opdatering af dit kundeidentifikationsprogram er afgørende for at det arbejder effektivt. Denne proces hjælper med at identificere eventuelle svagheder i systemet og hjælper med at sikre, at du overholder alle gældende bankregler.

Sammenfatning af tjeklisten for kundeidentifikationsprogram

  • Skab et team mod hvidvaskning af penge
  • Bekræft en ny klients identitet
  • Opret en profil for kunden
  • Giv AML-teamet besked om den nye klient
  • Gennemgå oplysninger om den nye klient
  • Fuldfør Kend din kundedokumentation med LiveAgents KYC-tjekliste
  • Bed om den nødvendige dokumentation
  • Udfør en AML-specialistgennemgang af dokumentationen
  • Gennemføre screening for sanktioner
  • Forbered et eskaleringsdokument for eventuelle matches
  • Tildel en kunderisikovurdering
  • Godkend eller afvis en højrisikoklient
  • Åbn en konto for kunden baseret på acceptabel risiko

Frequently asked questions

Hvad er et kundeidentifikationsprogram?

En CIP er et sæt passende, specifikke, risikobaserede politikker, som finansielle institutioner bruger til at verificere deres kunders identitet. Denne proces hjælper med at forhindre bedrageri og hvidvaskning af penge og er påkrævet ved lov i mange jurisdiktioner.

Hvad er nogle bedste CIP-praksis?

Etabler klare og præcise politikker for kundeidentifikationsprocedurer. Træn dine medarbejdere i, hvordan de korrekt identificerer kunder, bruger teknologi til at hjælpe med at automatisere identifikationsprocesser og gennemgår kundeidentifikationsprocedurer regelmæssigt.

Hvem skal overholde CIP-kravene?

Private banker, kreditforeninger, spare- og låneforeninger, forsikringsselskaber, mægler-forhandlere, der er registreret hos SEC, og enhver anden type juridiske enheder. Det forretningsmæssige formål med en CIP er at forhindre disse institutioner i ubevidst at lette kriminelle, finansielle aktiviteter ved at føre konti eller gennemføre finansielle transaktioner for enkeltpersoner eller enheder, der søger at skjule deres identitet til ulovlige formål.

Hvad er fordelene ved en CIP?

For en forretningsenhed giver det en mekanisme til at opdage og verificere detaljerne om sine kunder for at reducere risikoen for identitetstyveri, bedrageri og mistænkelige transaktioner. Det sikrer overholdelse af statslige regulatoriske krav, såsom Know Your Customer. Det har også et program til bekæmpelse af hvidvaskning af penge på plads. For kunder giver CIP’er en måde at beskytte personlige oplysninger på og sikre, at transaktioner er trygge og sikre.

Hvordan kan jeg sikre, at mit CIP er effektivt?

Først skal du klart definere målene og målsætningerne for programmet. Hvad prøver du at opnå? Hvem er dine målkunder? Hvilke identifikationsoplysninger har du brug for fra dem? Besvarelse af disse spørgsmål på forhånd vil hjælpe dig med at skabe et fokuseret og effektivt kundeidentifikationsprogram. Du kan også følge en overholdelsestjekliste som denne, så du ikke går glip af nogle afgørende trin.

Hvad er sanktionerne for manglende overholdelse af CIP-kravene?

Afhængigt af den specifikke føderale regulering, der er overtrådt, kan sanktionerne omfatte pengebøder, strafferetlige sanktioner såsom fængsling, tilbagekaldelse af en statsudstedt virksomhedslicens eller vedtægter, fortabelse af produkter eller udstyr og/eller udelukkelse fra at deltage i offentlige programmer for alle i reelt ejerskab og/i bestyrelsen.

Hvor ofte skal jeg gennemgå mit CIP?

Det nøjagtige tidspunkt afhænger af din virksomheds type og risikoen for kriminel aktivitet, men generelt er en periodisk gennemgang mindst hvert kvartal en rimelig tidsramme for at opretholde nøjagtigheden. Nøglen til en effektiv CIP er at holde sig ajour med ændringer i din kundebase og holde nøjagtige optegnelser.

Tilhørende ressourcer

Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privacy and cookies policy.

×
Plan en én-til-én samtale og opdag hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.

Vi er tilgængelige på adskillige datoer

Planlæg en demo
^ ^