Optimer dine salgsopkald med denne tjekliste, der dækker alt fra at forberede din UVP og definere målet for opkaldet, til at besvare indsigelser og tilbyde en individuel tilgang. Lær hvordan du kan identificere kundeemners behov og bruge åbne spørgsmål til at opbygge relationer. Få også tips til at skifte problemfrit til forretningsemnet og planlægge opfølgende opkald.
Det kan være nervepirrende at foretage et salgsopkald, især hvis det er første gang, du gør det. Bare rolig – vi er her for at hjælpe. Denne tjekliste giver dig en praktisk liste over opgaver, så du ikke glemmer noget. Lad os komme igang.
Et vellykket opkald handler om forberedelse. Derfor er det nyttigt at bruge en tjekliste til salgsopkald for at sikre, at du har dækket alt, hvad du har brug for, inden dit møde.
En tjekliste til salgsopkald har mange fordele – den hjælper dig med at holde dig organiseret og sikrer, at du dækker alle de vigtigste punkter i din proces eller foretager justeringer efter behov. Desuden øger det din tillid til salgsopkald.
Når du er ny inden for salg, hjælper en tjekliste til salgsopkald dig med at huske, hvad du skal sige og gøre under og efter dit møde eller opkald. Uanset hvor erfaren du er, kan det altid være nyttigt og hjælpe dig med at forblive organiseret.
Når du administrerer et salgsteam, kan du bruge en tjekliste for salgsopkald til at hjælpe dine teammedlemmer med at forberede sig til deres møder. Du kan også bruge den til at spore dit teams fremskridt og identificere områder, hvor de skal forbedres. Tjeklister kan også hjælpe med at identificere flaskehalse i salgsprocessen.
Dem, der arbejder i salgsoperationer, kan bruge en salgsopkaldstjekliste til at forbedre effektiviteten af deres teammøder. En veludformet tjekliste kan også hjælpe med at reducere den tid, det tager for dit team at forberede sig til møder, så de kan fokusere på at sælge.
Virksomhedsejere kan bruge en tjekliste for salgsopkald til at hjælpe dem med at få flere aftaler i hus. En omfattende tjekliste for salgsopkald vil minde dem om alle de nøglepunkter, de skal dække under møder. Dette giver dem mulighed for at koncentrere sig om mødet.
i sidste ende er en tjekliste for salgsopkald er et værdifuldt værktøj for alle, der stræber efter at få succes med salg.
At have kundeservicesoftware integreret med en CRM er et godt udgangspunkt for sælgere. På denne måde kan de se alle kundeinteraktioner og deres tilknyttede data på ét sted.
For at få opdateret information om en kunde, før du foretager et opkald. Sælgere kan bruge kundedataene i deres CRM for at få oplysningerne, som inkluderer tidligere interaktioner, kontakthistorik og kontooplysninger. At have disse oplysninger i forvejen kan hjælpe sælgere med at tilpasse deres pitches og have mere meningsfulde samtaler med kundeemner.
Med LiveAgents indbyggede CRM kan du se en historik over din kundes interaktioner med virksomheden. Du vil være i stand til at se alle tidligere beskeder og detaljer om hver interaktion, inklusive forbindelsen, kanalen og tidligere samtaler.
Du kan også skrive brugerdefinerede private noter om hver klient for at være sikker på, at du ikke går glip af en eneste detalje.
Hvis du ikke allerede har LiveAgent, er det ikke noget problem. Du kan stadig bruge vores gratis 14-dages prøveperiode for at få en fornemmelse af, hvordan softwaren fungerer, og se om den passer godt til din virksomhed.
Tidligere interaktioner giver dig en masse indsigt i, hvordan du henvender dig til en kunde i fremtiden.
Forskning før opkald hjælper dig med at undgå at gentage de samme fejl, giver dig en idé om, hvilke emner du skal holde dig fra, og viser dig, hvilke områder der er mest relevante for dine kunder. Disse indsigter kan hjælpe dig med at skræddersy dine salgsargumenter til bedre at imødekomme dine kunders behov, samt opbygge tillid og troværdighed.
Hvis du arbejder med en kunde for første gang, så spørg dine sælgere eller kolleger om eventuelle tidligere interaktioner, de har haft med dem. Når du leder et salgsteam, bør du overveje at bruge et CRM, der inkluderer historiske kundedata, så du bedre kan forstå deres tidligere adfærd.
Du modtager meningsfuld indsigt fra LiveAgent i en universel indbakke, der kombinerer billetter fra flere kanaler under samme tag.
Ved at vide mere om dit kundeemne, vil det hjælpe dig til bedre at forstå deres behov og motivationer.
Det hjælper dig med reklamefremstødet og viser, at du er interesseret i at lære dine kundeemner at kende. At finde den baggrund giver dig mange ledetråde om, hvilke emner du skal diskutere. At have nok information kan også understøtte personalisering, hvilket er vigtigt, hvis du vil opbygge tillid til dit kundeemne.
Spørg dem direkte. Du kan også undersøge deres virksomhed online for at lære mere om deres produkter og tjenester. Hvis du bruger et CRM, så se dit kundeemnes kontaktoplysninger for at se, hvor de kommer fra, og hvilken type arbejde de udfører.
LinkedIn er et kraftfuldt netværksværktøj, der kan hjælpe dig med at lære mere om dine kundeemner.
Det hjælper dig med at se dine kundeemners erhvervserfaring, forstå deres nuværende rolle og få en idé om deres interesser. Du kan også bruge LinkedIn til at finde fælles forbindelser.
Der er et par muligheder for at tjekke dit kundeemnes LinkedIn-aktivitet. Du kan gå direkte til deres LinkedIn-side eller bruge et værktøj som Sales Navigator til at finde deres profil og se yderligere information om dem. Hvis du bruger et CRM, kan du også se dine kundeemners LinkedIn-profiler direkte derfra.
Det er afgørende at begynde at forberede sig fra det øjeblik, du informerer din kunde om dagsordenen og inviterer dem til mødet.
Det sikrer, at I begge er på bølgelængde, viser, at I respekterer kundernes tid, og giver dem mulighed for at stille de spørgsmål, de måtte have. Det viser også, at du er organiseret og forberedt og opbygger tillid til dit kundeemne.
Dit bedste bud er at sende din kunde en mødeinvitation eller e-mail, før det finder sted, for at informere dem om dagsordenen. Eller du kan gøre det under din introduktion til opkaldet. Hvis du bruger et automatiseringsværktøj, kan du oprette skabeloner til dine e-mails og mødeinvitationer, som automatisk inkluderer dagsordenen.
Før du starter opkaldet, skal du bruge et par minutter på at tænke over, hvad det præcist er, du vil opnå.
Det hjælper dig med at forblive fokuseret og sikrer, at begge parter er klare over, hvad du forsøger at opnå. Det giver dig også mulighed for at måle, om opkaldet var vellykket eller ej.
Beslut, hvad du vil opnå, før du starter opkaldet. Hvad ville være det bedste resultat for dig? Du kan nævne dette mål under din introduktion på opkaldet.
Med så mange sælgere derude, er det vigtigt at have en klar og kortfattet måde at forklare, hvad der skiller dig ud fra mængden.
Det hjælper dig med at skille dig ud fra konkurrenterne, gør det nemt for dit kundeemne at forstå, hvad der gør dig unik, og kan dermed hjælpe dig med at lukke flere handler.
Overvej, hvad der gør dig til noget særligt, og hvad du kan tilbyde dine kundeemner, som ingen andre kan. Sørg for, at din UVP er gennemsigtig og skiller sig ud fra konkurrenterne. Du kan også oprette en UVP-skabelonman kan bruge til hvert salgsopkald.
Efter din introduktion kan du gå videre til det centrale element i diskussionen – dit forretningsemne.
Du skal huske på, at kundens tid er værdifuld, så sørg for at komme hurtigt til sagen. Det er også afgørende at holde fokus på dagsordenen, så du kan dække alle de nødvendige emner inden for den angivne tid.
Præsenterer dig selv og virksomheden og giv derefter et kort overblik over, hvad opkaldet går ud på. Du kan også nævne eventuelle tidligere interaktioner, du har haft med kunden. Når du er klar, kan du gå videre til næste punkt på dagsordenen.
Med åbne spørgsmål kan sælgere lære mere om deres kundeemner på få sekunder.
De giver dig mulighed for at indsamle flere oplysninger om dine kundeemner og hjælpe med at opbygge relationer. De viser også, at du er interesseret i at lære mere om kunden og kan hjælpe dig med at afsløre eventuelle indvendinger, de måtte have.
Du skal undgå spørgsmål med ja eller nej svar. Fokuser i stedet på spørgsmål, der begynder med hvem, hvad, hvornår, hvor, hvorfor eller hvordan. Dette giver dine kundeemner en chance for at ændre deres svar – og giver dig derfor mere data. I stedet for et simpelt svar på ét ord kan du få en indsigt, som du ikke ville finde andre steder.
Du kan også bruge opfølgende spørgsmål til at udforske svarene yderligere.
For at afgøre, om kundeemnet er interesseret i dit tilbud, kan du finde ud af mere om deres mål og udfordringer.
Ud over at give dig ideer til potentielle løsninger, hjælper det dig med at vurdere, om dit produkt passer godt til dem eller ej. Det viser også, at du er interesseret i at hjælpe dine kunder med at nå deres mål.
Under opkaldet kan du stille spørgsmål, der hjælper dig med at forstå deres forretningsbehov. Du bør også opdage eventuelle smertepunkter, de oplever. Hvis de bruger et andet produkt eller en anden tjeneste, skal du finde ud af, hvordan de sammenligner og kontrasterer med din.
At forstå dine kunders krav vil hjælpe dig med at vise dit produkt som en bedre bedre løsning.
Nu er det endelig tid til at præsentere din løsning!
Det er ofte den eneste mulighed for dig at demonstrere alle funktionerne i dit produkt. Det giver dig også mulighed for at forklare, hvordan dit produkt kan hjælpe kunden og besvare alle deres spørgsmål.
Start med at introducere dit produkt eller din tjeneste, og forklar derefter, hvordan det løser den potentielle kundes problem. Giv en demonstration eller casestudie for at vise, hvordan det fungerer. Sørg for at have et prisskema eller et forslag klar til brug, så du kan diskutere budgettet og de næste skridt.
Selv hvis du har gjort alt rigtigt, er der altid en chance for, at kunden har indvendinger. Det er vigtigt at være forberedt, så du kan imødegå dem og afslutte handlen.
Ved at fjerne tvivl viser du, at du lytter til kunden og er interesseret i at løse deres bekymringer. Du kan også forklare i detaljer, hvordan dit tilbud lindrer deres smertepunkter.
Anerkend indsigelsen, og giv derefter et svar, der forklarer, hvordan dit produkt eller din tjeneste kan løse det. Hvis du ikke har et svar, så vær ærlig og fortæl kundeemnet, at du vil vende tilbage til dem. I dette trin kan du også tilbyde en rabat eller prøveversion for at hjælpe med at overvinde deres indsigelse.
Før du kan afslutte handlen, skal du afgøre, hvem beslutningstagerne er. På denne måde kan du sikre dig, at du taler med de rigtige mennesker, og at de forstår dit tilbud.
Uden dette trin vil du muligvis spilde en masse tid – så du bør identificere beslutningstagerne for at sikre, at de rigtige personer har alle de nødvendige oplysninger til at konvertere.
Under dit opkald kan du stille spørgsmål om, hvem der er involveret i beslutningsprocessen. Anmod om deres oplysninger, så du kan følge op med dem. Hvis de ikke er med i opkaldet, kan du bede om at blive stillet om til dem.
Ved at spørge om den potentielle kundes budget kan du være sikker på, at du ikke bruger din energi på kundeemner, der ikke har råd til dine produkter eller tjenester.
Det viser, at du er interesseret i at arbejde med kunden og villig til at skræddersy din løsning til deres behov. At kende budgettet hjælper dig med at finde ud af, om der er nogen fleksibilitet eller vilje til en fælles løsning.
Spørg blot, hvor meget kunden er villig til at bruge på en bestemt løsning. Du bør også finde ud af, om de har nogen fleksibilitet i deres budget, og om de er åbne for at diskutere prismuligheder.
For at afslutte handelen skal du konfigurere en tidsramme for, hvor længe tilbuddet er gyldigt.
Angivelse af en tidsramme viser, at du er villig til at arbejde inden for deres tidsplan. Det giver også dine kundeemner en følelse af, at de haster, så de vil føle behovet for at træffe en beslutning.
Inkluder en dato, indtil tilbuddet er gyldigt, i dit forslag eller prisliste. Du kan også angive en deadline for, hvornår de skal beslutte, om de vil gå videre.
Sørg for, at dit produkt eller din service kan tilfredsstille kundens specifikke behov, før du lukker handlen.
Det viser dine kunder, at du er ivrig efter at arbejde med dem. Det hjælper dig også med at finde ud af, om de har nogen krav eller begrænsninger, hvilket sikrer, at dit produkt eller din tjeneste opfylder deres behov.
Under opkaldet kan du stille spørgsmål om, hvad de leder efter i en løsning. Tag hensyn til, hvad de har brug for, og om dit produkt fuldt ud kan opfylde disse krav.
Når du afslutter aftalen, er det nyttigt at tilbyde en individuel tilgang. Dette viser, at du er villig til at arbejde med kunden på lang sigt.
Det viser dit engagement i et bestemt samarbejde. Det er også vigtigt at vise, at du kan tilpasse din løsning efter deres behov, så de ved, at du er interesseret i at finde en måde at arbejde som partnere i fremtiden.
Inkluder et afsnit om, hvordan I vil arbejde og gensidigt drage fordel af samarbejdet, i dit forslag eller prisliste. Du kan også nævne, hvordan du vil være tilgængelig til at besvare spørgsmål gennem hele processen, og hvad der kan tilpasses.
Den rigtige måde at forberede dit tilbud på vil i høj grad bestemme din succes.
Et velforberedt, tilpasset tilbud lukker ofte handlen hurtigere. Personalisering af tilbud til kunder viser, at du forstår deres udfordringer og ønsker at imødekomme deres behov.
Dit skræddersyede tilbud bør ikke være for kompliceret eller overvældende for kunden. Det er ofte nyttigt at holde det enkelt og fokusere på at fremhæve nogle få nøglefordele, der skiller sig mest ud. Inkluder også din UVP.
Send kunden en takke-e-mail, når du har afsluttet opkaldet eller afsluttet aftalen.
Dette viser din påskønnelse af både deres forretning og deres tid. Selvom du ikke afslutter aftalen nu, vil en sådan besked efterlade et positivt indtryk og kan hjælpe dig med at lukke den senere.
You can send an email, write a letter, or even give them another call. Just be sure to express your thanks and let them know how much you appreciated the interaction.
Hvis du ikke er i stand til at afslutte aftalen ved dit første opkald, skal du planlægge en opfølgning.
Ved at holde kontakten med en klient kan du opbygge et forhold og samtidig holde styr på deres behov. Opfølgende opkald viser din forpligtelse til at arbejde sammen med dem og lukke aftalen så hurtigt som muligt.
At have en kalender, der viser din tilgængelighed, og kontroller frekvensen og tonefaldet af potentielle opkald. Nævn også, at du planlægger at ringe til kunden igen, og du kan endda planlægge den nøjagtige dato og tid for det.
Når du har afsluttet aftalen eller afsluttet opkaldet, skal du altid bede om feedback.
At bede om feedback giver dig mulighed for at forbedre din salgsproces. Du kan hurtigt finde ud af, hvor du skal forbedre dig, og hvilke områder der er godt dækket.
Du kan sende en e-mail, skrive et brev eller endda ringe til kunden igen. Nogle gange kan det endda være en gode ide at sende en kort undersøgelse eller et ja/nej-spørgeskema.
Et cold call er et salgsopkald til en kunde, der ikke har haft nogen forudgående kontakt med sælgeren. Cold calls foretages typisk af virksomheder, der sælger produkter eller tjenester, som kundeemnet ikke allerede er bekendt med. Målet med et cold call er at etablere et forhold til kundeemnet og skabe interesse for, hvad sælgeren har at tilbyde.
Der foretages warm calls til potentielle kunder, der er blevet identificeret som interesserede i dine produkter eller tjenester. De kan tidligere have udtrykt interesse, downloadet indhold fra dit websted eller deltaget i en begivenhed, du har sponsoreret. Hovedmålet med et warm call er at flytte kundeemnet ned i salgstragten ved at få dem i telefon og engagere dem i samtalen.
Et traditionelt salgsopkald er et møde mellem en sælger og en potentiel kunde. Traditionelle salgsopkald finder normalt sted, efter at kundeemnet er blevet identificeret som værende interesseret i dit produkt eller din service, og målet er at lukke handlen og foretage et salg.
Planlægning forud for opkald:
Under opkaldet:
Afslutte:
For at strukturere et salgsopkald skal du vide, hvad dine mål for det er. Normalt er der to typer mål: opdagelse og overtalelse. Opdagelsesmål involverer at finde ud af mere om kunden og deres behov, mens overtalelsesmål involverer at forsøge at få dem til at købe noget hos dig. Når du kender dit mål, skal du finde på en struktur for opkaldet for at hjælpe dig med at nå det. Dette involverer normalt at stille spørgsmål og derefter lytte opmærksomt til svarene. Sørg for ikke at bombardere kundeemnet med for mange spørgsmål på én gang, da dette kan være overvældende og kan forhindre dem i at handle med dig. Tag dig god tid og lad samtalen flyde naturligt.
De fire typer salgsopkald er introduktionsopkald, produktdemonstrationsopkald, prisindsigelsesopkald og afsluttende opkald. Introduktionsopkaldet er din mulighed for at præsentere dig selv og din virksomhed for en potentiel kunde. Produktdemonstrationsopkaldet er din salgsmulighed for at vise kunden, hvordan dit produkt kan gavne dem. Prisindsigelsesopkaldet er din mulighed for at løse eventuelle bekymringer, kunden måtte have om prisen på dit produkt. Og det afsluttende opkald er din mulighed for at lave et salg ved at få et tilsagn fra kunden.
Gennemgå det før hvert opkald for at sikre dig, at du dækker alle de nødvendige emner og holder styr på dine fremskridt. Det kan være nyttigt at gennemgå dine noter fra tidligere opkald, så du kan se, hvad der fungerede og hvad der ikke gjorde.
Målet med ethvert salgsopkald bør være at etablere en forbindelse med den potentielle kunde, identificere deres behov og derefter afgøre, om dit produkt eller din tjeneste kan opfylde dem.
Der er ingen trylleformularer til at forberede sig på et salgsopkald, men der er et par ting, du kan gøre for at få succes. Først skal du undersøge din potentielle kunde. Dette vil hjælpe dig med at skræddersy dit salgsargument til deres specifikke situation. For det andet bør du øve dit pitch, indtil du er sikker og tryg ved den. Du skal jo ikke lyde som om du læser op fra et manuskript, så husk nøglepunkter og bullet points i stedet for ord for ord. Du skal også være forberedt på at besvare eventuelle spørgsmål, som kunden måtte stille.
Præsenter dig selv og forklar, hvad du laver. Sørg for, at du giver kundeemnet nok information til at forstå, hvad du sælger, men ikke så meget, at de føler sig overvældet. Vær venlig og personlig. Hav en eller anden form for åbningstilbud eller rabat til rådighed for at lokke kundeemner, der kan være i tvivl om at købe.
LiveAgent tilbyder omfattende funktioner og integrationer til virksomhedsløsninger. Med pausefunktionen kan agenter holde pauser ansvarligt og sikre effektivitet i arbejdet. Det er vigtigt at holde pauser for at undgå udbrændthed og sikre god kundeservice. Planlæg en demo i dag for at opdage, hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.
LiveAgent tilbyder en intern videnbase og helpdesk til virksomheder. Det gør det muligt for medarbejdere at finde information hurtigt og effektivt, hvilket forbedrer kundeservice og effektivitet. Med en pris på $9 pr. agent er det en overkommelig løsning, der også tilbyder en 30-dages gratis prøveperiode.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privatliv og cookies politik.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team