Social media management kan være en skræmmende opgave for enhver virksomhed. Med antallet af sociale netværk derude, er det svært at vide, hvilke du skal fokusere på og hvordan.
Dette er en brugervenlig tjekliste til at administrere alle dine profiler på sociale medier.
Først og fremmest er det vigtigt at have en tjekliste til social media management, fordi den sikrer, at alle dine baser er dækket. At oprette og følge en tjekliste for sociale medier forhindrer dig i at glemme alle kritiske opgaver, når det kommer til at administrere dine konti.
Og det strømliner dit arbejde ved at give dig mulighed for at fokusere på specifikke opgaver, der kræver opmærksomhed. Ved at gøre det, kan du forhindre spildtid på aktiviteter, der ikke hjælper dig med at nå dine mål.
En tjekliste til media management kan anvendes til en bred vifte af mennesker, herunder:
En tjekliste til social media management kan være gavnlig for dem alle, da den kan hjælpe dem med at administrere og drive virksomhedskonti på sociale medier meget mere effektivt. Derudover kan tjeklisten bruges til at spore fremskridt og måle resultater.
Vil du have dine sociale medier til at stråle? Sådan realiserer du det.
Som social media manager bør du starte dagen med at tjekke alle dine profiler. Det er dit ansvar at gå disse “runder” hver dag for at holde styr på, hvad der sker, og hvad der kan kræve din opmærksomhed.
Det er en ret indlysende nødvendighed at holde styr på dine konti på sociale medier. Ved at gøre det, vil du altid være på toppen af, hvad der sker.
Den første ting at gøre er at starte en rutine. At tjekke profiler på sociale medier vil være en del af din vane, så sæt tid af i starten af dagen til at tjekke dem før noget andet.
Tip: Hvis det er muligt, start denne proces tidligt om morgenen, så den er færdig, når dagen begynder, og arbejdsbyrden starter.
Hver konto skal kontrolleres individuelt, inklusive kommentarer, DM’er, delinger og meddelelser. Forbered et bestemt mønster, så du aldrig går glip af noget vigtigt.
Hvis nogen tager sig tid til at skrive en kommentar på din side på sociale medier, skal du sørge for at tage dig tid til at svare. Vis, at du er interesseret.
Et af hovedmålene med markedsføring på sociale medier er at opbygge et brandfællesskab. Positive kommentarer hjælper med at opbygge dit omdømme og forblive engageret i dit publikum.
Det billede, du opretter online, har en direkte indflydelse på din overordnede ydeevne. At ingen reagerer på kundekommentarer er uacceptabelt og kan skade din virksomheds omdømme.
Tak kunder for positive anmeldelser. Selv neutrale kommentarer giver mulighed for at relatere til dine kunder og promovere din virksomhed.
Behandle negative kommentarer, og prøv at løse problemet. Selvom du er uenig i holdningen, bør du altid bevare en professionel holdning og ikke lade dine følelser tage overhånd.
Et af de vigtigste aspekter ved social media management er at planlægge dine opslag. Dette sikrer, at dine konti forbliver aktive, og du ikke går glip af muligheder for at nå ud til dit publikum.
Det er en af de bedste måder at opretholde en konsekvent tilstedeværelse på sociale medier. Desuden kan det forhindre stagnation på dine konti.
Det første skridt er at forstå din målgruppe, det næste skridt er at skabe indhold, der opfylder deres behov og interesser. Det betyder at skrive engagerende indlæg i en tone og stil, som folk vil nyde at læse. Tilføj også billeder/videoer/infografik, der vil fange deres opmærksomhed.
Hvis du er gået i stå for ideer, kan du brainstorme emner ved at se på sociale medier-tendenser eller ved at bruge værktøjer som BuzzSumo. Det sidste trin er at planlægge indhold i din kalender til udgivelse senere.
Tjek dine omtaler for at se, hvilke følelser dit brand fremkalder, og se, om der skal slukkes nogen brande.
Det er en af de bedste måder at få feedback om dit brand og finde ud af, hvad folk siger om dig. Det hjælper dig også med at forhindre enhver krise i at ske og reagere hurtigt på eventuelle ugunstige begivenheder. Resultatet er, at du kan opbygge stærkere relationer med både nuværende og potentielle kunder.
Det er bedst at automatisere processen, da det ellers kan være ekstremt tidskrævende (hvis dit brand har meget omtale, er det ikke engang muligt at tjekke dem alle sammen). Gør brug af et overvågningsværktøj og lav forespørgsler, der overvåges regelmæssigt.
Hvis du har mulighed for at konfigurere notifikationer i realtid, så gør det, du vil være i stand til at reagere hurtigt på enhver omtale og forhindre situationen i at eskalere. Således vil du kun tjekke notifikationer, der kræver din opmærksomhed.
En anden vigtig opgave for ledelsen er at læse og besvare alle dine beskeder. Det betyder at besvare forespørgsler, klager og andre meddelelser så hurtigt som muligt.
Sociale medier er en effektiv social kanal til kundeservice. Men for en positiv kundeserviceoplevelse forventes et hurtigt svar.
I det lange løb kan hurtige svar ikke kun hjælpe med at opbygge relationer, men også føre til mere salg. Jo mere lydhør og kundefokuseret du er, jo større sandsynlighed er der for, at kunderne køber hos dig igen i fremtiden.
Hvis der er for mange beskeder til, at du kan håndtere dem, kan du overveje at bruge værktøjer, der hjælper med at automatisere processen for dig. Du kan for eksempel bruge LiveAgents universelle indbakke, så alle dine beskeder fra forskellige sociale medieplatforme lander i én fælles indbakke.
På denne måde kan du have bedre kontrol over dine konti og administrere dine svar mere effektivt. Derudover giver det dig et forspring i forhold til dine konkurrenter, da du vil være i stand til at svare på beskeder hurtigere, end de gør.
Hold øje med, hvad dine konkurrenter laver, og prøv at lære af dem. Se på, hvilken slags indhold de udgiver, hvor ofte de poster, og hvilken slags reaktioner deres indlæg modtager.
At se, hvad der virker for dem, er en fantastisk måde at få ideer til din egen strategi for sociale medier. Derudover kan det hjælpe dig med at identificere dine konkurrenters svagheder og finde muligheder for at overhale dem.
Brug hashtags til at udnytte aktuelle trends og få mere eksponering for dit brand. Find trending hashtags, der er relevante for din niche, og brug dem i dine indlæg.
Trending hashtags kan hjælpe dig med at nå ud til et større publikum og være mere synlig online. De kan også øge engagementet og hjælpe dig med at få din konto til at vokse.
Der er et par forskellige måder at finde populære hashtags på. Den ene er at bruge søgefeltet på Instagram eller andre sociale medieplatforme. Indtast et søgeord eller en sætning, og du vil se alle de hashtags, der i øjeblikket bliver brugt af folk på, f.eks. Instagram.
En anden måde at finde populære hashtags på er ved at tjekke websteder som Hashtagify, som giver dig mulighed for at indtaste et søgeord eller en sætning og vise dig alle de relaterede hashtags over tid. Du kan også tjekke Twitter-tendenser for mere generel information om, hvad der er populært lige nu.
Du kan se, hvordan de klarer sig over tid og justere din indholdsstrategi i overensstemmelse hermed.
Når du sporer effektiviteten af dine søgeord og sætninger, kan du finde ud af, hvilke der virker for dig, og hvilke der har brug for mere opmærksomhed. Derudover kan det hjælpe dig med at finjustere din indholdsstrategi og opnå bedre resultater af din marketingindsats.
Der er en række gratis eller billige onlineværktøjer, der sporer søgeord og sætninger. De giver data om søgevolumen for hvert søgeord eller hver sætning og data såsom antallet af konkurrerende sider og den gennemsnitlige pris pr. klik.
Hvis du ønsker mere detaljerede data, eller hvis du har brug for at spore søgeord og sætninger på flere sprog, kan du overveje en betalt tjeneste. Disse tilbyder typisk mere omfattende data, herunder oplysninger om søgemaskinernes placeringer og trafik.
Hver uge bør du udføre en grundig analyse af dine nøglemålinger og statistikker. Du kan derefter se aspekter, der fungerer på dine sociale mediekonti, og hvad der skal justeres.
Det giver dig et større billede af din præstation og hjælper dig med at se eventuelle negative tendenser, før de kommer ud af kontrol. Du vil ikke kunne bemærke nogen afvigelser fra normen, hvis du ikke analyserer statistik regelmæssigt.
Der er mange forskellige værktøjer og platforme, der giver detaljeret indsigt i din præstation. De var dog ikke alle lige gode.
Den bedste måde at analysere din statistik på er at bruge en platform, der tilbyder både historiske data og realtidsdata. Så du kan se, hvordan dine konti har klaret sig over tid, samt spore fremskridtene for dine kampagner i realtid.
En gang om ugen bør du også mødes med dit team for at diskutere dine fremskridt på sociale medier. Dette vil hjælpe alle med at forblive på samme side og identificere potentielle problemer eller forbedringsområder.
Møder letter samskabelsen af hele strategien. Dette er tidspunktet til at udveksle ideer og tvivl, samt give opdateringer om fremskridt.
Din indsats kan boostes ved at bruge influencer marketing. Brugen af sådanne taktikker som mund-til-mund og social proof gør folk mere tilbøjelige til at købe dine produkter og/eller bruge dine tjenester.
Du kan få adgang til deres følgere og dermed promovere dit indhold til et bredere publikum samt gøre dit brand mere synligt og genkendeligt. Folk, der følger influencere, har en tendens til at stole på dem, så sådanne forbindelser kan have stor indflydelse på dit salg.
Først skal du finde dem på sociale medier og begynde at følge deres konti. For at opnå de bedste resultater for din influencer marketing, skal du være sikker på, at de passer til dit brand, og I vil lave en rigtig god duo sammen.
Når du har oprettet forbindelse til dem, så bed om at samarbejde, tal om forventninger, sæt alle betingelser og bevar god kontakt. Diskuter kampagnen og giv dem kreativ frihed. Påtving ikke for mange retningslinjer, da de kender deres publikum, og hvordan de bedst når dem.
Du bør altid tilbyde dit publikum en chance for at engagere sig – uanset om det er gennem opslag, Instagram-historier eller en hvilken som helst anden kanal.
Ved at forbedre engagementet på de sociale medier styrker du dit brands forhold til dine kunder og opbygger et fællesskab. Til gengæld fører dette til en stigning i brandloyalitet, mund-til-mund-henvisninger og salg.
Er det slutningen af ugen? Sæt dig ned og lav en liste over de opgaver, du var i stand til at udføre.
Det hjælper dig med at holde fokus på dine kampagner og holder dig ansvarlig. At se dine fremskridt kan også motivere dig.
Ugentlige mål skal være specifikke, målbare og opnåelige. De bør også stemme overens med din overordnede strategi. Selv de mindste trin kan give dig en fornemmelse af, hvad du var i stand til at opnå i løbet af den seneste uge, og hvad du skal arbejde på i den kommende uge.
Du bør planlægge din kampagne hver måned for at få et komplet overblik over, hvad du forsøger at opnå.
Det giver dig mulighed for at sætte mål og måle deres succes. Uden en social mediestrategi er du muligvis ikke sikker på, hvad du skal måle, eller hvordan du sporer dine fremskridt.
En kampagneplan bør indeholde et mål, en målgruppe, et budget, en tidslinje og en strategi. Ved første øjekast kan dette virke som en masse arbejde, men at dele processen ned i håndterbare trin vil gøre det lettere. Der er et par vigtige stadier:
Når du har gennemført disse trin, kan du begynde at implementere din kampagneplan. Glem ikke, at det er vigtigt at gennemgå og revidere dine kommende kampagner regelmæssigt, da dine mål og målgruppe kan ændre sig.
En indholdskalender kan hjælpe din virksomhed med at beslutte, hvilket indhold der skal deles og promoveres på sociale mediekanaler. Du kan bruge en til at spore ikke kun dine indlæg, men også blogindlæg, e-mail-kampagner og endda traditionel annoncering.
Det hjælper dig med at organisere alle dine ideer til indhold og planlægge fremad. En indholdsplan hjælper dig også med at sikre, at alt indhold på dine sociale mediekonti er tilpasset din overordnede marketingstrategi.
Nøglen her er at have det rigtige værktøj – find et, der hjælper dig med at strømline hele processen, ikke bremse den.
I de bedste løsninger har du adgang til masseplanlægning og træk-og-slip-funktioner for nemt at ændre datoer og indlægs ordrer.
Når du har valgt værktøjet, skal du udføre indholdsundersøgelser for at komme med idéer. Engager dit team og hold en brainstormsession sammen – det er den bedste måde at udveksle ideer og udvikle interessante koncepter på.
Betalt annoncering giver dig mulighed for at målrette mod målgrupper, som måske ikke har set dine opslag før, og dermed øge brandbevidstheden. Udover det er betalte socials en god måde at f.eks. at skabe yderligere trafik til dit websted. Annoncestrategier skal dog opdateres regelmæssigt for at være effektive.
Det er næsten umuligt at oprette en annonce, der vil have en øjeblikkelig virkning, fordi det kræver forsøg og fejl at afgøre, hvad der virker og ikke gør. Du bliver nødt til at prøve flere indstillinger, før du finder den perfekte til dine annoncer, hvilket er grunden til, at mange tilgange og ændringer på regelmæssig basis tager tid, men det er nødvendigt for succes.
Din opdaterede annoncestrategi for sociale medier bør omfatte en plan for målretning mod den rigtige målgruppe, valg af de rigtige kanaler og måling af resultaterne af dine kampagner.
Som en del af dine månedlige opgaver bør du også udføre en grundig revision af sociale medier for at spore dine fremskridt og identificere områder, der kan forbedres.
Det giver dig mulighed for at identificere styrkerne og svaghederne ved din strategi for sociale medier. Regelmæssighed vil gøre det lettere for dig at opdage brøker, før de bliver større.
Du kan bruge en revision til at se, hvor godt du klarer dig, hvad der skal ændres, og hvilke prioriteter der skal gå videre. Du kan også se, hvor godt du er forberedt på at bruge sociale medier.
Sammenlign dine nuværende metrics med tidligere resultater for at måle, hvor godt du klarer dig. Er der nogen af dine indlæg eller kampagner, der klarer sig bedre end resten, og hvis ja, hvad er anderledes ved dem?
Du vil muligvis opleve, at dine konti ikke er tilpasset din overordnede marketingstrategi. Ydermere kan det være, at du ikke henvender dig til den rigtige målgruppe, eller at dit indhold ikke passer til dem.
Hvad er nogle af de vigtigste metrics, som du bør overvåge?
Når du har gennemført en revision, er det tid til at fastlægge dine fremtidige mål.
For at vide, hvilken retning du skal tage, når det kommer til at udvikle din online tilstedeværelse og skabe en succesfuld strategi for sociale medier.
Processen bør omfatte opstilling af SMART-mål (specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbestemte) og fastlæggelse af nøglepræstationsindikatorer (KPI’er) til måling af deres succes.
Tjek løbende udviklingen af dine mål for at vide, hvad der skal forbedres eller ændres, og motiver dit team ved at tage små skridt.
At øge din online tilstedeværelse og forretning kræver konstant forbedring, så vær bedre hver dag.
Det er vigtigt at foretage forbedringer af din administration af sociale medier, fordi det hjælper dig med at nå nye højder og opnå succes. Du kan forbedre din strategi, hvordan du bruger forskellige platforme og det indhold, du producerer. Ved at foretage disse ændringer kan du bedre skabe forbindelse til din målgruppe og skabe et varigt indtryk.
Hold øje med trends og se, hvad folk laver på sociale medier.
Det afhænger af, hvor ændringerne skal foretages. Følgende værktøjer kan dog være nyttige:
Vi har nævnt en masse gode værktøjer, som virkelig kan hjælpe dig, og du bør bestemt give dem en chance.
Mange virksomheder begår én stor fejl – de investerer ikke i gode værktøjer, fordi de tror, at de på denne måde vil spare nogle penge. Intet kunne være længere fra sandheden, da dine medarbejdere kan være meget mere produktive, hvis de har værktøjer, der kan gøre deres arbejde lettere.
Lad os se på LiveAgent – uden dens helpdesk skal du svare på hver Facebook-besked, DM og e-mail osv. en efter en. Dette tager meget tid, som du ellers kunne bruge på f.eks. skabelse af indhold. Med det rigtige værktøj kunne du administrere alle disse billetter under én indbakke og dermed øge produktiviteten og forbedre svartider.
En anden måde at fremskynde responstiden på er ved at installere en chatbot. Facebook Messenger og WhatsApp er de to mest populære platforme for chatbots med over én milliard aktive månedlige brugere.
Det, der er fantastisk ved chatbots, er, at de kan hjælpe dig med at automatisere nogle af dine kundeserviceopgaver, såsom at give oplysninger om dine produkter eller tjenester og besvare ofte stillede spørgsmål. Dette vil ikke kun fremskynde responstiden, men også frigøre noget af dine kundeserviceagenters tid til at fokusere på mere komplekse opgaver.
Et postplanlægningsværktøj kan være til stor hjælp til at administrere dine sociale mediekonti. Det giver dig mulighed for at forudplanlægge dine indlæg til alle eller nogle udvalgte platforme, hvilket er meget praktisk, hvis du vil udgive indhold regelmæssigt, men ikke har tid til at gøre det manuelt.
To af de mest populære værktøjer er Kontentino og Hootsuite. De tilbyder begge gratis demoer, så du kan prøve dem uden nogen forpligtelse.
Smart automatisering er en fantastisk måde at spare tid på, undgå besvær og øge din ydeevne. For eksempel kan du med LiveAgent-automatiseringsregler automatisk overføre billetter til andre afdelinger, tilføje tags, markere dem som spam eller løse dem.
På denne måde behøver du ikke bruge din tid på opgaver, der nemt kan automatiseres, såsom at svare på de samme spørgsmål gentagne gange.
Når det kommer til styring af sociale medier, er det let at falde i fælden med at publicere for meget. Det er meget vigtigt at undgå over-posting, da dette kan have en negativ effekt på dit brand.
Hvad er over-postering? Jamen, det afhænger af den sociale medieplatform, du bruger, og din målgruppe.
For eksempel kan det at opslå mere end tre gange om dagen på Twitter blive betragtet som overpostering, mens det kan være fint at poste seks gange om dagen på Instagram Stories. Den bedste måde at finde ud af, hvor ofte du skal poste, er at lave research og se, hvad der virker for dig.
Et af målene med sociale medier er at fremkalde en reaktion fra dine følgere og gøre brug af community management. Skab engagerende indhold, og inkluder opfordringsknapper for at opmuntre dine følgere til at svare på dine opslag.
Når det kommer til sociale medier, er det virkelig vigtigt at skabe et fællesskab omkring dit brand. Et godt eksempel er temagrupper, som skaber utroligt engagerede fællesskaber.
Dag-til-dag basis
Ugentlig basis
Månedlig basis
It depends on how much content you have to manage and can vary depending on the size of your business and the number of accounts you have. It usually takes a few hours per day to manage social media accounts, so if you need to spend more then consider hiring a social media manager or somebody responsible for that particular task.
You can use a content calendar to plan your content in advance, helping to ensure that all of your accounts are aligned with your overall marketing strategy. More importantly, it allows you to drag & drop and schedule in bulk, making your job much easier.
It's impossible to put a specific number on the hours that a small business should spend on social media. Many different factors come into play, including the number of people involved in management. It is possible to reduce this time by using social media tools, like LiveAgent and its help desk software that enables you to manage all of your social media activities in one place.
This varies depending on your target audience, but we recommend using a mix of social media platforms to reach the most people. You can perform a thorough audience analysis to see which platforms will work best in your case. You can also use tools like Google Analytics to get audience insights, plus adjust the message and channel to them.
Here are a few tips to follow: Make sure all of your posts are relevant and interesting to your target audience. Include valuable and unique content that is not found on other social media accounts. Post regularly, but not too often (you don’t want to overwhelm your followers). Use images and videos to break up your text and make your posts more engaging. Opt for a mix of promotional and non-promotional content. Make sure all of your links are working properly. Check for spelling and grammar mistakes before publishing your posts. Monitor comments and feedback from your followers, and respond to them. Keep track of your analytics to see how well your social media campaigns are performing.
Vær den første til at modtage eksklusive tilbud, og de seneste nyheder på vores produkter og services direkte i din mailboks.
Vi sætter pris på din seneste tilmelding til LiveAgent.
En meddelelse sendes til din email-adresse, der indeholder loginoplysninger, lige efter din konto er installeret.
Hvis du venter et stykke tid, efter installationen er afsluttet, kan du få adgang til din konto direkte herfra.
Efter processen er overstået, vil vi sende dig dine loginoplysninger til din mailboks.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privacy and cookies policy.
Vi er tilgængelige på adskillige datoer