Personalisering vs Brugertilpasning

Hvad er forskellen mellem personalisering og brugertilpasning?

Forskellen ligger i metoden til at individualisere kundeoplevelsen. De hjælper dig begge med at levere tjenester på en unik måde, men de gør det anderledes.

De virker begge som om …

…de betyder det samme. Personalisering og brugertilpasning bruges ofte i flæng, fordi deres betydninger overlapper hinanden. Og det gør de givetvis også, på det grundlæggende definitionsniveau, individualiserer de begge kundeoplevelsen, og som sådan er de begge strategier for kundeengagement. De baserer begge deres individualisering på forbrugernes præferencer, og deres fælles mål er at skabe skræddersyede beskeder.

Men de …

… adskiller sig i teknologi. De bruger forskellige teknologiske mekanismer til at nå det samme mål. I digital teknologi er personalisering og brugertilpasning derfor ikke indbyrdes ombyttelige.

De adskiller sig med hensyn til påkrævet handling. Personalisering udføres for brugeren, og brugertilpasning udføres af brugeren. Med andre ord er de forskellige i den enkelte brugers involveringsniveau. I det første tilfælde (personalisering) får du serveret en lækker sandwich uden nogen indsats. I den anden (brugertilpasning) får du lavet det, ligesom du kan lide den.

Ikke versus, personalization and brugertilpasning

Disse kundeengagementstrategier er ikke op mod hinanden som et valg, der skal træffes, fordi de har det samme mål i marketingkampagner. Kun at de opnår det med forskellige værktøjer. I bund og grund med mere eller mindre indviklet automatisering.

Under personalisering filtreres høstede data af algoritmer for at formode og i det væsentlige gætte. Mens brugertilpasningprocessen bruger specifikt fodrede data indtastet af brugeren, hvilket kræver, at valgene skal foretages. Paradoksalt nok er sidstnævnte en mere ‘personlig’ proces, der forårsager forvirring af begreberne.

Personalisering

Effektiv personalisering bruger aggregerede kundedata på en metodisk måde til dramatisk at påvirke brugeroplevelsen. Virkningen er slående, fordi brugeren ikke bevidst er involveret i processen.

Smarte algoritmer undersøger brugernes egenskaber og vores onlineadfærd. Baseret på disse data viser de os relevante produkter, tjenester eller relevant indhold. Et eksempel på personalisering er, når du modtager reklamebudskaber, der på en næsten uhyggelig måde peger på eller er totalt vildledende. Ligesom hvis du får en lækker sandwich, du aldrig vidste, du havde drømt om, eller en vegansk burger på trods af at du er en altæder. Algoritmer kan tage fejl.

Det teknologiske skridt fra brugertilpasning til personalisering er faktisk en kløft. Du har brug for kraftfulde algoritmer for at lave gode personaliseringer. Du ønsker jo ikke at ende med at tilbyde dine kunder en sandkage.

Brugertilpassede tjenester

Med hensyn til den kundeoplevelse, du ønsker at give. Vil du præsentere og have en individuel tilgang? Brugertilpas. Forbedre brugeroplevelsen ved at foretage valg og tilbyde individualiserede tjenester. Forbered sandwichen selv.

Fremtiden for personalisering og brugertilpasning er her, ved at tilbyde unik service og mindeværdige oplevelser og skræddersy brugeroplevelsen til individuelle behov.

For eksempel: Lad os forestille os, at du arbejder i et kundeserviceteam, og du får tildelt en opgave, du ikke aner hvordan man gør. Du bruger evigheder på at søge efter den optimale løsning, mens din kollega, der sidder ved siden af ​​dig, kunne have klaret opgaven på få minutter eller fortalt dig om den.

At blive tildelt personlige opgaver ville føles fantastisk på arbejdet. Faktisk behøver du ikke kraftfulde algoritmer og separate udviklingsteams til det. Du kan konfigurere automatiseringsregler for at foretage valget for dig. På den måde får du brugertilpassede opgaver, så alle kan gøre det, de er bedst til.

Brugertilpassede Oplevelser

I en tid med overbelastning af information og overarbejde, byder vi alle fokuseret kommunikation velkommen. Hver enkelt kunde, uanset om det er din kundebase eller anonyme brugere, ønsker at have en positiv brugeroplevelse. Og det vil virksomhederne gerne levere. Du vil bruge forskellige marketingkanaler til at tilbyde relevante produkter sammen med support til dine kunder, når de ønsker det og på deres foretrukne platform.

Brugertilpasset nu

Teknisk set, mens personalisering kun kan udføres med kraftfulde algoritmer, kan du starte individualisering ved at tilpasse lige nu med personaliseret marketing i realtid.

Stand out from your competitors with a strong
customer service culture​
Tilpasning af videnbase i kundeportalsoftware - LiveAgent

Du kan anvende personlige tjenester i realtid via live chat eller e-mail marketing. Uanset om du informerer i nyhedsbreve, promoverer nyt indhold til kunder eller udsender målrettede undersøgelses-e-mails, ønsker du, at de skal være individualiserede. Ligesom din virksomhed skræddersyr billeder for at opretholde en levende online tilstedeværelse, så den kan individualisere tekst, e-mails og app-beskeder til segmenterede målgrupper.


For at øge hastigheden og lette din arbejdsbyrde kan du bruge e-mailskabeloner, udfylde dåsebeskeder, eller app-beskeder. Hvis du tager sigte mod dit publikum med infografik, kan du også følge op med omnichannel-support og e-mails.
Hvordan du bruger brugertilpasningen afhænger af din marketingoplevelse, dit budget, dit brandbillede, vision og den virksomhedsretning, du har tænkt dig at tage.

Feedback & forslag funktion i helpdesk software - LiveAgent

Design your own templates

LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?

Frequently asked questions

Hvordan hjælper personalisering og brugertilpasning virksomheder med at forbedre kundeservicen?

De forbedrer kundeservicen ved at give mere effektiv, fokuseret og hurtigere support. Individualisering af kundeservicen forbedrer kundeoplevelsen og forfiner som sådan kunderejsen. Kvalitativ forbedring af kundeservicen øger chancerne for at konvertere kundeemner til kunder og fastholdelse af kunder.

Hvad er forskellen mellem personalisering og brugertilpasning som anvendt på e-handelsteknologi?

Teknisk involverer personalisering i e-handel algoritmer med programmerede instruktioner til specifikke opgaver. De skal være meget stærke til at målrette og individualisere. Tilpasning giver virksomheder og kunder mulighed for at opsætte automatiseringer, altså til individualiseret kundesupport til andre virksomheder og/eller kunder. 

Hvorfor personalisering erstatter brugertilpasning.

Fordi dataindsamling og analyse bliver mere og mere sofistikeret og tilgængelig for virksomheder, kan brugere også finde det vanskeligt at træffe informerede beslutninger om, hvad de skal vælge eller endda om, hvad de ønsker, så de vil måske byde sofistikeret individualisering velkommen. 

Tilbage til ordforklaringen Opret en GRATIS konto

Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privacy and cookies policy.

×
Plan en én-til-én samtale og opdag hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.

Vi er tilgængelige på adskillige datoer

Planlæg en demo