Cloud computing er ved at dominere, og Platform as a Service bliver mere populært. Som alle andre cloudmodeller kan man også abonnere på PaaS og bruge det, når det er nødvendigt.
Virksomheder kan dog bruge denne mulighed til at skabe enhver form for applikation, de kan forestille sig ved hjælp af en udviklings- og implementeringsplatform i cloud. Cloud-udbydere har diversificerede tjenester, der er fokuseret på B2B, ikke kun B2C.
Karakteristika for en platform som en tjeneste (PaaS)
En cloud-tjenesteudbyder forsyner udviklingsteams med premade programmeringsværktøjer og applikationsinfrastrukturkomponenter. Denne type cloud-model fra tredjepartsudbydere adskiller PaaS fra typiske softwareudviklingsmiljøer.
Sammen med Software som en Service (SaaS) og Infrastructure som en Service (IaaS) er det en cloud computing-model, der lader dig udvikle, vedligeholde og levere en applikation. Traditionelt var disse adskilte, og selvom virksomheder kunne få en komplet suite, måtte de installere og gemme dem på lokale enheder. Med disse løsninger kan brugere kode og implementere direkte til cloud.
Alt-i-én-løsningen hjælper udviklere med at konsolidere app-implementering og deres udviklerværktøjer på samme tid. Det sparer tid ved at bruge færdige komponenter. Derudover giver forskellige integrationer dem mulighed for at indsamle værdifuld forretningsanalyser.
Hvad er inkluderet i PaaS cloud computing-tjenester?
Ligesom andre cloud-tjenester kommer PaaS med underliggende infrastruktur, netværk, storage og servere. Systemet giver også udviklere mulighed for at skabe forskellige typer apps, inklusive dem, der bruger middleware, databasestyring, softwareimplementering og efterretningstjenester.
PaaS-løsninger har alt, hvad en moderne virksomhed har brug for til softwareapplikationer og infrastrukturstyring. Når det kommer til servere, kan du finde løsninger med fysiske eller virtuelle servere, samt en fjernserver og en e-mailserver.
Omfattende databasestyringssystemer sammen med en bred vifte af databasestyringsværktøjer, implementeringsværktøjer og miljøer kan hjælpe enhver udviklingsproces uanset tilgang eller slutmål.
Hvordan fungerer platform som en service?
PaaS-systemer driver back-end af en applikation, herunder lagring, operativsystemer, servere og databaser. Med andre ord får udviklere værktøjerne og miljøet til at bygge deres applikationer på en allerede eksisterende backend.
Udviklere kan arbejde fra enhver enhed, hvor som helst og når som helst med administreret belastningsbalancering. Denne form for opsætning giver udviklere mulighed for at fokusere på brugeroplevelse og front-end. Hele miljøet kommer også med kontinuerlig integration for at give ekstra funktionalitet.
Udbydere af PaaS-miljøet anvender sikkerhedspatches og vedligeholder platformen som helhed. Ved at bruge denne slags miljøer reduceres sikkerhedsrisici, og udviklingen bliver mere målrettet.
Types of platforms som en service
PaaS-løsninger kan opdeles i utallige kategorier. Der er dog tre hovedtyper, som du bør kende.
- Open-Cloud eller Open-Platform PaaS: disse løsninger kan være gratis og open source. Du kan bruge dem som helt uafhængige og separate platforme, der giver masser af fleksibilitet. I de fleste tilfælde er de ideelle til hybride PaaS-cloud-muligheder.
- PaaS til en SaaS-tjeneste: denne form for løsning er tæt knyttet til SaaS-platforme, der anvendes ofte, såsom Intuit, Salesforce, og så videre. Disse PaaS-løsninger skaber et økosystem omkring en specifik SaaS-app, så udviklere kan tilføje nye funktioner, der kører på appens kernefunktioner.
- Driftsmiljøet for PaaS: i de fleste tilfælde er disse IaaS-leverandører, der leverer PaaS-funktioner. Selvom de måske ikke har de samme funktionaliteter, kan det være en god mulighed for brugere, der vil forpligtige sig til en bestemt IaaS. Disse PaaS-systemer har dog potentialet til vendor lock-in.
Eksempler på platforme som en service
Amazon Web Services
AWS Elastic Beanstalk er den mest populære PaaS-løsning. Det fantastiske ved det er, at det giver IaaS-brugere mulighed for at bygge apps, og der kommer hele tiden nye udviklingsværktøjer til. AWS Elastic Beanstalk er ideel til apps udviklet i Docker, Java, PHP, Python og andre programmeringssprog.
IBM Cloud
IBM tilbyder en open source-sikkerhedsplatform med total kontrol over hele webapplikationens livscyklus. DevOps-teams kan bruge mange forskellige muligheder for tredjepartstjenesteudbydere, der udvider funktionaliteter.
Google App Engine
Google altid øverst på listen af digitale tjenester. Deres app-engine har fremragende oppetid og understøtter mange sprogpakker, GitHub-integration og mange andre værdifulde integrationer.
PaaS-sammenligning med internt hostede udviklingsmiljøer
Kort fortalt er traditionelle hostede udviklingsmiljøer langt ringere end PaaS-løsninger. Enkelt sagt, tilbyder traditionelle muligheder ikke megen alsidighed eller brugertilpasning. Samtidig skal udviklere selv klare de fleste af tingene, herunder:
- opsætning af applikationsservere
- oprette en MySQL database
- udførelse af diagnoser
- oprettelse af afhængigheder
- opsætning af en firewall og varetagelse af den generelle sikkerhed
- opsætning af runtime-platformen
Der er med andre ord lang vej endnu, før du kan begynde at kode. PaaS fjerner ikke kun alt dette, men det bringer også en masse andre fordele, herunder:
- HTTP caching
- pålidelige backups
- nem skalering
- nem implementering
- ingen brug for konfiguration
- hurtigere time-to-market
- intet behov for softwarelicenser
Forskellen mellem SaaS og PaaS
Den afgørende forskel mellem de to er, at SaaS er en tjeneste, der lader folk bruge en bestemt software på nettet. Udbyderen administrerer platformen og dens infrastruktur. Et godt eksempel er LiveAgents help desk software.
PaaS, på den anden side, er et helt miljø, som klienter kan bruge til at administrere, køre og udvikle applikationer. Dette er uden at skulle bekymre dig om at administrere deres operativsystemer.
I bund og grund lader PaaS brugere administrere data og applikationer, hvilket gør det perfekt til virksomheder, mens SaaS er designet til slutbrugere.
Try LiveAgent today
LiveAgent is the best-rated and most reviewed all-in-one help desk software.
Løfte sløret for fordelene ved PaaS
Giv dig i kast med en indsigtsfuld rejse ind i verden af Platform as a Service (PaaS) med denne fængslende video. Udforsk de grundlæggende koncepter og fordele ved PaaS, da det giver udviklere mulighed for at strømline deres applikationsudviklingsproces.
Topics
- Platform as a Service
- Infrastructure as a Service
- Software as a Service
Video summary
Denne video handler om Platform as a Service (PaaS) og dens forhold til Infrastructure as a Service (IaaS) og Software as a Service (SaaS). IaaS er en samling af virtualiserede compute-, networking- og storage-resources. Software as a Service er software, der ikke behøver at blive installeret eller manuelt opdateret. PaaS udnytter de virtualiserede ressourcer fra IaaS og abstraherer dem væk for brugeren. PaaS-brugeren er normalt en udvikler. Videoen forklarer også forskellen mellem IaaS, PaaS og SaaS ved hjælp af metaforer som leasing en bil, at leje en bil og at tage en taxa. Der er fordele og ulemper ved at bruge PaaS, herunder hurtig opstart af applikationer, let oprettelse og sletning af ressourcer, omkostningsbesparelser og manglende kontrol og leverandørlås.
Frequently Asked Questions
Hvad er kendetegnene ved platforme som en tjeneste (PaaS)?
Det er en fordel at bruge et PaaS-udviklingsmiljø, fordi virksomheder får: fleksible integrationer og tjenester, robuste egenskaber, tonsvis af databasetilpasning, multi-lejemål, brugerdefineret brugergrænseflade, cloud computing-infrastruktur.
Hvad er inkluderet i en platform som en service?
PaaS cloud-komponenter inkluderer den komplette back-end-infrastruktur, der er nødvendig for app-udvikling. Det omfatter netværksinfrastruktur, lagermuligheder, computerressourcer, en række forskellige servere, databasestyringsværktøjer og BI-tjenester.
Hvordan fungerer platform som en service?
PaaS fungerer som en cloud-baseret platform, der leverer alle de nødvendige udviklingsværktøjer i et online miljø med en brugerdefinerbar grænseflade. Cloud-miljøet giver brugerne mulighed for at logge ind fra ethvert sted, lancere produkter, teste apps og samarbejde om projekter.
Hvor mange typer platforme som en service er der?
Der er utallige modeller af cloud-tjenester og virksomheder, der leverer dem. Selvom der ikke er et nøjagtigt antal PaaS-løsninger derude, kan vi frit sige, at deres antal overstiger hundredvis.
Hvad er et eksempel på en platformstjeneste?
Nogle typiske eksempler omfatter IBM Cloud, Salesforce, AWS, Google App Engine og så videre.
Hvordan er PaaS i forhold til internt hostede udviklingsmiljøer?
PaaS er langt bedre end interne softwareudviklingsmiljøer. Du kan bruge disse platforme på enhver enhed, der har en internetforbindelse. De tilbyder interne ressourcer, netværksressourcer og fuldstændig kontrol over udviklingsprocessen med en initialinvestering.
Hvad er forskellen mellem SaaS og PaaS?
SaaS er software, som folk kan bruge via en abonnementsbaseret app. PaaS er en hel infrastruktur, der leveres med udviklingsværktøjer, der bruges til at skabe cloud-software.
En VoIP PBX er et forretningstelefonsystem, der bruger IP-netværk til at sende telefonopkald, og kan være lokal eller cloud-baseret. Det er mere omkostningseffektivt og fleksibelt end traditionelle PBX-systemer. PBX er et analogt telefonsystem, der er forbundet til et lokalt offentligt telefonnetværk via fastnettelefoner og tilbyder funktioner som viderestilling af telefonopkald og IVR menu. VoIP PBX er mere fleksibelt og omkostningseffektivt og kan være cloud-baseret.
LiveAgent modtager positiv feedback fra en række virksomheder. Produktet fremskynder kommunikationen med kunder, øger kundetilfredsheden og kan hjælpe med at reducere svartider. Brug af dåsesvar og en videnbase kan også forbedre kundeserviceeffektiviteten. Sammenlignet med konkurrenter tilbyder LiveAgent overkommelige priser og pålidelige funktioner.
LiveAgent tilbyder fuld flersproget support til mere end 40 sprog, hvilket gør det nemmere at betjene dine kunder. Softwaren integrerer alle kommunikationskanaler og hjælper med at løse udfordringer inden for kundeinteraktioner. Med mere end 179+ help desk funktioner og 40 integrationer, er LiveAgent designet til at forbedre dit forhold til dine kunder.
Effektiv kundeservice handler om at opbygge langsigtede relationer, lytte til kunder og bruge kundeservicesoftware som LiveAgent. Virksomheder som Google, Chick-fil-A, IKEA og Amazon viser eksempler på fremragende kundeservice gennem investering i medarbejdere og skabelse af en god kundeoplevelse. Manglende kompetence, proaktivitet og tilgængelighed er almindelige kundeservicefejl, der kan påvirke virksomhedens overskud.