Brug af WhatsApp til kundeservice er en fremragende måde til at skabe en direkte kommunikationskanal mellem dig og dine kunder. Apps som WhatsApp og WhatsApp Business har haft stigende popularitet blandt kontaktcentre på grund af deres brede tilgængelighed og det uformelle miljø, de kan skabe. Kunder kan lide at engagere sig og kommunikere med rigtige mennesker. Instant messaging-apps giver en praktisk mulighed for at skabe en person-til-person kundeoplevelse.
Hvorfor er WhatsApp fantastisk til kundeservice?
Der er ingen tvivl om, at WhatsApp er ved at blive et ret almindeligt forretningsværktøj i disse dage. Men hvorfor? Hvad er grunden til, at denne populære messaging app har overbevist så mange kundecentrerede virksomheder?
Lad os se på nogle af grundene til, at virksomheder henvender sig til denne meddelelseskanal.
WhatsApps popularitet
WhatsApp er den bedste beskedapp i mere end 100 lande. Det giver god mening for kundeserviceagenter at bruge det som en af de primære kommunikationskanaler. På grund af dens nemme tilgængelighed og praktiske teamindbakke, kan WhatsApp hjælpe kundesupportagenter med at reducere svartider og holde deres kunder tilfredse til enhver tid.
Den kan integreres med andre kanaler/apps via API
En anden grund til, at virksomheder kan lide at bruge WhatsApp som kundeservicekanal, er, hvor nemt det er at integrere med andre kanaler og applikationer. Der er tre måder man kan integrere WhatsApp med andre platforme. Den første er at bruge WhatsApp API til at forbinde appen til dit eksisterende system. Dette er en populær mulighed, da den er enkel og tilgængelig, selv for de mindre teknologikyndige brugere.
Den anden mulighed for at integrere WhatsApp som en virksomhedsfunktion er at tilføje en tilpasset WhatsApp-widget til din platform. Endelig kan du integrere en pop-up-formular på din hjemmeside for at indsamle kundernes WhatsApp-numre.
Bedre medarbejderoplevelse (intern kommunikation)
Mange virksomheder bruger ikke kun WhatsApp i deres kundeservicestrategier. At bruge det som et internt kommunikationsværktøj giver en god mulighed for dine medarbejdere til at holde kontakten. Ingen kan lide at modtage tonsvis af e-mails på arbejdet. Nogle gange kan det være svært at skelne sjove beskeder mellem kolleger fra seriøse forretningsanliggender, når din e-mail-indbakke oversvømmes af masser af beskeder. I modsætning hertil lader WhatsApp dig oprette separate grupper, hvor du kan tale med dine kolleger frem og tilbage uden at gå glip af vigtige kundeinteraktioner.
Flere meddelelsesformatindstillinger
WhatsApp giver dig mulighed for at formatere tekst i dine beskeder. På denne måde kan du tilføje et strejf af tilpasning til din kundekommunikation. Du kan bruge denne funktionalitet både på Android og iPhones.
Er WhatsApp fremtiden for kundesupport?
I de senere år har instant messaging-platforme været de mest foretrukne kommunikationskanaler for mange kunder. Takket være deres lette tilgængelighed er beskedapps blevet en væsentlig del af mange virksomheders kundesupportindsats.
WhatsApp kombinerer mange nøgleaspekter af kundekommunikation og holder den lige ved hånden. Du kan skabe ægte person-til-person-relationer med kunder blot ved at holde kontakten og levere personlig service.
Oven i det giver beskedapps mulighed for hurtige svar takket være funktioner som Automatic Messaging. Lignende funktioner hjælper med at øge kundetilfredshed og loyalitet, mens de fjerner forudfattede forestillinger om, at kundesupport ikke kan kontaktes og frustrerende at have med at gøre.
Hvad er fordelene ved at levere kundeservice gennem WhatsApp?
Ud fra det, vi talte om tidligere i dette blogindlæg, er det sikkert klart, at vi betragter WhatsApp som et værdifuldt aktiv for alle kundesupportagenter. Hvis du endnu ikke er overbevist, så lad os vise dig nogle af de fordele, som dette kraftfulde værktøj kan give dit kundeserviceteam.
Kraftige kundeforbindelser
Vi har kort været inde på dette før, men det kan ikke overvurderes, hvor vigtigt det er på kundeserviceområdet. Det er umuligt at opbygge en loyal kundebase uden at skabe kraftfulde og meningsfulde relationer med kunder . I denne tid leder kunder efter mere end blot robotlignende svar via e-mail en gang om dagen med generiske opdateringer på deres supportbilletter. At føle forbindelsen med menneskelige agenter er afgørende for, at de ikke kun kan forholde sig til din virksomhed, men også føle, at de er en del af din virksomhedskultur.
Sporing af kunderejser
WhatsApp tilbyder en unik mulighed for at guide kunder gennem deres kunderejse. På denne måde kan hele dit team blive en del af kundernes købsbeslutninger. De kan få øje på enhver fejl undervejs. Kunder kan sende dine agenter en hurtig besked, hver gang de har brug for hjælp, hvilket giver dig mulighed for bedre at forstå deres ømme punkter, præferencer og overordnede købsadfærd.
Kundetilfredshed og loyalitet
Kundeloyalitet går hånd i hånd med positive kundeoplevelser. Hvis du vil booste kundefastholdelse og fjerne kundeafgang, skal du skabe et miljø, hvor dine kunder føler sig lyttet til og værdsat. At løse kundeforespørgsler via WhatsApp er en glimrende måde at skabe et sådant miljø på.
Indtægtsstigning
Det betaler sig at at holde kunderne tilfredse. Når du har en loyal kundebase, giver det ikke kun mere overskud til din virksomhed, men det kan også reducere nogle af marketingomkostningerne. Alle har prøvet en virksomhed eller et produkt, som deres venner eller familiemedlemmer anbefalede. Denne mund-til-mund-marketing er en fantastisk mulighed for at udvide din rækkevidde og øge din omsætning.
Hvordan yder man god kundeservice ved hjælp af WhatsApp?
1. Opret en WhatsApp profil
Opret en virksomhedsprofil, hvor kunderne kan kontakte dig. Du skal blot udfylde dine kontaktoplysninger og åbningstider, og du kan begynde at chatte. Hold det på et professionelt plan, men lad det ikke virke utilnærmeligt. Dine sociale mediekonti skal være et venligt sted for kunder at interagere med dig og opleve personlig interaktion med dine agenter.
Derudover kan WhatsApp bruges til at fremhæve produkter og tjenester, du tilbyder, dele statusopdateringer, besvare almindelige spørgsmål og sende andre typer beskeder til dine kunder.
2. Giv dine kunder besked om, at du er tilgængelig på WhatsApp
Selvom du ikke behøver at skrige det ud fra hustagene, bør du fortælle dine kunder, at du har en ny beskedplatform, hvor de kan kontakte dig. De vil ikke glemme at tilføje dig til deres kontaktliste, så de kan sende dig beskeder, når de har brug for hjælp eller har spørgsmål.
3. Integrer din helpdesk-software med WhatsApp
Hvis du vil holde dig på toppen, så glem ikke at integrere WhatsApp med helpdesk-software. Med en helpdesk-løsning som LiveAgent bliver alle dine kundeinteraktioner til billetter, der tildeles kundeserviceteamet. På denne måde efterlades ingen kundeforespørgsel ubesvaret.
Det er nemt at integrere WhatsApp med LiveAgent.
Gå til din LiveAgent-konto, og klik på Konfiguration. I panelet til venstre skal du vælge WhatsApp og trykke på knappen Aktiver WhatsApp. Gå derefter til WhatsApp-numre og klik på Tilføj et nyt nummer. Det er her, du skal indtaste dine Twilio eller 360dialog kontooplysninger. Gem konfigurationen, og du er godt i gang.
Integrate WhatsApp with LiveAgent
Check out LiveAgent’s brand-new WhatsApp integration and start providing the best customer experience to all your clients.
4. Automatiser de mest almindelige opgaver ved hjælp af helpdesk-software
At give det et personligt præg i kundekommunikation er uden tvivl en væsentlig del af fremragende kundeservice. Men hvorfor ikke bruge en smule automatisering, hvis muligheden er der? Automatisering af ubetydelige opgaver kan hjælpe dine agenter med at fokusere på mere krævende problemer og forhindre medarbejderfrustration. Desuden reducerer automatisering menneskelige fejl, hvilket kan spare både tid og ressourcer.
I LiveAgent kan du opsætte forskellige automatiseringsregler for at forbedre din svarprocent og holde din helpdesk effektiv.
5. Brug WhatsApp-skabeloner
Ellers kaldet Highly Structured Messages er en type beskeder, som virksomheder kan bruge til at udsende notifikationer, kundetilfredshedsundersøgelser, og andre hyppige beskeder. Opsætning af WhatsApp-skabeloner med bestemt ofte brugt indhold sparer en masse tid. Det er nemmere at sende relevante variable parametre end at genskabe hele beskeder under API-kald, hver gang du bruger det samme beskedindhold. Du kan også bruge disse foruddefinerede WhatsApp-skabeloner i LiveAgent.
6. Undersøgelser (bed om feedback)
Det er ikke en hemmelighed, at kunderne forventer, at virksomheder gøre noget ved deres feedback. For dem er en kundetilfredshedsundersøgelse ofte den måde, de kan fortælle dig om deres ømme punkter og problemer. På den anden side, for virksomheder, er, kundefeedback en uvurderlig kilde til brugbare data. WhatsApp er et fantastisk værktøj til at indsamle kundefeedback, fornemme deres humør og løse eventuelle problemer via tovejskommunikation.
De virksomheder, der bruger WhatsApp til kundeservice – eksempler
Lad os se på nogle eksempler på velkendte virksomheder, der bruger WhatsApp som deres kundeservicekanal.
1. KLM
KLM Royal Dutch Airlines bruger WhatsApp til kundekommunikation sammen med andre sociale mediekanaler. De tilbyder 24/7 kundesupport, plus at du kan modtage flyoplysninger og opdateringer direkte til din mobiltelefon via WhatsApp.
2. Adidas
Denne detailgigant bruger WhatsApp ikke kun til kundeservice, men også som en succesrig marketingkanal. Fra 2015 har Adidas brugt denne platform til en-til-en kundekommunikation samt til at promovere forskellige marketingkampagner
3. Booking.com
Det kendte rejsebureau Booking.com bruger WhatsApp til at få tid til kundekommunikation. Udover at chatte med kunder bruger de WhatsApp til at dele meddelelser og opdateringer om reservationer og ophold.
4. Uber
Uber handler om bekvemmelighed, så det er kun naturligt, at de bruger WhatsApp i deres daglige kundeinteraktioner. Ud over kundesupport kan du bestille en tur og endda modtage en kvittering via WhatsApp.
5. LiveAgent
Sidst, men bestemt ikke mindst, skal vi nævne LiveAgent help desk software. Du kan kontakte LiveAgents kundesupportteam 24/7 via WhatsApp. Desuden tilføjede LiveAgent for nylig WhatsApp-integration til helpdesk-softwaren, så du kan begynde at bruge den i din virksomhed med det samme.
Konklusion
Alle ved, hvor vigtigt det er at holde kontakten med dine kunder. At være tilgængelig ikke kun for at besvare spørgsmål og løse akutte problemer er blevet nødvendigt, hvis du vil have, at din virksomhed skal trives. Moderne kunder kan godt lide at holde kontakten med brands, og det er virksomhedens opgave at muliggøre dette. Dette niveau af direkte, personliggjort kommunikation er svært at opnå via ældre kundesupportkanaler.
Heldigvis kan du bruge platforme som WhatsApp til at opbygge og vedligeholde stærke kunderelationer. WhatsApp kundeservice gør det nemmere for kunder at se din virksomhed som en levende, rigtig organisme snarere end en tvetydig enhed, der er svær at nå. Denne fantastiske kundeservicemulighed giver dig mulighed for at yde realtidssupport, lette samtaler, spore kunderejser og meget mere.
Start building customer relationships using WhatsApp help desk integration
With our WhatsApp integration, you can stay in touch with your customers at all times. Start your free trial today!
Frequently Asked Questions
Hvordan organiserer man anmodninger om hjælp på WhatsApp?
For hurtigt at organisere alle dine chats og beskeder kan du tildele dem etiketter. Dine etiketter kan differentieres ved farver, navne eller andre kriterier. Du kan tildele dem til hele chats eller kun bestemte beskeder i chats. Hvis du bruger din WhatsApp-konto til forretningsformål, er det en god idé at tildele etiketter til dine nye kunder, kunder fra en bestemt marketingkampagne osv. På denne måde vil du være i stand til at holde styr på alle dine kunder, deres købsadfærd og potentielle problemer.
Hvad er forskellen på WhatsApp og WhatsApp Business?
Den største forskel på de to er deres målgruppe. WhatsApp er forbrugerversionen af softwaren, hvorimod WhatsApp Business henvender sig til erhvervskunder. Med WhatsApp Business kan virksomheder blive verificeret, så kunder kan føle sig trygge ved at dele information med dem. Du kan også bruge WhatsApp Business API til at placere en WhatsApp launcher på dit websted for lettere kundekommunikation.
Hvordan konfigurerer jeg WhatsApp kundeservice?
Hvis du vil bruge WhatsApp som en del af din kundeplejeløsning, er det en ret ligetil proces. Først skal du oprette en konto. Du kan tilmelde dig en WhatsApp Business-konto, da den henvender sig til erhvervskunder. Når du har kontoen klar, så lad dine kunder vide, at de kan kontakte dig der. Nu er det tid til at integrere WhatsApp med din helpdesk-software. Hvis du bruger LiveAgent, tager det kun et par minutter, og du kan begynde at sende proaktive beskeder og opbygge relationer med kunderne. Når du har integreret WhatsApp med dit helpdesk-system, anbefaler vi, at du opsætter forventninger til svartider blandt andre KPI’er og sporer dem.
Er der et telefonnummer til WhatsApp?
WhatsApp-platformen giver ikke telefonnumre. Hvis du vil tjekke, hvilket nummer der er knyttet til din WhatsApp-konto, skal du gå til Profile og tjekke telefonsektionen. Dit nummer vises der.
Del denne artikel
Børsen rapporterer om stigningen i salg af økologiske varer i Danmark. En stigning på 14% er blevet registreret sammenlignet med året før. Efterspørgslen efter økologiske varer ser ud til at være stigende, da forbrugerne bliver mere bevidste om deres sundhed og miljøet. Marketing Summarization in language DA: Salget af økologiske varer i Danmark er steget med 14% sammenlignet med året før, hvilket indikerer en stigende efterspørgsel på sundere og mere miljøvenlige produkter.