Hvad er KPI?
Key Performance Indicators (KPI) er et mål i forretningsstudier, der hjælper ejeren eller den administrerende direktør med at overvåge deres forretning. Hvert forretningsområde har sin egen KPI. Inden for markedsføring eller kundeservice er indikatorerne som følger:
- Gennemsnitlig ventetid: Det er den gennemsnitlige tid, det tager for den forreste linje at besvare en forespørgsel.
- Gennemsnitlige opløsningstider: den tid, det tager for teamet at løse kundens problem.
- Kundeafgang: når kunderne holder op med at handle med en virksomhed.
- Kundetilfredshedsscore: måler dine kunders tilfredshed over en kort periode.

Frequently asked questions
Hvad står KPI for?
KPI, eller key performance indicator, er en værdi, der viser os, hvor effektivt virksomheden opnår centrale forretningsmål. Organisationer bruger KPI'er til at evaluere deres succes med at nå deres mål. Takket være sporing af disse data ved de, om deres handlinger er effektive eller ej.
Hvad er eksemplerne på KPI?
KPI'er afhænger af, hvad din virksomhed ønsker at overvåge. For eksempel i marketingafdelingen kan disse være: brand awareness, customer engagement, Marketing Qualified Leads (MQL) og Customer Acquisition Cost (CAC), i salgsafdelingen vil det være: månedlig salgsstigning, gennemsnitlige fortjenstmargen eller produkt ydeevne. I SaaS kan disse på den anden side være: likviditetsindikator, KPI Net Promoter Score (NPS) og KPI for customer acquisition cost (CAC).
Hvornår skal man bruge KPI?
Vi bruger KPI, når vi vil spore fremskridtene mod at nå et bestemt mål over tid. Mål kan ændre sig, og det samme gør resultater og fremskridt hen imod dem. Det er ekstremt vigtigt at holde styr på dem og afgøre, om de er tilfredsstillende eller ej.