Konverteringsoptimering (CRO) hjælper moderne virksomheder med at gøre deres websteder mere funktionelle og dermed forbedre generering af leads og generere flere konverteringer. Enhver kan blive en potentiel kunde, når de besøger din hjemmeside – tricket er at vide, hvordan man omdanner dem, og hvordan man arbejder med konverteringstragte.
I dag arbejder de fleste marketingteams døgnet rundt på annoncerings konverteringsraten for at generere trafik til hjemmesider, og de har store forhåbninger om, at denne trafik vil resultere i en masse kvalificerede kundeemner. Jo mere en virksomhedshjemmeside samler sådanne kundeemner, jo mere vokser den.
Med det i tankerne, lad os se nærmere på, hvad CRO er, hvordan du optimerer din konverteringsrate og meget mere.
Hvad er konverteringsoptimering?
For bedre at forstå processen for konverteringsoptimering, er vi nødt til at definere, hvad en konvertering er. Hver gang besøgende på webstedet fuldfører et bestemt mål på dit websted, kaldes det en konvertering. Dette mål kan være alt fra at foretage et køb, tilmelde dig et abonnement eller en prøveperiode eller noget andet.
Det er sådan, digitale virksomheder omdanner besøgende til potentielle kunder. Hovedmålet med konvertering er at omdanne trafik til leads for at forbedre den gennemsnitlige konverteringsrate og skabe mere omsætning. Det er derfor, moderne marketingteams konstant leder efter innovative måder for at forbedre deres konverteringsoptimering og generere mere trafik til deres websteder.
Tricket til at forbedre din nuværende konverteringsrate er at have en god konverteringsrateoptimeringsstrategi og gå et skridt videre, ved at give dine forbrugere realtidssupport.
Digitale virksomheder, der fokuserer på at forbedre kundesupport og service, kan se en 1 % højere gennemsnitlig konverteringsrate.
Og med det i tankerne er CRO bedst defineret som den systematiske proces med at øge procentdelen af potentielle kundeemner, der fuldfører et bestemt mål på din hjemmeside.
CRO hjælper digitale virksomheder med bedre at forstå deres kunder, deres adfærd på stedet, hvilke handlinger de foretager og hvorfor, og de ting, der forhindrer dem i at nå specifikke mål på hjemmesiden.
Sådan optimerer du konverteringsraten
Konverteringsoptimering bør ikke være andet end din ærlige indsats for at give alle en fantastisk kunderejse, fra det øjeblik de bruger søgemaskinen, lander på din landingsside og hele vejen til kassen. Det er sådan, du sikrer, at din online markedsføringsindsats er virkelig succesfuld.
En høj konverteringsrate er et tydeligt tegn på en kundecentreret virksomhed og et bevis på, at din hjemmeside er funktionel. Den bedste måde at optimere din nuværende konverteringsrate på er ved at bruge konverteringsoptimeringsværktøj.
Det er den mest effektive måde at sikre, at dine kvalificerede kundeemner omdannes til meningsfulde handlinger. Begynd at arbejde på din CRO ved at optimere din hjemmeside. For at gøre det skal du sørge for, at dit websted har en hurtig indlæsningstid, og at din CTA-knap er klart synligt og let at finde.
Gør din betalingsproces så enkel som muligt, og sørg for, at dine kunder får omnichannel kundesupport. Du skal også tænke på optimering af din landingsside for at sikre, at dit indhold vises korrekt på både desktop og mobile enheder.
Overvej følgende trin for at opnå den højeste konverteringsoptimering:
- Sænk dine priser for dine produkter/tjenester for at tiltrække flere besøgende og slå dine konkurrenter;
- Forbedre funktionaliteten af dit websted ved at sikre, at alle dine websider er fuldt funktionelle og indlæses hurtigt nok;
- Tilbyd belønninger såsom freebies og gratis forsendelse og andre ekstra incitamenter for at øge både konvertering og kundeloyalitet;
- Gør dit tilbud mere konkurrencedygtigt;
- Brug opsigtsvækkende CTA’er og internetmarkedsføringselementer;
- Sørg for 24/7 real-time kundeservice og support;
- Forenkle din betalingsproces;
- Aktiver selvbetjening.
- Vis kundeudtalelser og brugerfeedback
Hvor længe skal du lade dine konverteringsoptimeringseksperimenter køre?
Konverteringsoptimering er ofte en løbende proces, der ligner søgemaskineoptimering. Når det kommer til længden af dine A/B-konverteringstests, er der ikke noget entydigt svar her, og der er heller ikke noget gennemsnit. Ifølge mange CRO-tjenesteudbydere er det muligt at udføre dine konverteringsoptimeringstests med websteder med lav trafik. Men problemet er, at du får data, der kan være vildledende.
På den anden side kan det tage måneder for dine eksperimenter at levere nøjagtige data. Længden af dine konverteringsoptimeringseksperimenter afhænger af de trin i CRO, du tog. Disse trin bestemmer direkte den gennemsnitlige tid for testen.
Da din CRO afhænger af den kvalitet af brugeroplevelse og kundeoplevelse, du leverer, bør du tage dig god tid med brugertestning og gennemgå flere scenarier for brugerrejser, for at forstå brugeradfærd på stedet og få de mest præcise resultater.
CRO kan også hjælpe med at sikre, at dit brand modtager positive kundeanmeldelser. Her er en liste over faktorer, der kan hjælpe dig med at finde det optimale tidspunkt for din brugertest:
- Existing conversion rate;
- Minimumsforhøjelsen i konvertering, du håber at opnå;
- Procentdelen af individuelle brugere, der er inkluderet i dine eksperimenter;
- Det gennemsnitlige antal potentielle kundeemner, der kommer til den landingsside, du eksperimenterer med.
Begrænsninger af Google Analytics og Adobe Analytics til konverteringsoptimering
Nøglen til succesfuld optimering er ikke blot at forstå, hvordan dine besøgende kommer til din landingsside, men at vide, hvad de gør, mens de er på dit websted, deres adfærd, præferencer, vaner osv. For at forstå det, skal du bruge brugerdata til at vise. hvad der skal optimeres og hvem det skal optimeres til. Det er et væsentligt element i udviklingen af en succesfuld CRO-strategi.

Værktøjer til dataindsamling, -analyse og konverteringsoptimering som Google Analytics og Adobe Analytics kan hjælpe dig med at skabe en analysebaseret CRO-strategi, der vil håndtere:
- De vigtigste websider, som dine besøgende lander på først;
- Funktionerne de engagerer;
- Sider, hvor de bruger mest tid;
- Kanalen der bragte dem derhen;
- De links, de brugte til at komme til dit websted;
- De browsere og enheder, de bruger.
Selvom det hele ser godt ud, er disse rådata og heat maps alene ikke nok til, at du kan forbedre brugeroplevelsen eller afgøre, hvad der bragte en potentiel kunde til dit websted. Analyseværktøjer giver dig mulighed for at lave kvantitative analyser og finde ud af, hvordan brugere interagerer med dit websted, men de kan ikke fortælle dig, hvorfor de gør, som de gør. Du har brug for kvalitativ analyse for at finde ud af deres adfærd og købsbeslutninger.
En sådan analyse vil fortælle dig:
- Hvorfor besøger de dit websted?
- Hvad fik dem til at lande på dit websted?
- Hvilken side, hvilket produkt eller hvilken tjeneste der appellerede til dem
- Hvad får dem til at tro, at dit websted har noget, dine konkurrenter ikke har?
- Hvordan ser de dit brand i deres kundeanmeldelser?
- Hvordan beskriver de interaktionen med dine tjenester, produkter og brand?
- Hvordan imødegås de vigtigste smertepunkter for din målgruppe?
Når du først har disse oplysninger og kombinerer dem med dine analysedata, vil det være meget nemmere at forstå, hvordan du optimerer din hjemmeside for bedre at kunne betjene din målgruppe.
Try LiveAgent Today
LiveAgent is the best-rated and most reviewed all-in-one help desk software.
Frequently asked questions
Hvad er konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering er processen for at øge procentdelen af besøgende, der fuldfører et bestemt mål på dit websted, for at give dig mulighed for at omdanne dem til kunder. Disse bestræbelser inkluderer ofte at reducere afvisningsprocenten eller antallet af efterladt indkøbsvognne. Konverteringsoptimeringsprocessen kan omfatte forskellige testformål, sporing af mikrokonverteringer og andre taktikker.
Hvordan optimerer du konverteringsraten?
Det første skridt for at optimere din konverteringsrate er at genvurdere tilbuddet på dit websted for at se, hvor funktionelt dit websted er, og hvor konkurrencedygtige dine priser er. Det næste trin er at optimere dit websted ved at tjekke dine CTA'er, teste forskellige webelementer og sikre, at dit indhold er fuldt optimeret. Den bedste måde at optimere din konverteringsrate på, er ved at levere omnichannel kundesupport i realtid og forenkle din checkout. Når du kombinerer alle disse handlinger, bør du se din konverteringsrate stige.
Hvad er begrænsningerne for Google Analytics og Adobe Analytics til konverteringsoptimering?
Google Analytics og Adobe Analytics giver dig mulighed for at indsamle rådata gennem kvantitativ analyse. Problemet med rådata er dog, at det ikke kan svare på, hvorfor dine forbrugere gør, som de gør, eller hvad der fik dem til at lande på din hjemmeside. Analyseværktøjer giver dig kun mulighed for at forstå, hvordan brugere interagerer med dit websted, men de kan ikke hjælpe dig med at forstå årsagen bag brugernes handlinger.
Hvor længe burde du lade dine konverteringsoptimeringseksperimenter køre?
Der er ingen gennemsnitstid, når det kommer til længden af din konverteringsoptimeringsindsats. Jo længere du kører dine tests, jo flere data indsamler du.