At holde styr på din økonomi er afgørende, især når du vurderer ROI for forskellige forretningsinitiativer. En af de vigtigste målinger, virksomheder sporer, er konverteringsomkostninger.
Hvad betyder begrebet konverteringsomkostninger?
Det svarer til alle de omkostninger, der kræves for at nå dine konverteringsmål. Definitionen af begrebet kan sammenfattes således: “Konverteringsomkostninger er den pris, som virksomheder eller webannoncører får rigtige kunder til.”
Størstedelen kommer fra annonceringsomkostninger, som direkte resulterer i højere konverteringsrater. Det er vigtigt at forstå konverteringsomkostninger, fordi det kan hjælpe dig med at vurdere effektiviteten af dine annoncekampagner og bestemme succesen af din marketingstrategi.
Beregning af konverteringsomkostninger
Dine konverteringsomkostninger afhænger altid af den strategi, du bruger for at nå dine forretningsmål. Den generelle formel for beregning af konverteringsomkostninger er som følger:
conversion costs = samlede omkostninger ved at generere
Hvis du dividerer de samlede omkostninger ved at generere trafik med det samlede antal konverteringer, får du prisen pr. konvertering (CPC). De samlede omkostninger ved at generere trafik inkluderer dine annonceomkostninger.
pris pr. konvertering (CPC) = samlede omkostninger ved at generere trafik / samlet antal konverteringer
Hvis du for eksempel bruger PPC-kampagner (pay per click), vil du være i stand til at spore og kontrollere annonceomkostninger. Dette er muligt takket være scorekvalitetsmålingen, som står for det relevante i dine PPC-annoncer og nøgleord.
Som med mange andre metrics, afhænger denne model af branchen og det endelige produkt. For hver forretningsmodel ser konverteringstragten anderledes ud. Derfor anbefales det at tage disse beregninger med et gran salt.
Hvad omfatter konverteringsomkostninger?
Når du overvejer alle de konverteringer, der finder sted på din hjemmeside, kan konverteringsomkostningerne omfatte forskellige faktorer. For at kunne beregne dine udgifter præcist, skal du have overblik over dit betalte markedsføringstiltag.
Generelt set, hver gang du skal betale for at få en besøgende til at konvertere, tilføjer disse omkostninger den samlede værdi af dine konverteringsomkostninger. Disse kan variere, men de repræsenterer din betalte marketingindsats. Hvis du f.eks. kun bruger betalte Google-annoncer, er det budget, du har brugt på at generere trafik, dine samlede omkostninger. Det er en anden sag, hvis du bruger flere betalte marketingkanaler. Hvis du segmenterer denne trafik og dividerer den med det samlede antal konverteringer, får du din pris pr. konvertering.
Her er alle mulige omkostninger, der kan indgå i konverteringsomkostninger:
- Søgemaskinebetalte annoncer (Google-, Bing- og Yahoo-annoncer)
- Facebook-betalte annoncer
- Twitter betalte annoncer
- Instagram betalte annoncer
- YouTube betalte annoncer
- LinkedIn betalte annoncer
Alle disse udgifter falder ind under kategorien konverteringsomkostninger. Sporing af dem er afgørende for din succes, da det vil hjælpe dig med at nå en marketingmedarbejders ultimative mål om at skabe den mest effektive og den mest omkostningseffektive annoncestrategi.
Hvad er ikke inkluderet i konverteringsomkostningerne?
Du må aldrig glemme, at betalte annoncer ikke er den eneste kilde til trafik på dit websted. En stor del af trafikken på dit websted er organisk, hvilket betyder, at du ikke skal betale for direkte at bringe den potentielle kunde til dit websted.
Ja, du har måske betalt for en SEO-specialist, ekspertblogskribent og erfaren marketingmedarbejder på sociale medier. Disse udgifter falder dog ikke ind under konverteringsomkostningerne. Følgende er ikke inkluderet i konverteringsomkostningerne:
- Redesign af din hjemmeside for en bedre brugeroplevelse
- SEO for dit indhold og din hjemmeside
- Regelmæssige blogindlæg
- Gæsteindlæg
- profiler på sociale medier
- Forum posts
Disse strategier kan øge trafikken på din hjemmeside, men da den er organisk, gælder definitionen af konverteringsomkostninger ikke.
Optimering af konverteringsomkostninger
Der er en række muligheder tilgængelige for at kontrollere konverteringsomkostninger, såsom at indstille den maksimale pris, du er villig til at betale for målrettede søgeord eller optimering af konverteringsraten. I betalt annoncering kan du også optimere konverteringsomkostningerne, reducere dem og stadig få mest muligt ud af din kampagne.
Den nemmeste måde at reducere konverteringsomkostningerne på er ved at forbedre dit kvalitetsresultat. Det er en numerisk værdi af kvaliteten af din annonce, dit søgeord og din landingsside.
- Optimer din indholdsmarkedsføring og vælg mere relevante søgeord – jo mere din annonce er relevant for de målrettede søgeord, jo bedre bliver dit kvalitetsresultat
- Foretag forbedringer på din destinationsside – brug A/B-test til at vælge den mest effektive destinationsside for din målgruppe. A/B-test CTA’er, værditilbud og overskrifter kan give dig værdifuld indsigt
- Forbedre dine klikfrekvenser – forbedre din annoncetekst, forfine dine CTA’er
Frequently asked questions
Hvad betyder konverteringsomkostninger?
Det er grundlæggende en kundeanskaffelsesomkostning. Konverteringsomkostninger er summen af alle omkostningerne ved at få en faktisk kunde, der gennemfører en ønsket handling (konverteringshændelse).
Hvordan beregner du konverteringsomkostninger?
Konverteringsomkostninger er de samlede omkostninger ved at generere trafik. Hvis du bruger værktøjer som Google Analytics til at spore trafikkilderne til dit websted, kan du nemt se, hvor meget trafik betalte annoncer genererer, og hvor mange af disse besøgende, der gennemførte den ønskede handling. Hvis du vil beregne pris pr. konvertering, skal du dividere de samlede omkostninger ved at generere trafik med det samlede antal konverteringer i en bestemt tidsperiode.
Hvad omfatter konverteringsomkostninger?
Konverteringsomkostninger inkluderer alle dine betalte annonceudgifter. Uanset om du bruger betalt social media marketing, søgemaskine betalte annoncer, YouTube betalte annoncer eller en hvilken som helst kombination af disse, føjes alle de penge, du bruger på disse kampagner til den endelige sum af konverteringsomkostninger.
Hvad er ikke inkluderet i konverteringsomkostningerne?
Hele din hjemmesidetrafik kan opdeles i to grupper – betalt og organisk trafik. Glem ikke, at organiske besøgende også konverterer. Men da du ikke har betalt nogen tredjepart for at dirigere dem til dit websted, falder organisk trafik ikke ind under konverteringsomkostningskategorien.
Hvordan reducerer du dine konverteringsomkostninger?
Du kan reducere konverteringsomkostningerne ved at forbedre kvalitetsresultatet for dine betalte annoncer og finpudse din målretningsstrategi. Den bedste måde at forbedre kvalitetsresultatet og reducere udgifter på er ved at optimere annoncetekst, målrette relevante søgeord og bruge A/B-test til at gøre dine landingssider og annoncer mere relevante.
Expert note
Konverteringsomkostninger er summen af alle omkostningerne ved at få en faktisk kunde, der gennemfører en ønsket handling. Beregn omkostningerne ved at dividere de samlede udgifter ved at generere trafik med det samlede antal konverteringer.

Teksten handler om vigtige KPI'er i et kontaktcenter, herunder agentanvendelse, telefonløsning og pris pr. kontakt. Der gives råd til at forbedre disse KPI'er og opnå bedre kundefastholdelsesrater og mere tilfredse agenter. Der introduceres også LiveAgent helpdesk software til at forbedre agentanvendelsesgraden og reducere kontaktkoster. LiveAgent tilbyder løsninger inden for kundesupport, og deres hjemmeside tilbyder information om priser, integrationer, funktioner og alternativer, en blog og en Academy med webinarer og skabeloner. Det er vigtigt at tilbyde træning og bemyndige medarbejdere for at øge agentproduktiviteten. Teksten slutter af med information om opsætning af en LiveAgent-konto.
Teknologier som prædiktive og forhåndsvisning af dialere kan være nyttige for callcentre, men virksomheder bør være opmærksomme på begrænsninger og fokusere på at opbygge stærke kunderelationer. LiveAgents funktionsopkaldstags kan hjælpe med organisering og reducere antallet af afbrudte opkald. LiveAgent er en platform til kundesupport med forskellige funktioner og integrationsmuligheder. Derudover bruger LiveAgent cookies på sin hjemmeside.
Omkostningerne ved dårlig kundeservice
Mange forbrugere vil fraråde en virksomhed med dårlig kundeservice ifølge en undersøgelse fra Dimensional Research. Ignorerede kundeklager er også et fælles problem for forbrugere. En dårlig kundeoplevelse kan føre til kundeflugt ifølge American Express. Desuden forlader mange kunder deres indkøbsvogn på grund af manglende information.
Teksten beskriver brugen af et kundehåndteringssystem til at håndtere klager og skabe en stærk forbindelse mellem virksomheder og kunder. LiveAgent tilbyder en alternativ software til Helpshift til kunde- og teknisk support, og det er muligt at flytte supportteamet fra Helpshift til LiveAgent eller starte en gratis prøveperiode. Der er også flere oplysninger om virksomheden og dens funktioner til rådighed, herunder priser, integrationer, brancheløsninger, support og blogs.