Hvad er levetidsværdi?
I forretningsmæssig henseende er levetidsværdien eller (LTV) den pengeværdi eller værdi, som du kan opnå fra en kunde med hensyn til deres forhold til din virksomhed.
Levetidsværdien er en meget stærk menneskelig ressource og finansieringsindikator. Selvom det i høj grad afhænger af vurderinger, giver det et klart billede af antallet af kunder, du kan opnå i de kommende år, og hvor gavnligt det er for dig, at få en kundekreds. Derudover giver det en cost-benefit-analyse (CBA) af, om du får kunder, og omkostningerne ved at få en kunde.
Frequently Asked Questions
Hvad er levetidsværdi?
Kundens levetidsværdi, dvs. CLV eller LTV, er en af nøglestatistikkerne, der giver dig mulighed for at spore en kunde som en del af kundeservice. Det giver dig mulighed for at bestemme, hvor værdifuld en kunde er for din virksomhed baseret på hele kunde-virksomhedsforholdet. Denne indikator hjælper virksomheder med at udvikle strategier til at skaffe nye kunder og fastholde dem, der allerede har købt noget.
Hvordan beregner man levetidsværdi?
For at beregne en kundes langsigtede værdi skal du først beregne den gennemsnitlige værdi af de køb, de har foretaget, og derefter gange dette tal med den gennemsnitlige frekvens af køb. Sådan bestemmer du kundens værdi. I næste trin skal du gange det med kundens forventede levetid.
Hvordan forbedrer man levetidsværdi?
Du skal overveje visse aspekter for at øge kundens levetidsværdi. For det første kan du levere værdifuldt indhold, der engagerer dine kunder. For det andet vil effektiv kundeservice være et nøglespørgsmål her. Det er også vigtigt at lytte til dine kunder og tilbyde dem en personlig oplevelse.
Gennemsnitlig taletid (ATT) og gennemsnitlig håndteringstid (AHT) er to vigtige parametre i callcentret. Mens ATT måler den tid, en agent bruger på at tale med en kunde, inkluderer AHT også ventetid, opkaldsoverførsler og behandling efter opkald. Reduktion af AHT kan forbedre kundeoplevelsen, men det bør ikke gå på bekostning af servicekvaliteten.