Definition af en call to action (CTA)
En call to action (CTA) er et markedsføringsbegreb, der refererer til en specifik del af et marketingbudskab, der forsøger at overtale brugere til at udføre den ønskede handling. CTA’er bruges på hvert trin i salgstragten. En call to action kan simpelthen tilskynde til engagement (f.eks. læse et andet blogindlæg, tilmelde dig et nyhedsbrev, downloade en e-bog) eller motivere til et øjeblikkeligt køb. Det er en væsentlig del af enhver indgående digital marketingstrategi. CTA’er bruges af marketingfolk både på websteder og i e-mail-marketingkampagner for at forbedre brugerengagementet, guide kundeemner gennem købsprocessen og fremme konverteringer.
En call to action kan vises som en klikbar knap (en call to action-knap), a banner, hyperlink tekstlinks eller en pop op-formular på et websted. Det er typisk skrevet i form af handlingsfraser med nødvendige verber, såsom ’tilmeld dig, ‘ring nu’, ‘find ud af mere’, ‘køb nu’ osv. Idéen er at motivere brugerne til at tage det næste skridt ved at gøre det indlysende og overbevisende, hvilket øger chancerne for, at de fortsætter gennem din konverteringstragt. En kraftfuld CTA kan også give brugerne en stærk grund til at købe med det samme. ‘Køb i dag for at få 50 % rabat’ eller ‘Bestil før midnat, for at få en gratis gave’ er nogle eksempler på CTA, der skaber en følelse af, at det haster.
Hvad gør en god call to action?
Synlighed
En call to action skal være let synlig for øjeblikkeligt at fange en potentiel kundes opmærksomhed og have en højere klikrate. Skriftstørrelsen skal være stor nok til at skille sig ud fra resten af teksten på siden.
Overbevisende design
En good call to action er en kombination af overbevisende sprog og et overbevisende design. Lyse farver som grøn, rød, gul og orange er kendt for at virke bedre end andre for CTA-knapper. Farven skal også stå i kontrast til hovedfarvetemaet på siden.

Handlingsbar tekst
Autoritative sprog og handlingsverber som ‘klik’, ‘shop’, ‘start’ fungerer typisk godt til call to action. Det er også almindeligt at skrive teksten fra en besøgendes perspektiv (‘Start min gratis prøveperiode’ i stedet for ‘Start din gratis prøveperiode’).
Det haster
En effektiv strategi er at sikre, at din CTA formidler en følelse af, at det haster og skaber FOMO (‘Køb nu, så længe lager haves’, ‘Tilmeld dig senest fredag for at få 15 % rabat’). Det hjælper med at få de besøgende til at handle med det samme.
Ydelsesorienteret
Nogle af de bedste CTA’er er fordelsorienterede og fremhæver klart de fordele, brugerne vil få ved at udføre en specifik handling (‘Få et svar på under 60 sekunder’).
Eksempler på call to action
Calls to action kan placeres næsten hvor som helst på et websted. Her er nogle af de mest almindelige eksempler på call to action baseret på, hvor de er placeret på websiden.
Vedvarende sidehoved/sidefod CTA
Denne type CTA forbliver statisk enten øverst eller nederst på skærmen uanset rulning. Det sikrer, at CTA’en forbliver synlig og let tilgængelig, uanset hvor de besøgende er på siden, men den forstyrrer ikke det faktiske indhold.

Tilvalgsformularer på sidebar
Sidebar registreringsformularer og sidebar-annoncer er nogle af de mest effektive CTA’er. Disse er placeret i et meget synligt område af en webside og bruges almindeligvis til at opbygge e-mail-lister (“Abonner nu”).

End-of-content CTA
Denne call to action vises i slutningen af noget indhold, typisk en artikel/ blogindlæg. Det hjælper med at engagere bloglæsere, der når dette punkt på en side og dermed sandsynligvis er mere tilbøjelige til at konvertere.

Exit-intent pop-up CTA
Disse CTA’er udløses, når nogen er ved at klikke fra din side (normalt når musen går mod X-knappen) og er en fantastisk måde at fange kundeemner på, før de springer fra. En. A undersøgelse viser, at exit-intent popups fanger 35 % af de mennesker, der er ved at springe fra.
Hvordan ved du, om din call to action fungerer effektivt?
Konsekvent måling af resultaterne af din call to action, herunder A/B testning af forskellige versioner, vil hjælpe dig med at forbedre reaktionen og konverteringsrater. Det anbefales at måle effektiviteten af din CTA ved at holde styr på og analysere disse to metrikker:
- klikrate (CTR): CTR måles ved at dividere det samlede antal unikke besøgende med antallet af besøgende, der klikker på en CTA-knap. Ifølge Vye-undersøgelsen, er den gennemsnitlige CTR for et call to action element 4,23 procent på alle brancher. Antallet kan dog variere betydeligt fra branche til branche.
- indsendelsesprocent: Indsendelsesprocenten er procentdelen af besøgende, der klikkede på CTA-knappen og derefter indsendte deres oplysninger/udfyldte en formular eller foretog en anden ønsket handling, du ønsker, at de skal foretage.
Det endelige mål med enhver call to action er at lede besøgende hen imod at træffe en endelig beslutning (normalt at købe dit produkt eller din tjeneste). Så hvis din CTA fungerer godt, bør du se øget kundeemneudvikling og konvertering.
Engage with website visitors and potential customers
Improve your customer service game with LiveAgent's help desk software packed with features!
Se, hvordan du opretter en effektiv CTA
Et call to action (CTA) er et kraftfuldt marketingværktøj, der tilskynder og guider kunder til at foretage en bestemt handling. Gør dine CTA’er klare, overbevisende og nemme at følge. Brug handlingsorienteret sprog, strategisk placering og visuals for at tiltrække opmærksomhed. Test og optimer dine CTA’er regelmæssigt for at opnå maksimal effektivitet for at generere konverteringer og opnå marketingmål.
Topics
- Hvad er en CTA
- Typer af CTA'er
- Vigtigheden af en CTA i markedsføring
Video summary
I denne video diskuteres, hvad en CTA er, og hvorfor din virksomhed har brug for det. En CTA, eller et opfordring til handling, henviser til den næste handling, som markedsføreren ønsker, at forbrugeren skal tage. Det kan være en direkte handling som at købe nu eller en blødere handling som at læse mere eller klikke her for mere information. Videoen giver eksempler på forskellige typer af CTA'er og hvor de kan bruges. Det forklares også, hvorfor det er vigtigt at have en CTA i din markedsføring. Der diskuteres også vigtigheden af at bruge stilfulde knapper som CTA og at inkludere tal eller procenter for at gøre det mere fristende for forbrugere at klikke. Desuden gives der tips til at skabe FOMO (frygt for at gå glip af) og øge kundeengagementet. Det anbefales også at have kendskab til din branche og markedet, samt at kontakte professionelle for yderligere vejledning.
Frequently Asked Questions
Hvad er et call to action (CTA)?
En call to action (CTA) er en erklæring, der bruges i markedsføring til at motivere brugere til at udføre en bestemt ønsket handling. Det kan variere fra blot at engagere kundeemner (som at tilskynde brugere til at abonnere på dit nyhedsbrev) til at bede dem om at købe med det samme. CTA'er præsenteres normalt som knapper eller hyperlink tekstlinks og kan findes på ethvert trin i en konverteringstragt.
Hvad gør en god call to action?
En god call to action er let mærkbar og tiltrækker øjeblikkeligt de besøgendes opmærksomhed. Den har et overbevisende design og indeholder handlingsvenlig tekst, der opfordrer brugerne til at handle med det samme. Nogle af de mest effektive CTA'er formidler en følelse af, at det haster og fremhæver de fordele, brugerne får ved at klikke på CTA-knappen.
Hvad er eksempler på en call to action?
Den mest almindelige og mest effektive CTA'er fremhæver øjeblikkeligt fordele. Det er synligt, overbevisende, godt designet med handlingsrettede tekster og en følelse af, at det haster. Statisk placeret som vedvarende CTA'er for sidehoveder/sidefødder, tilvalgsformularer til sidebjælke, CTA'er for slutningen af indholdet og popup-vinduer med exit-hensigt.
Hvordan ved du, om din call to action fungerer effektivt?
Mål det. Den vigtigste er din klikrate (del af besøgende, der klikker på din CTA-knap), og du kan også holde styr på indsendelsesraten (procentdel af besøgende, der klikkede på din CTA og derefter indsendte en formular eller foretog en anden ønsket handling ). I sidste ende, hvis din CTA fungerer godt, bør du se forbedrede konverteringer.
Expert note
En velplaceret og tiltalende Call to Action-knap kan øge engagementet og forbedre konverteringsraten på dit websted.

ENGELSK TIL CALL CENTER Alle de ord, du får brug for ☎️
Effektiv kommunikation og træning er afgørende for god kundeservice. Ordforråd og udtale spiller en vigtig rolle i at yde tilfredsstillende kundesupport. LiveAgent tilbyder løsninger til forbedring af kundeservice.