Stemme-brugergrænseflade

Hvad er en stemmebrugergrænseflade?

Stemmebrugergrænseflade eller VUI bruges til at interagere med enheder gennem talekommandoer. VUI tilbyder en løsning på skærmtræthed, et reelt problem for mange mennesker, da det giver fuld kontrol over apps og enheder uden at skulle se på skærme.

VUI bruger talegenkendelsesteknologi og naturlig sprogbehandling til at omdanne brugertale til kommandoer. Det giver en fuldstændig håndfri kontrol. Brugere synes, at det hjælper, for eksempel under kørsel eller madlavning, da de er i stand til at bruge stemmesøgning for den information, de har brug for. Mennesker med handicap synes også, at det er et værdifuldt hjælpemiddel, da det giver dem mulighed for kun at håndtere deres enheder ved at tale uden behov for fysisk at interagere med dem.

Eksempler på VUI

Den mest kendte stemme-AI bruges af “Big Five”-teknologivirksomhederne – Microsoft, Apple, Google, Meta (tidligere Facebook) og Amazon. Mange teknologikyndige brugere er allerede bekendt med de populære stemmeassistenter som Amazons Alexa eller Apples Siri.

I de seneste år er VUI dog ikke længere kun forbeholdt tech-giganter. Flere og flere virksomheder udvikler deres egne versioner af VUI på grund af deres popularitet blandt kunderne.

Typer af VUI-enheder

Nogle af de forskellige typer stemmebrugergrænsefladeenheder inkluderer:

  • smartphones
  • bærbare computere, desktop computers
  • bærbare genstande – smart wristwatches
  • lydsystemer, smarthøjtalere, smart TV’er
Typer af VUI-enheder - App - Uploads - 2020 - 02 - Undraw Mobile Application Mr4r.svg

VUI i kundeservicemiljøer

Den mest almindelige type stemmebrugergrænseflade i kundeservice er IVR (Interactive voice response). Det er et automatiseret telefonsystem, der anvender talegenkendelsesteknologi til at interagere med opkaldere. IVR gør det muligt at løse kundeforespørgsler uden at skulle tale med en egentlig kundeplejerepræsentant. Dette gør det lettere for kunderne at løse deres problemer og undgår lange ventetider. Kundeservice-agenter drager også fordel af dette system, fordi de ikke behøver at besvare simple spørgsmål gentagne gange, og de kan fokusere på mere krævende opgaver.

IVR system

Sådan designer du en stemmebrugergrænseflade

Her er et par trin, du skal huske, når du designer en stemmebrugergrænseflade:

Udfør brugerundersøgelser

Du skal finde ud af den enhedspersona, du går efter. Når du kender det publikum, der vil købe dit produkt, kan du identificere de egenskaber og evner, som din VUI-enhed skal besidde.
Amazon Alexa er et godt eksempel på at forstå enhedens persona og derefter levere alt, hvad brugerne kræver. Det omfatter en bred vifte af muligheder fra at beskrive vejret til at kontrollere smartenheder.

Lær rom anatomien af talekommandoer

Når en bruger giver en talekommando til en AI-assistent, består den af ​​tre komponenter:

  • formål – Det er formålet med brugerens talekommando. Hensigten kan enten være høj udnyttelsesgrad – for eksempel at anmode om at spille en bestemt sang, eller lav udnyttelsesgrad – hvilket giver mere vage input, så AI’en er nødt til at stille opfølgende spørgsmål.
  • beskrivelse – Dette er den måde, brugeren udtrykker en talekommando på for at udløse en bestemt opgave.
  • slot – Dette er enten en valgfri eller påkrævet variabel i stemmeinteraktionen. For eksempel, hvis en bruger ønsker at booke et hotelværelse til en bestemt dato, vil slot være datoen.

Udfør en konkurrentanalyse

Når du designer en VUI, skal du altid se på, hvordan dine konkurrenter gennemfører automatisk talegenkendelse og stemmeteknologi i deres produkter. Dette hjælper dig med at designe dit produkt til at løse kundesmertepunkter, som dine konkurrenter ikke har behandlet.

Test dit produkt

Test talegrænsefladen og stemmedesignet. Lav et par testkørsler i din virksomhed eller med eksterne personale. Du skal sikre dig, at stemmeinteraktionen flyder naturligt. Ingen ønsker at føle, at de taler med en robot, så du skal sikre dig, at din VUI-enhed efterligner en ægte menneskelig samtale.

5 principper af en god VUI

Det er en vanskelig opgave at give brugerne fuld kontrol over deres enheder uden behov for fysisk at interagere med dem.

Lad os se på nogle få principper, du skal holde øje med, når du designer en VUI.

  • veldefineret målgruppe – Et VUI-produkt, der opfylder behovene hos sin målgruppe, vil opnå højere kundeengagement og fastholdelse.
  • bruger onboarding-proces – Brugeruddannelse hjælper kunder med at tilpasse sig stemmeoplevelsen.
  • fysiske elementer – Inkluderer nogle fysiske elementer på din VUI-enhed, såsom en tænd/sluk-knap. Dette er for at give en anden måde at interagere med enheden på end talegrænsefladen.
  • kortlægning af samtaleflow – Undersøg the samtaleflow for at gøre din VUI nem at navigere. For eksempel kan brugere blive forvirrede og frustrerede, når en IVR viser for mange muligheder at vælge imellem.
  • lagdelt design – En stemmeinteraktion mellem brugeren og enheden bør være én, hvor man snakker lidt frem og tilbage.

Disse er grundlæggende tips, og er ikke altafgørende, når det kommer til at designe en pålidelig VUI-enhed. Du skal fokusere på behovene i din brugerbase og designe dit VUI-produkt i overensstemmelse hermed. Bed dine brugere om kundefeedback, lyt til deres oplevelser og analyser deres adfærd. På den måde vil du være i stand til at skabe et produkt, som dine kunder finder nyttigt og behageligt at bruge.

Stemme-brugergrænseflade - Stemmeassistent

Fordele ved VUI

En fuldstændig håndfri oplevelse

Når en telefon ringer og brugeren ikke kan besvare den og løfte den op til øret, kan VUI være en livredder. Desuden er stemmesøgningsteknologi almindeligvis brugt i hjemmet såvel som i erhvervsmiljøer.

Tilgængelighed

VUI er en fantastisk mulighed for mennesker, der lider af fysiske handicap. VUI-enheder kan læse en tekst til synshandicappede personer eller omdanne talebeskeder til tekst for dem, der er hørehæmmede. For mange handicappede er det en udfordring at interagere fysisk med deres enheder. Derfor er VUI-værktøjer nødvendige til deres daglige opgaver.

Hastighed

Kort sagt er det meget hurtigere end at skrive. Desuden er det meget nemmere at slukke lyset i soveværelset, når du allerede ligger i sengen, hvis du bare beder Google-assistenten om at gøre det.

Multitasking

Virtuelle assistenter som Google Home giver brugerne mulighed for at styre 1K-smart-enheder som tv’er, elkedler, mikrobølgeovne osv.

Multitasking illustration

Fleksibilitet

Talekommandoer kan gives på forskellige måder og stadig opnå det ønskede resultat.

Ulemper ved VUI

Databeskyttelse

Når du bruger en VUI-enhed, kan dine private data spores og indsamles af producenten. Der har været anklager mod Amazon Alexa og Google Home om, at de i smug lytter til brugernes private samtaler.

Pris

Smart home-enheder, der tillader virtuelle assistentinteraktioner, kan være meget dyre. Lad os heller ikke glemme den højere elregning, du muligvis skal betale, hvis du ejer en række af disse enheder.

Stemmeassistenter kan være dyre

Udviklingens kompleksitet

Selvom der har været en stigning i VUI-enheder, er de stadig meget komplekse og svære at udvikle. Når designere opretter et VUI-produkt, skal de overvinde udfordringer som accenter, baggrundsstøj, vokalnuancer osv.

Stand out from your competitors with a strong customer service culture

If you are looking for help desk system with plenty of useful features and integrations, LiveAgent may be the one for you!

Frequently asked questions

Hvad er en stemmestyret brugergrænseflade?

Det er en talegenkendelsesteknologi, der gør det muligt for brugere at interagere med deres enheder ved hjælp af talekommandoer. Det muliggør en håndfri oplevelse, der sikrer fuldstændig kontrol over forskellige smartenheder. VUI har været stærkt udnyttet i de sidste par år. De bedst kendte eksempler på virtuelle assistenter, der anvender VUI-teknologi, er Microsofts Cortana, Amazons Alexa, og Apples Siri.

Hvordan virker stemmegrænsefladen?

En VUI er en kombination af flere kunstig intelligens-teknologier og maskinlæring. Disse omfatter automatisk talegenkendelse, navnenhedsgenkendelse og talesyntese. VUI-teknologien forstår brugernes kommandoer og sender et svar via VUI-enheder.

Hvordan bruger man stemmeteknologi til at løse kundeproblemer?

Lad os for eksempel nævne lange ventetider i kundeservice callcentre. En god måde at løse dette problem på er ved at bruge et interaktivt talesvar (interactive voice response - IVR) system. Det er en virksomhedstelefonfunktion, der interagerer med opkaldere og giver dem valgmuligheder via en menu. Hvert VUI-produkt er designet til at løse visse kundesmertepunkter. Gennem analyse af produktets brugerbase kan designerne levere de bedste løsninger på forskellige problemer, kunderne kan støde på.

Tilbage til ordforklaringen Opret en GRATIS konto

Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privacy and cookies policy.

×
Plan en én-til-én samtale og opdag hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.

Vi er tilgængelige på adskillige datoer

Planlæg en demo