Hvad er ekko-annullering?
Ekko-annullering bruges i telekommunikation og telefoniapplikationer for at forbedre kvaliteten af stemmekommunikation. Det forhindrer ekko i at blive oprettet eller opfanget. Det kan også fjerne ekkoet i efterbehandlingen. Ekko-annullering fungerer ved først at analysere den indgående stemmestrøm og samtidig overvåge returstemmestrømmen, før den transmitteres. Hvis ekkoet detekteres, trækker ekko-annulleringsmaskinen det fra det transmitterede eller modtagne lydsignal.
Ekko skabes typisk, enten når en mikrofon opfanger stemmen fra højttaleren og sender den tilbage til dem (dette kaldes akustisk ekko), eller når elektriske signaler støder på en indgangsimpedans i telefonnettet (dette er kendt som linjeekko). Ekko-annullering kan således klassificeres i to typer: akustisk ekko-annullering (AEC) og linjeekko-annullering (LEC).
Et adaptivt filter er en vital komponent i akustiske ekko-annulleringssystemer. Det grundlæggende princip for adaptiv ekko-annulleringsalgoritme er at simulere ekko-retningen, generere en kopi af ekkoet og derefter trække det fra det modtagne stemmesignal.
Hvornår er akustisk ekko-annullering påkrævet?
Akustisk ekko opstår normalt, når højttalerlydstyrken er meget høj, når mikrofonen og højttaleren er meget tæt på hinanden, eller når der bruges en meget følsom mikrofon. Mens et ekko med en forsinkelse på mindre end 40ms sandsynligvis ikke vil blive opfattet af et menneskeligt øre, begynder alt over 40ms at blive mærkbart, og det kan lyde irriterende.
I call center-miljøet kan akustisk ekko komme i vejen for effektiv kundekommunikation. Det er ikke kun irriterende for begge sider af interaktionen (call center-agenter og kunder), det kan resultere i misforståelser og man kan gå glip af vigtig information. Det kan i sidste ende reducere den overordnede kundeoplevelse såvel som callcenterets ydeevne. Derfor er ekko-annullering og fjernelse af støj fra opkald afgørende for at sikre effektive interaktioner i callcentre.
Ekko-annullering er også påkrævet i Interactive Voice Response (IVR)-systemer, der bruger automatic speech recognition (ASR). Det hjælper med at forhindre et ekko fra prompten, der afspilles til den, der ringer. Det forbedrer også nøjagtigheden af taleanalyse.
Hvordan kan jeg forhindre mine videoopkald og mikrofon i at have ekko?
Uanset om det er kundesupportopkald eller konferenceopkald med kolleger, kan det være en udfordring at håndtere akustisk ekko og baggrundsstøj . Her er nogle af de grundlæggende trin, du kan tage for at forhindre ekko under tale- og videoopkald.
Brug høretelefoner
En af de hurtigste og nemmeste måder at eliminere ekko på er ved blot at bruge hovedtelefoner. Da der ikke kommer lyd ud af højttalerne (da højttalerne er i dine ører), vil mikrofonen sandsynligvis ikke opfange det, hvilket undgår ekko. Det kan anvendes til både personligt videoopkald og gruppekonferenceopkald.
Juster dit lydstyrkeniveau
Når din højttalerlydstyrke er for høj, kan din mikrofon opfange stemmer fra andre opkaldsdeltagere og forårsage et ekko, som du måske ikke engang er opmærksom på. Skru ned for lydstyrken og juster dine mikrofonfølsomhedsindstillinger, for at sikre, at din mikrofon kun opfanger din egen tale.
Aktiver halv duplex kommunikation
En anden hurtig måde at eliminere ekko på er ved at bruge halv duplex kommunikation, hvor kun én højttalers lyd transmitteres ad gangen. Det betyder, at alle deltagerne i et opkald skal slå lyden fra sig selv, når de ikke taler. Ulempen ved denne tilgang er, at opkaldet ikke føles som en naturlig, uafbrudt samtale.
Set up your call center
Discover more benefits of LiveAgent's robust call center software.
Se en video om ekko-annullering
Ekko-annullering er en algoritme, der bruges til at fjerne ekko fra lydsystemer for at forbedre lydkvaliteten under opkald. Ekko-annullering bruger lydbølger til at bestemme placeringen og størrelsen af ekkoer, som den derefter eliminerer for at reducere efterklang og forbedre lydens klarhed. LiveAgent er en helpdesk-software, der hjælper organisationer med at opretholde effektiv kommunikation med kunder. Det tilbyder funktioner såsom interaktiv talesvar, live chat og billetsystemer for at muliggøre en omfattende kundeserviceoplevelse. Ved at udnytte ekko-annullering og LiveAgent kan organisationer give en bedre kundesupportoplevelse.
Topics
- Akustisk ekko-afbrydelsesteknologi
- AD Au 1467 Sigma DSP-processor
- Mikrofonkamera
Video summary
Hej, mit navn er Ken Malsky, jeg er en applikationsingeniør i bilens audio-gruppe hos Analog Devices. Jeg vil gerne demonstrere vores akustiske ekko-afbrydelsesteknologi eller AEC. Foran mig har jeg en evalueringsplade til AD Au 1467 Sigma DSP-processor sammen med mikrofonkameraet. En sidefordel er, at ethvert signal kan trækkes fra og sendes til den anden lytter. For eksempel kan musik, der afspilles i bilen, fjernes fra signalet og gøre det næsten uhørligt for den anden lytter. Du lytter nu til min stemme gennem evalueringspladen og mikrofonkampen, hvor AEC-algoritmen kører. Jeg vil starte noget musik, og det er faktisk ret højt, som du vil høre. Jeg deaktiverer lyden på den anden side. Denne algoritme er tilgængelig til licens og en prøveversion er inkluderet i Sigma Studio-udviklingsværktøjerne. For mere information om dette og andre algoritmer, besøg venligst analog.com.
Frequently Asked Questions
Hvad er ekko-annullering?
Ekko-annulleringsteknologi bruges i telefoni til at fjerne ekko og anden uønsket white noise. Det hjælper med taleforstærkning og audio klarhed i begge ender af linjen. Den fungerer ved at overvåge den indgående og udgående lydstrøm og trække ekkoet fra det transmitterede eller modtagne signal, når det bemærkes. Ekko-annullering klassificeres almindeligvis som akustisk og linjeekko-annullering.
Hvornår er akustisk ekko-annullering påkrævet?
Når et akustisk ekko bliver hørligt for det menneskelige øre (typisk med en forsinkelse på omkring 40ms), kan det forringe stemmekvaliteten betydeligt og skabe en ubehagelig oplevelse. Det kan være kritisk i callcentermiljøet (især i travle callcentre), hvor en akustisk ekko-annullering kan være påkrævet for at sikre gnidningsløse og uafbrudte callcenter-interaktioner.
Hvordan forhindrer jeg mine videoopkald og mikrofon i at have ekko?
Brug af hovedtelefoner og skrue ned for lydstyrken på din mikrofon samt korrekt justering af dens følsomhedsindstillinger er nogle af de hurtigste måder at undgå ekko i både en personlig og gruppekonferenceopkald. Du kan også aktivere halv duplex skommunikation ved at få alle opkaldsdeltagere til at slå deres mikrofoner fra, når de ikke taler.
Hvordan slår jeg ekko-annullering fra?
Selvom ekkoannullering fungerer fint på de fleste tidspunkter til at hjælpe dig med at eliminere ekkoer og omgivende støj, kan det få lyden til at lyde dæmpet i optagelsen, når du har en fuld duplex-samtale (ved samtidigt at tale med en anden højttaler). I sådanne tilfælde vil du måske deaktivere ekkoannullering - den kan normalt slås fra i lydindstillingerne på den enhed, du bruger.
Hvad forårsager et ekko?
Et ekko opstår, når en lydbølge reflekteres fra en overflade (vægge og/eller genstande) og gentages tilbage til den originale højttaler. I forbindelse med telefoni- og telekommunikationsapps kan ekko forårsages, når en højttalerlydstyrke er meget høj, når der bruges følsomme mikrofoner, eller når højttaleren og mikrofonen er placeret meget tæt på hinanden.
Skal jeg aktivere akustisk ekko-annullering?
Akustisk ekko-annullering bruges til at fjerne akustisk feedback mellem en højttaler og en mikrofon i telekommunikations- og telekonferencesystemer. Det bør være aktiveret i situationer, hvor der kan forekomme ekko. Dette er for at forbedre lydkvaliteten og sikre klar, uafbrudt naturlig kommunikation.
Er der mikrofoner, der fjerner baggrundsstøj?
Støjreducerende mikrofoner er designet til at opfange din stemme og samtidig eliminere baggrundsstøjen. De bruges ofte i travle callcentre, hvor agenter er placeret tæt på hinanden. Den støjdæmpende effekt opnås på forskellige måder. For eksempel ved at bruge to eller flere indbyggede mikrofoner, der opfanger lyden fra forskellige retninger og trækker den omgivende støj fra inputsignalet.
Helpdesk-software ordforklaringsliste
Helpdesk-software kan være udfordrende for nye brugere. En liste med terminologi og definitioner kan hjælpe med at forstå begreber som ACD, CRM og FCR. LiveAgent tilbyder en omfattende helpdesk-løsning med integrationer, support og en gratis prøveversion. Besøg vores hjemmeside for at lære mere.