Kæmper du for at blive hørt under et VoIP opkald? Årsagen kan skyldes et almindeligt problem kaldet jitter eller jitter VoIP (dvs. voice over Internet protocol).
Hvad er jitter VoIP?
VoIP-teknologi omdanner lyden af din stemme til data kaldet pakker. Disse stemmepakker transmitteres derefter over internettet og omdannes derefter tilbage til den originale lyd.
Desværre påvirker forsinkelser og problemer nogle gange opkaldet. Når pakketab opstår, lider din lydkvalitet. I bedste fald betyder en forsinkelse i pakketransmission korte afbrydelser. I værste fald kan pakketab betyde, at hele ord går tabt. Heldigvis er tabet af en enkelt pakke muligvis ikke mærkbart. Men når flere pakker går tabt, kan hele pakkestrømmen blive afbrudt. Det betyder, at din samtale kan blive alvorligt forstyrret.
Hvad er et network jitter?
Network jitter omhandler mængden af variation i ventetiden for modtagelse af pakker. For eksempel ankommer pakke et på 5 millisekunder, pakke to ankommer på 10 millisekunder, og pakkenetværk ankommer på 30 millisekunder. I dette eksempel bliver netværksforsinkelsen gradvist dårligere med tiden. Hvis dette skete med VoIP-trafik, kan din samtale blive svær at forstå. Det kan være forårsaget af høj netværksbelastning eller utilstrækkelig VoIP-hastighed på grund af en langsom internetforbindelse.
Alle netværk har network jitter til en vis grad. Et lille internt netværk som et privat netværk af to computere i samme rum ville generelt have tæt på nul network jitter. I modsætning hertil kan en global virksomhed have netværksforbindelser mange forskellige steder og derfor mere jitter.
Årsager til jitter på VoIP-opkald
For at forstå, hvordan jitter-problemer resulterer i dårlig opkaldskvalitet, er det en fordel at forstå årsagen til jitter. Nogle årsager til dårlig opkaldskvalitet kan nemt løses af din VoIP-telefonudbyder. Andre årsager til dårlig stemmekvalitet, såsom en forkert konfigureret router, kan være mere udfordrende.
downloadhastigheder og uploadhastigheder – – Internethastighed er ofte en faktor, når du lider af dårlig opkaldskvalitet ved videoopkald eller VoIP-telefonopkald. Det kan hjælpe at opgradere din trådløse router eller betale for en højere forbindelseshastighed.
fejlkonfigureret netværk – Det kan hjælpe med det samme at ændre dine netværksindstillinger for at prioritere telefonopkald. Spørg din netværksdriftsafdeling (eller IT-support) om hjælp til et forkert konfigureret netværk.
defekt hardware – Med tiden går hardware i stykker efter brug. For eksempel kan du have et defekt Ethernet-kabel, der forbinder din bærbare computer til internettet. I så fald vil der opstå uforståelige opkald og problemer med lydkvaliteten.
undlader at anvende VoIP til virksomheder – VoIP-systemer til virksomheder er designet til at levere VoIP-opkald af høj kvalitet. Ved at bruge et grundlæggende VoIP-system for forbrugere kan kvalitetsproblemer som hakkende lyd være svære at undgå. Derfor bør dine VoIP-krav være klare over dine acceptable jitter-niveauer.
VoIP-opkaldskvalitetsindstillinger – Det er nogle gange nødvendigt at bruge lidt tid på at gennemgå indstillingerne og funktionerne hos din VoIP-udbyder på et detaljeret niveau. Standardindstillingerne er muligvis ikke passende for din internetudbyder eller netværksudstyr. Se også på avancerede funktioner som jitterbuffer og annullerende lyd ekko.
Virkningerne af jitter på VoIP-opkald
Nu hvor vi har dækket det tekniske overblik, skal vi dække et væsentligt praktisk punkt. Præcist hvordan påvirker for megen jitter dine VoIP-opkald? Der er to hovedmåder, hvorpå jitter påvirker din VoIP-tjeneste.
afsnubbede ord – Små mængder jitter forårsager relativt små kvalitetsproblemer. For eksempel kan et eller to ord i en sætning være uhørlige.
afbrydelser i tjenesten og frafald – Med en forringet netværksforbindelse kan dit opkald afbrydes i flere sekunder. Særligt dårlig VoIP-jitter kan få samtalen til at afbryde forbindelsen fuldstændigt.
Hvordan udfører man en netværksjitter-test?
Et meget lavt niveau af jitter vil have en minimal indvirkning på dit lydsignal. Det anbefales at teste dit niveau af jitter før vigtige opkald. Heldigvis er der gratis båndbreddetest, du kan bruge til at sammenligne din netværksforbindelse med industristandarder.
Overvej at prøve en af følgende apps for at lave en netværksjitter-test.
Solar winds jitter test – Dette projekt inkluderer en gratis prøveperiode, så du kan prøve det fuldt ud i 30 dage.
PRTG-netværksmonitor – Denne netværksjitter-testapp er tilgængelig til brug gratis i 30 dage.
Hvis du ikke ønsker at bruge et specialiseret softwareværktøj, kan du estimere jitter manuelt. Åbn et kommandovindue (i Windows, tryk på Windows-tasten og skriv CMD) og kør en ping-kommando til et websted. Du kan derefter indsætte dine resultater i en jitter-beregner.
Hvad er et godt jitter-score?
Et godt jitter-score er mindre end 30 ms (dvs. 30 millisekunder).
Hvad er et acceptabelt jitter for VoIP?
Sigt efter en jitter på 30 millisekunder eller mindre for at undgå jitter-problemer, mens du foretager opkald på din VoIP-tjeneste. For at booste ydeevnen yderligere skal du reducere din jitter så meget som muligt. Brug f.eks. quality of service (QoS) -teknologi til at prioritere VoIP-opkald.
Hvor meget jitter er dårligt for VoIP?
Generelt kan VoIP-tjenesten have problemer, når jitter går over 30 millisekunder. For at forbedre din opkaldskvalitet er der et par områder, du kan se på.
tjenestekvalitet – Nogle VoIP-tjenesteudbydere kan hjælpe dig med at reducere jitter til et acceptabelt niveau med servicekvaliteten.
Internetudbyder – Den samlede hastighed på din internetforbindelse er en væsentlig faktor. Overvej derfor at spørge din internetudbyder om råd mht. at forbedre ydeevnen.
indstillinger – Brug lidt tid på at udforske indstillingerne på dit trådløse netværk på et detaljeret niveau. Hvis du har en grundlæggende trådløs router, er det en god løsning, at skifte til et Ethernet-kabel.
Hvad er årsagerne til høj jitter?
Der er flere årsager til høj jitter. Tjek alle disse for at identificere problemet.
forbindelseshastighed – Start med at gennemgå den maksimale hastighed, som din internetudbyder tilbyder. En lav forbindelseshastighed er en hovedårsag til høj jitter, så gør en indsats for at få den hurtigste service, du har råd til.
uploadhastigheder og downloadhastigheder – Den næste årsag til høj jitter er lav downloadhastighed og uploadhastighed.
netværkstrafik – VoIP-hastigheden kan lide under det, hvis din netværkstrafik er overvældet. For at klare denne udfordring skal du programmere din router til at lægge vægt på VoIP-hastighed.
Fejlfindingstips for at fikse jitter
Der er et par måder at reducere jitter og få bedre VoIP-opkald på.
VoIP-krav – Start med at gennemgå minimumskravene til VoIP-opkald.
indstillinger for trådløs router – Gennemgå indstillingerne og funktionerne på din router. For eksempel vil du få bedre hastigheder ved at bruge 5 GHz-frekvensen i stedet for 2,4 GHz.
netværksadministration – Hvis virksomhedsvækst er en prioritet, så spørg din netværksafdeling om at hjælpe dig med at reducere jitter. De kan have yderligere tips, du kan bruge til at løse problemer med utilstrækkelig båndbredde.
Looking for the best VoIP provider for you?
LiveAgent offers integrations with plenty of VoIP providers, making it easy to choose the best one that fits your needs. Curious about the options?
Frequently Asked Questions
Hvad er VoIP jitter?
VoIP jitter er et problem, der påvirker kvaliteten af VoIP-opkald. Det er defineret som en variation i forsinkelsen af modtagne pakker under opkald. Når forsinkelsen i modtagelse af pakker er høj, kan opkaldet have problemer med lydkvaliteten.
Hvad er et network jitter?
Netværksjitter er en situation, hvor der er en betydelig variation i ventetiden for modtagelse af pakker. Det kan påvirke onlinespil, videokonferencer og andre internetaktiviteter.
Hvad forårsager jitter på VoIP-opkald?
De hyppigste årsager til jitter omfatter et forkert konfigureret netværk, defekt hardware og lave internethastigheder. Jitter kan også være forårsaget af ikke at bruge de korrekte servicekvalitetsindstillinger.
Hvad er virkningerne af jitter på VoIP?
De væsentlige virkninger af jitter på VoIP-opkald omfatter afbrudte opkald, manglende ord og tjenesteforstyrrelser.
Hvordan lyder VoIP-jitter?
VoIP jitter er en svær at forstå samtale. Du hører måske ikke halvdelen af de ord, den anden person siger. Ligeledes kan den person, du taler med, muligvis ikke høre dig ordentligt.
Hvordan beregner du jitter?
Den nemmeste måde at beregne jitter på er ved at bruge et jitter-softwareværktøj. For eksempel kan du downloade Solar winds jitter test-appen eller PRTG netværksmonitorværktøjet. Begge disse værktøjer tilbyder gratis prøveversioner.
Hvad er acceptabel jitter for VoIP?
Den acceptable jitter for VoIP-opkald er 30 millisekunder.
Hvorfor er min jitter høj?
Din jitter kan være høj af flere årsager. For det første kan din internetforbindelse være for langsom til at understøtte VoIP-opkald. For det andet kan der være for mange krav (f.eks. onlinespil, VoIP-opkald, videostreaming osv.) til din forbindelse. For det tredje er din router muligvis ikke konfigureret til at prioritere VoIP-opkald (dvs. servicekvalitetsindstillinger).
Hvordan fixer jeg jitter på VoIP opkald?
Der er et par nemme måder at rette jitter på for VoIP-opkald. Start med at skifte over til et Ethernet-kabel, fordi det giver højere hastigheder end det trådløse. Luk derefter de programmer der ikke er VoIP-programmer under et VoIP-opkald for at maksimere din båndbredde. Hvis disse trin ikke hjælper, så prøv at bruge servicekvalitetsindstillinger til at prioritere dine VoIP-opkald.