Ekiga softphone anmeldelse

Ekiga er en gratis og open source softphone-app, der desværre har en forældet brugeroplevelse og funktioner, der ikke fungerer ordentligt. Der er også en forvirrende opsætning, der gør det vanskeligt at tilføje SIP-konti. Appen har brug for en opdatering for at blive mere konkurrencedygtig på markedet for softphone-software.
Ekiga softphone anmeldelse
Compare Ekiga softphone anmeldelse with other in: How Ekiga softphone anmeldelse is doing on review portals
3.4
Average rating based on data from trusted review portals
17 reviews

Softphones er softwareløsninger, der gør det muligt for brugere at foretage opkald over internettet. Med softphone-software kan du foretage og modtage opkald, sende tekstbeskeder eller endda foretage videoopkald ved hjælp af din computerenhed, en VoIP-tjeneste og en internetforbindelse.

Pricing
Starting from:
$ 0.00   pr. måned
Equal to LiveAgent's Free plan Liveagent pricing
Free trial: No
Free version: Yes

Jana Kostelanska

Editor's rating

Jana Kostelanska
Overall rating
3.7
Brugeroplevelse
3
Pris
5
Implementering
3

Key takeaways

Pros

  • Det er gratis
  • Open source

Cons

  • Hovedfunktioner virker ikke
  • Forvirrende grænseflade
  • Kompliceret opsætning
  • For det meste ikke-funktionel i enhver henseende

Ekiga er en open source softphone, der har stærkt behov til en opdatering. Installationen, implementeringen og brugeroplevelsen lader meget tilbage at ønske. Jeg fik aldrig hovedfunktionerne til at køre ordentligt med en ekstern VoIP-tjenesteudbyder. Selvom denne softphone-app ikke er en nybegynder på markedet, og mange brugere nyder den til lokale netværksopkald, er den fuldstændig forældet til andre typer opkald. Der er et par uundgåelige faktorer, der fører til den konklusion, at virksomheder og enkeltpersoner bør søge andre steder efter deres dedikerede softphone.

Ekiga homepage

Installation og implementering af Ekiga

Installationsprocessen er enkel nok, så du kan blot klikke dig igennem, eller tage et øjeblik og gennemgå nogle ekstra konfigurationsmuligheder. Uanset hvad, vil du være færdig med installationen på blot et par minutter.

Ekiga setup window

Det, der glædeligt overraskede mig i starten var, at Ekiga har en opstartsguide, der lanceres sammen med den første lancering af appen. Ikke alle gratis softphone-software tilbyder en praktisk assistent under din første opsætning. Denne overraskelse viste sig dog at være ubehagelig, efter jeg startede med opsætningen.

Assistenten inkluderer et par forklaringer og derefter en tilmelding, der kan springes over til Ekiga SIP-tjenesten. Et af de første trin sagde, at jeg kan indtaste mine SIP-kontooplysninger fra enhver SIP-tjeneste i næste afsnit. Derefter hedder det i næste afsnit, at jeg kun kan indtaste en Ekiga SIP-konto uden mulighed for at give mine oplysninger fra andre SIP-udbydere. Jeg forsøgte at registrere min Ekiga-konto, men hjemmesiden var utilgængelig.

Ekiga welcome window

Jeg sprang dette trin helt over, og heldigvis kan du tilføje din SIP-konto senere direkte i appen uden behov for en guide. En anden registreringsprompt dukkede op kort efter, denne gang til Ekiga-opkaldstjenesten. Igen var denne registreringshjemmeside utilgængelig. Jeg er ikke sikker på, om disse webstedslinks var utilgængelige, eller om tjenesten simpelthen ikke fungerer længere, da jeg ikke kunne finde flere oplysninger online.

De næste installationstrin giver dig mulighed for at konfigurere din forbindelsestype, lydenheder og videoinput. Det var det. Jeg forventede meget mere af denne opsætningsvejledning, da den gjorde mig mere forvirret end informeret. For endelig at tilføje din SIP-konto, klik på Edit > Accounts, og klik derefter igen på Account i det nye vindue. Du kan tilføje din SIP- eller H.323-konto her.

Hvis du tror, ​​at problemerne ender her, må jeg skuffe dig. Det nye vindue, hvor du faktisk tilføjer en konto, har forvirrende navngivne felter, og jeg var faktisk nødt til at kigge i hjælpesektionen i appen for at afslutte denne enkle proces. Appen ville registrere min konto, men jeg var slet ikke i stand til at foretage et opkald. Hjælpeindstillingen tog mig til en af ​​de mest basale hjælpevejledninger, jeg nogensinde har set. Det gav mig aldrig nogen indsigt i, hvad jeg gjorde forkert under opsætningen.

Adding SIP account to Ekiga softphone app

Jeg fik aldrig opkalds- eller beskedfunktionerne til at køre med mit VoIP-udbydernummer (jeg brugte Zadarma med LiveAgent). Dette var ikke min første softphone-opsætning, og jeg støder sjældent på så mange problemer under implementeringen, så jeg kan med tillid sige, at denne app har hårdt brug for en opdatering for at få den til at fungere igen.

Ekiga funktioner og brugeroplevelse

Ekiga-applikationens grænseflade er ikke særlig god, og dette inkluderer både designet og udseendet af appen. Et forældet visuelt design ville ikke være så stort et problem, hvis det var funktionelt og nemt at navigere, men det er ikke tilfældet. Grænsefladen er i bedste fald forvirrende at navigere, hvilket siger meget om en app, der har meget få funktioner, og derfor burde være enkel at bruge. Appen åbner et nyt vindue næsten hver gang du klikker på en knap, og de fleste vinduer skaleres ikke engang korrekt (testet på Windows 10).

Nogle gange forbliver bestemte vinduer i Ekiga-appen på skærmen, hvis du klikker på en anden app, og når du vil tilbage til Ekiga, skal du specifikt vælge et af de mange åbne vinduer for at komme derhen, hvor du vil. App’en føles og virker overordnet ringe og frustrerende at bruge det meste af tiden.

Connecting audio and video devices to Ekiga softphone app

De fleste indstillinger er forvirrende at navigere og forstå, og jeg havde ret ofte problemer med opsætninger. Mine opkald ville ikke oprette forbindelse på grund af forkerte indstillinger i begyndelsen, og der var ingen forklaring på hvorfor. Registrering af nye SIP-konti ville ikke aktivere dem, selvom appen sagde, at de var forbundet. Jeg har aldrig oplevet disse slags problemer med nogen anden softphone-software.

Selve grænsefladen er ret enkel, og den grundlæggende funktionalitet fungerer, som du ville forvente. På hovedskærmen er der fire knapper, der fører dig til opkaldstastaturet, opkaldshistorikken og kontaktlisten. Den fjerde knap har beskrivelsen “Display images from your camera device”.

Opkaldstastaturet kræver ingen nærmere forklaring. Det tilbyder et enkelt design, der virker, og du kan bruge dit numeriske tastatur og din mus til at indtaste et tal. Du har også mulighed for at ændre din status og tilføje en brugerdefineret besked til den.

Ekiga dial pad

Som man kan forvente, inkluderer opkaldshistorikken detaljerede oplysninger såsom tid, status og varighed af opkaldet. Højreklik på et tidligere opkald giver dig mulighed for at foretage et nyt opkald, sende en besked eller tilføje opkaldet til en lokal liste. Du kan også rydde listen her.

Ekiga call history

Kontaktlisten viser kontakter, selvom der ikke er nogen mulighed for at tilføje en ny kontakt. Hvis du vil tilføje en ny kontakt, skal du gå til Chat > Add new contact. Da jeg gjorde dette for første gang under min test, troede jeg, at appen frøs. Det tog mig et minut at finde ud af, at den ikke frøs, men faktisk åbnede et nyt vindue i baggrunden, hvilket fik Ekiga-hovedvinduet til at blive ubrugeligt.

Kontaktmulighederne omfatter kun navnet, SIP-nummeret og muligheden for at tilføje en kontakt til en gruppe. Du kan også tilføje en ny gruppe. Der er ingen andre muligheder tilgængelige, ingen måde at tilføje yderligere kontaktoplysninger på, og ingen måde at efterlade en note eller en kommentar i kontaktoplysningerne. Kontaktlisten kunne helt sikkert bruge forbedringer til at holde trit med anden softphone-software.

Add new contact Ekiga

Endvidere er der knappen “Display images from your camera device”. Nu ved jeg ikke præcis, hvad denne usædvanligt navngivne knap gør, men mit mest åbenlyse gæt er, at det er meningen, at den skal tillade videoopkald. Jeg fandt aldrig ud af det, for hver gang jeg klikkede på knappen, åbnede det et nyt vindue med en forudindstillet avatar i stedet for mit webkamera-feed.

Jeg rodede rundt med indstillingerne og klikkede på “Detect devices”. Det gjorde ingenting, og jeg havde ingen måde at fortsætte med at teste denne funktion. Jeg gjorde mit bedste for at få kamerafeedet til at fungere i andre konfigurationsmuligheder, men jeg fandt intet andet, der ville få denne funktion til at fungere.

call window in Ekiga softphone

Jeg kan kun gå ud fra, at opkaldene kan fungere på et internt netværk, som jeg i sidste ende ikke havde været i stand til at teste. Du har også mulighed for at sende beskeder, hvilket inkluderer simple ekstra funktioner såsom muligheden for at fed, kursiv og understrege tekststykker i forskellige skrifttyper. Dette er ledsaget af muligheden for at tilføje emojis.

Priser

Ekiga er open source og gratis for alle, så du kan bare downloade det uden at skulle hente dit kreditkort. Hvis du gerne vil lege med open source code og prøve at få appen til at virke, kan du finde den nyeste version på appens hjemmeside.

Hvordan fungerer Ekiga med LiveAgent?

Ekiga fungerer ikke med LiveAgent, selvom det burde. Jeg har prøvet forskellige tilgange, ledt efter rettelser og forsøgt at integrere denne softphone-app med LiveAgent igen og igen uden held. Problemet er ikke med ​​LiveAgent, da jeg havde været i stand til at forbinde flere andre softphone-apps med den uden større problemer. Ekiga-appen ville simpelthen ikke oprette forbindelse til callcenter-systemet, og jeg havde ingen mulighed for at prøve det. Den eneste fornuftige løsning er, at Ekiga ikke fungerer med LiveAgent, og at du bør kigge efter andre softphone-systemer.

Konklusion

Samlet set var softphone fra Ekiga forvirrende og frustrerende at bruge. Hovedfunktionerne kunne simpelthen ikke aktiveres, grænsefladen giver nogle gange ikke mening, og de sekundære funktioner kunne trænge til en stor forandring for at fungere bedre. Med så mange gode gratis softphone-muligheder tilgængelige, er der ingen god grund til at anbefale Ekiga. Da det er open source, er mit gæt, at erfarne udviklere kunne få koden til at fungere. Hvis du vil foretage opkald med det samme efter opsætning, bør du i stedet kigge efter en anden gratis løsning.

Generelle problemer

Ekiga virker ikke

Ekiga er ikke længere officielt understøttet, og den modtager ingen regelmæssige opdateringer. Der er nogle løsninger tilgængelige online, men vi anbefaler, at du skifter til en anden softphone, der modtager regelmæssige opdateringer.

Product reviews

Bitrix24 er en populær IVR-software med flere brugstilfælde. Find ud af, hvordan dets IVR klarede sig i vores Bitrix24 IVR-anmeldelse.

Bitrix24 IVR anmeldelse

LiveAgent er en kundesupport platform med integrerede funktioner og skabeloner. De tilbyder også et akademi og en blog. LiveAgent kan tilpasses til forskellige virksomheder og brancher. De tilbyder en gratis prøveperiode og kan kontaktes via telefon eller e-mail. Installation af kontoen kan tage lidt tid. Derudover anvender virksomheden cookies på deres hjemmeside.

Tag et kig på vores væsentlige Linphone-softphone-anmeldelse, og find ud af, om den passer til din callcenter-virksomhed.

Linphone softphone anmeldelse

Linphone er en god softphone-løsning, der fungerede godt med LiveAgent. Integrationsprocessen var nem, men der kan være problemer med at starte Linphone på nogle computere. Ikke desto mindre er Linphone en velafrundet softphone, der er prisvenlig og vil tjene de fleste brugere godt, selvom grænsefladen kan være lidt forvirrende i starten. Der er også andre softphone-løsninger på markedet, såsom Bria (X-Lite), Ekiga, Icanblink, Zoiper og MicroSIP, som også kan være interessante muligheder. LiveAgent tilbyder også en gratis prøveperiode og hjælp til at finde den bedste softphone-løsning til virksomheder, der har brug for kundesupport.

Overvejer du 3CX som kundesupport til dit callcenter? Tag et kig på vores anmeldelse og se, hvordan den klarede sig under vores generelle test.

3CX call center software anmeldelse

3CX er en telefonisk kommunikation software. Den er nem at bruge, men brugergrænsefladen er forældet og udgående opkald fungerer ikke godt nok. Opkaldskvaliteten er også dårlig. Der er forskellige prispakker tilgængelige afhængigt af antallet af agenter, der bruger softwaren, og om du vil have en hostet eller selvadministreret løsning. 3CX kan være nyttigt for små virksomheder, men UI og opkaldsfunktioner bør forbedres.

Interesseret i at starte et callcenter, men har ingen anelse om, hvor man skal begynde? Vi har sammensat en callcenter-tjekliste, der gennemgår det hele.

Den ultimative callcenter -tjekliste

Teknologi som CRM’er eller automatisering kan øge din virksomheds ydeevne ved at reducere ventetider for kunder og øge agenttilgængeligheden i travle perioder. For at forbedre produktiviteten i dit callcenter, bør du vælge de rigtige værktøjer og oprette dem i samråd med en specialist. De vigtige præstationsindikatorer for callcenter inkluderer håndteringstid, kundetilfredshedsscore, procentdel af blokerede opkald, den gennemsnitlige tid i kø og den gennemsnitlige svarhastighed.

Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privacy and cookies policy.

×
Plan en én-til-én samtale og opdag hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.

Vi er tilgængelige på adskillige datoer

Planlæg en demo