Hvad er ROI?
Investeringsafkast (ROI) er en populær metrik, der evaluerer en investerings rentabilitet og effektivitet. Metrikken er integreret, når man sammenligner rentabiliteten af flere investeringer.
Et investeringsafkast-mål giver forudseenhed til at afgøre, om en investering vil give et positivt afkast. Det giver dig derfor mulighed for at træffe økonomiske beslutninger, der er mere tilbøjelige til at blive en succes.
Hvordan beregner man ROI?
Grundlæggende ROI-beregning omfatter:
- At trække den oprindelige investering fra den endelige værdi af investeringen (som også er nettoafkastet).
- At dividere nettoafkastet med investeringsomkostningerne.
- Gang det med 100 (for at udtrykke værdien i procent).
Den endelige investeringsværdi – Oprindelig investeringsværdi
ROI = ⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻ X 100 %
Investeringsomkostninger
Nettoafkast af investeringen
= ⸻⸻⸻⸻⸻ X 100 %
Investeringsomkostninger
The problemet med den gennemsnitlige ROI-formel er, at den ikke tager højde for tidsperioder.
Tag for eksempel en virksomhed, der opretter en ROI callcenter-løsning med LiveAgents software og giver et investeringsafkast på 20 % på 3 år. Formlen antyder, at afkastet efter 10 dage efter opsætning og afkastet efter 3 år er det samme. I virkeligheden er et afkast på 20 % på 10 dage meget bedre end 3 år.
For at overvinde et sådant problem kan du bruge den årlige ROI-formel til at få et årligt afkast.
Formlen til beregning af årlige afkast er som følger:
Årlig ROI = [(1 + ROI)1/n — 1] X 100
Lad os antage, at en investering har genereret et investeringsafkast på 60 % over seks år. En ny investor kan antage, at den simple gennemsnitlige ROI er 10 % ved at dividere afkastet med investeringsperioden.
Men dette er kun en tilnærmelsesvis beregning af det årlige afkast, fordi det ignorerer virkningen af sammensætning på investeringen (hvilket kan gøre en væsentlig forskel over tid). Jo længere periode, jo større er forskellen.
Den årlige andel i dette tilfælde, ud fra den korrekte formel, er:
Årligt ROI = [(1 + 0.60)1/6 — 1] X100 = 8.15%
Den bedste del af den årlige formel?
Du kan bruge det til investeringsperioder under et år ved at omdanne investeringsperioden til en brøkdel af et år.
Et positivt afkast af investeringen betyder et nettooverskud, fordi afkastet overstiger konverteringsomkostningerne og eventuelle yderligere omkostninger, der måtte opstå.
Et negativt ROI viser et tab i værdien af investeringen i en bestemt periode. Det refererer til et tab, enten på investering, en forretningsydelse eller et investeret projekt.
Du kan bruge ROIs formlen til at:
- Mål rentabiliteten af en aktie
- Retfærdiggøre et projekt
- Vurder præstationen af ejendomshandler
Hvad er begrænsningerne for ROI-formlen?
Selvom et investeringsafkast er let at beregne, er det ikke uden begrænsninger:
Den ignorerer tiden
Formlen for investeringsafkast ignorerer tidsværdien af penge og er mindre nøjagtig, når man vurderer langsigtede investeringer. Det tager ikke hensyn til den overordnede tidsværdi af penge eller en investerings investeringsperiode. Det betyder, at det kan være mindre præcist, når man vurderer langsigtede investeringer, der kræver mere tid at skabe overskud.
Det justerer ikke for risiko
Risiko og afkast er altid sammenflettet. Jo højere det potentielle investeringsafkast er, jo større er den tilsvarende risiko. ROI’s prognoser evaluerer ikke tilknyttede investeringsrisici, kun de endelige og indledende omkostninger.
Det kan forenkle den sammenlignende proces
Formlen sammenligner kun investeringsomkostningerne med de endelige omkostninger. Hvert firma, du sammenligner, skal følge lignende regnskabspraksis for at bevare overensstemmelsen. Hvis du vurderer en virksomheds aktivværdi eller fortjeneste anderledes, kan det gøre sammenligningen af direkte investeringsafkast unøjagtig.
For at overvinde ovenstående begrænsninger overvejer investorer det årlige investeringsafkast for at vurdere rentabiliteten af en investering.
Kun at beregne afkast kan være en fælde. Den måler kun effektiviteten, hvilket er fint og nyttigt.
Hvis en virksomhed skærer i sit budget for at reducere investerings- og vedligeholdelsesomkostninger, kan det ende med falske beregninger.
Selvom det er afgørende at opretholde lave vedligeholdelsesomkostninger, kan nedskæringer på marketingkampagner eller enhver anden markedsføringsinvestering hæmme indtjeningsraten.
En virksomhed kan stadig have positive ROI-beregninger i et sådant tilfælde, men ikke realisere sit fulde indtjeningspotentiale på grund af fokus på kortsigtede resultater.
Hvad er en god ROI for en virksomhed?
Hvad der betragtes som et godt ROI afhænger af typen af investering. For eksempel:
Investeringstype | Eksempel på god ROI |
---|---|
En markedsføringskampagne | Gange din investering 5X |
Markedsføringsindsats på sociale medier | Flere følgere gælder eller post impressions |
Investing in customer relationship management | 140% øgede udgifter til produkt |
Venture kapitalisme | Ekstra højt potentielt afkast, fordi kun 4/10 startups giver overskud |
Opsætning af ROI call center-løsninger | Øget kundefastholdelsesrate og livstidsværdi |
Ikke alle investeringer er ens – se på risikojusterede afkast som præstationsmål.
Ifølge teorierne er en årlig ROI på over 7 % godt for aktieinvestering. Dette er det gennemsnitlige årlige afkast af S&P 500, der tager højde for inflationen.
S&P ROI-tallet kan dog være uegnet til din aktivklasse eller det risikoniveau, du er villig til at tage. Det varierer med forskellige investeringer, så du bør overveje:
- Det risikoniveau, du ønsker at tage
- Hvad vil der ske, hvis du mister de penge, du investerer
- Hvor meget overskud har du brug for fra investeringsmuligheden
Generelt gælder det, at jo højere afkast, jo bedre. Det er dog svært at finde en virksomhed med øget investeringsafkast uden højere risiko i det virkelige liv.
Risiko er en integreret del af vurderingen af rente eller afkast. Et højt potentielt afkast kommer med en større risiko.
At undersøge markedet og drage fordel af investeringsundersøgelses- tjenester kan holde dig velinformeret om vigtige faktorer der skal tages i betragtning, når der træffes beslutninger, såsom risikovurdering, markedsanalyser og finansielle anbefalinger.
Generelt er et godt ROI positivt – nettoafkastet overstiger nettoomkostningerne. Et dårligt ROI er negativt – nettoomkostningerne overstiger afkastet.
Invest efficiently
LiveAgent's omnichannel help desk software offers over 130 features that will make sure your investment was right. Want to learn more?
Se en video om ROI
LiveAgent helpdesk-software hjælper virksomheder med at håndtere kundeforespørgsler og digitale samtaler. Dette kraftfulde værktøj gør det muligt for virksomheder at automatisere rutinemæssige kundeopgaver, prioritere kundeforespørgsler effektivt og måle investeringsafkast (ROI). Indbyggede analyser gør det muligt for virksomheder at måle kundetilfredshed, hurtigt identificere vækstmuligheder og øge kundetilfredsheden. LiveAgent HelpDesk-software giver også en intuitiv brugergrænseflade til kundeservicemedarbejdere for at maksimere produktvedtagelse og kundetilfredshed. Med alle disse funktioner giver LiveAgent HelpDesk-software virksomheder et uovertruffent investeringsafkast gennem øget kundetilfredshed, højere omsætningsvækst og bedre kundeservice.
Topics
- Return on Investment (ROI)
- Beregning af ROI
- Begrænsninger ved ROI
Video summary
Return on Investment (ROI) er en matematisk formel, der bruges til at evaluere investeringer og sammenligne dem med andre. En ROI-beregning kan bruges til at udvikle en sag for forretningsforslag og er afgørende for at sikre støtte og finansiering til projekter. Metoden til at beregne ROI er nettoindkomst divideret med den samlede investeringsomkostning gange 100. ROI har nemme beregninger og bred anvendelse blandt organisationer, men har visse begrænsninger som manglende evne til at tage hensyn til tid og forskellige beregningsmetoder på tværs af virksomheder. Der er også alternative metoder til at måle forretningsinvesteringer. Hvad der fungerer bedst for dig og din virksomhed? Del dine tanker og abonner på kanalen for mere.
Frequently Asked Questions
Hvad er ROI?
Investeringsafkast (ROI) er et simpelt forhold, der dividerer nettooverskuddet (eller tabet) fra en investering med omkostningerne
Hvordan beregner man investeringsafkastet?
For at beregne investeringsafkastet skal du dividere nettooverskuddet (nutidsværdi — initial investering) med investeringsomkostningerne og gange det med 100.
Hvad er begrænsningerne for ROI-formlen?
Formlen for investeringsafkast tager ikke højde for tid. Den ignorerer således det samlede resultat. Formlen justerer heller ikke for risici, så det er noget andet, der skal tages i betragtning, når der skal træffes investeringsbeslutninger.
Hvad er en god ROI for en virksomhed?
Det afhænger af situationen. Der er ingen ensartet definition, der vil gælde for alle tilfælde. Det skal dog bemærkes, at jo højere ROI, jo bedre er det.
Opkaldshåndteringstid (AHT) er afgørende for callcenterets produktivitet. Prisen pr. kontakt er vigtig for at fordele budgettet effektivt. Dårlig kundeservice koster virksomheder årligt tab på over $62 milliarder. LiveAgent kan forbedre kundetilfredsheden med intelligent billetsystem og multi-kanal support.
Værdi i virksomheder refererer til det beløb, en kunde er villig til at betale for produkter eller serviceydelser. Det kan være både finansiel og emotionel værdi. Kundetilfredshed er afgørende for at opbygge velfungerende virksomhed. Opret en GRATIS konto og planlæg en demo for at opdage, hvordan LiveAgent kan hjælpe din virksomhed.