Hvad er en ITIL?
ITIL, også kendt som Information Technology Infrastructure Library, er en samling af retningslinjer og bedste praksis for planlægning og levering af IT-servicestyring (ITSM). Det omfatter processer, opgaver, information, der kan bruges til at skabe integration med virksomhedens strategi og til at levere stor værdi. Det hjælper virksomheder og erhvervslivet med at håndtere risici, opbygge stærke kunderelationer, forbedre effektiviteten, forbedre konkurrencefordele, reducere omkostninger og meget mere. Det bruges også til at måle forbedringen.
Frequently asked questions
Hvad står ITIL for?
ITIL, eller Information Technology Infrastructure Library, er et sæt detaljerede IT-serviceadministrationsmetoder, der fokuserer på at tilpasse IT-tjenester til forretningsbehov. ITIL beskriver processer og procedurer, der ikke er specifikke for en organisation eller teknologi, men som kan bruges af organisationen til at implementere sin strategi, levere værdi og opretholde et minimum af kompetence.
Hvad er de 5 stadier af ITIL?
De 5 faser af ITIL er servicestrategi, servicedesign, serviceændring, servicedrift og løbende serviceforbedring. Strategien har til formål at træffe en beslutning om kundeservicestrategien. Projektet har til formål at designe nye IT-tjenester. Ændring er skabelse og implementering af IT-tjenester. Drift handler om at sikre en effektiv levering af IT-tjenester. På den anden side er kontinuerlig forbedring af tjenester brugen af kvalitetsstyringsmetoder til at lære af tidligere succeser og fiaskoer.
Hvad bruges ITIL til?
ITIL kan være til gavn for enhver organisation, der forsyner brugere med en IT-tjeneste eller et produkt. Det bruges primært i forskellige typer virksomheder, af myndigheder, universiteter og ikke-statslige organisationer. ITIL er ikke en standard, men et sæt af bedste praksis, som kan hjælpe med at reducere omkostningerne ved at optimere brugen af ressourcer, bedre servicelevering og kundetilfredshed samt et stærkere match mellem IT og forretningsgrupper.