Hvad er Infrastructure Service (IaaS)?
Infrastruktur som en service, eller IaaS, er en type cloud computing, der leverer hele den infrastruktur, der er nødvendig for at drift af en virksomhed. Det inkluderer alt fra computerkraft, netværk, on-demand-lagring og alt, hvad der kører på online-servere.
IaaS er et glimrende valg for virksomheder, der ønsker at opskalere deres drift og øge ydeevnen uden at investere i lokale systemer og traditionelle datacentre. Som IaaS-bruger får du alt, hvad du har brug for, inklusive den mest avancerede software med avancerede sikkerhedsfunktioner.
Hvordan fungerer infrastruktur som en service?
Infrastructure as a service er designet til at forenkle kompleksiteten af lagerstyring fra en enkelt online cloud. Det involverer alle former for avanceret automatisering designet til at hjælpe med infrastrukturstyringsansvar, administration af backupfiler, fysiske servere og filplacering, så du kan nemt kan opfylde dine forretningskrav.
Da det kører på virtuelle maskiner, behøver du ikke investere i nye fysiske servere eller lignende dyre hardware. Desuden vil alle dine teammedlemmer være i stand til at få adgang til dashboardet fra en ekstern server på samme måde, som de ville få adgang til nedarvede infrastrukturservere.
Det vil give din virksomhed mulighed for at opnå forretningskontinuitet og forbedre den overordnede forretningslogik uden at udvide eksisterende systemer. Du vil være i stand til at få adgang til alle logfiler på hver enhed, inklusive virtuelle maskiner og fysiske maskiner.
Hvem ville bruge IaaS?
Ideen bag IaaS er at give virksomheder de computerressourcer, de har brug for, on-demand. Du kan bruge det på mange forskellige måder, men det er mest populært blandt virksomheder, der ønsker at bringe deres udviklede miljøer til en ny dimension
IaaS kan arbejde med eksisterende systemer, såvel som en privat cloud. Det forenkler mange processer, hjælper med at bringe apps til brugerne og hjælper med at håndtere større arbejdsbyrder.
Fordele ved IaaS?
Sammenlignet med behovene i et nedarvet infrastruktursystem er IaaS meget nemmere at administrere. Det giver flere reelle fordele, der gør det muligt for virksomheder at adressere flere forespørgsler og håndtere flere data fra en enkelt online løsning. Her er nogle af de vigtigste fordele, IaaS giver:
Automatiske opdateringer og dataretablering
Cloud computing tilbyder bedre sikkerhedsfunktioner og gør det muligt for alle apps og datapipelines at blive ved med at køre under en strømafbrydelse. Automatiske opdateringer holder systemet i perfekt stand til enhver tid.
Hurtigere skalering
IaaS er det ideelle valg for virksomheder i vækst, da det giver mulighed for hurtig skalering af ressourcer efter efterspørgsel.
Fokus på at vokse
I stedet for at bekymre sig om at investere i IT-infrastruktur, fysisk hardware og computerkraft, kan virksomheder fokusere på andre forretningsaktiviteter.
Implementering af infrastruktur som en service
En af de bedste funktioner ved IaaS er, at den kan fungere med ethvert system, inklusive offentlige, private og hybride cloud-indstillinger. Brugere kan konfigurere alt fra et enkelt dashboard uden at investere i nye computere og interne ressourcer.
Med omkostningsstyring i tankerne kan IaaS hjælpe virksomheder med at optimere deres computerressourcer, øge arbejdsbelastningen og udvide deres operations on-demand.
En omkostningsberegning hjælper dig med at finde den bedste IaaS til dine behov. Du kan opgradere alle netværksfunktioner til enhver tid uden IT-omkostninger.
Eksempler på infrastruktur som en service
Virksomheder kan bruge IaaS til mange forskellige formål, men her er nogle af de brugstilfælde, hvor det hjælper enormt:
- A/B-test og udviklingsfleksibilitet
- webstedshosting;
- datalagring, sikkerhedskopiering og gendannelse;
- webapplikationer;
- HPC-niveau computing;
- data warehousing og big data analyse.
De mest kendte eksempler på Iaas omfatter Amazon Web Services, Google Cloud Engine, og IBM Cloud.
Hvilke ressourcer leveres af infrastruktur som en tjeneste?
IaaS leverer den komplette infrastruktur, der er nødvendig for at drive en virksomhed online. Det inkluderer alt fra computerkraft, virtuelle servere, datalagring, forbedret sikkerhed, belastningsbalancering, netværksenheder og alt det indimellem.
Hvad er et infrastrukturlag?
Infrastrukturlaget styrer system-til-system-interaktionerne. Den modtager, gemmer og leverer data efter anmodning. Dette kan være påkrævet af din top-level applikation eller anden ekstra software, du måske ønsker at integrere i dit system.
Et godt eksempel på en tredjeparts-udbyderintegration er LiveAgent LiveAgent help desk software som du kan forbinde til dit IaaS-infrastrukturlag ved hjælp af API. Det giver dig mulighed for at kommunikere med LiveAgent eller enhver anden integreret applikation med et ekstra lag af sikkerhed og lethed.
Integreres IaaS-platforme med PaaS-platforme eller SaaS-software?
Det gør de helt bestemt. IaaS forenkler administrationen i ethvert miljø, inklusive PaaS og SaaS. Tilføjelse af IaaS til eksisterende løsninger kan hjælpe brugerne med at forbedre effektiviteten og driften for alle involverede. Vær dog opmærksom på, at integration med nogle SaaS-løsninger muligvis ikke er mulig.
Ulemper ved IaaS
Cloud computing ændrer IT-branchen for altid. Det giver mange væsentlige fordele, men det kommer også med et par ulemper. Her er nogle af ulemperne ved at bruge en IaaS:
- ikke have fuldstændig kontrol over cloud-sikkerhed
- det virker ikke med al eksisterende software
- du kan opleve noget downtime under gennemførelsen
- IaaS-udbyderen har fuld kontrol over dine data
- ingen kontrol over opdateringer eller vedligeholdelse
Improve your business practices
Increase your productivity with LiveAgent's numerous features. Curious about all the opportunities?
Frequently asked questions
Hvad er Infrastructure Service (IaaS)?
Infrastruktur som en tjeneste eller IaaS er en form for cloud computing designet til at dække alle hardware-, netværks- og computerkraftbehov hos voksende virksomheder i et virtuelt miljø.
Hvordan fungerer infrastruktur som en service?
IaaS hoster hele den infrastruktur, der er nødvendig for at drive en virksomhed. I stedet for traditionelle fysiske datacentre, der kræver en masse tid, kræfter og penge at opgradere, kan IaaS give de samme fordele on-demand. Med andre ord kan brugere opgradere deres servere, lager og netværkshardware ved et tryk på en knap.
Hvem ville bruge IaaS?
IaaS er et glimrende valg for virksomheder i vækst, der har brug for at skalere deres aktiviteter op på få timer. Den er ideel til mange forskellige applikationer, herunder webstedshosting, softwaretest, højtydende computerbehandling, dataanalyse og så videre.
Hvad er fordelene ved IaaS?
IaaS indeholder mange fordele, men de mest fremtrædende er muligheden for pay-as-you-go, drastisk reduktion af IT-omkostninger, hurtig modelskalering, bedre sikkerhed, reduceret nedetid, automatiseringsfunktioner og mange andre.
Hvordan implementerer man infrastruktur som en service?
Virksomheder kan implementere IaaS i eksisterende nedarvede systemer ved hjælp af private, offentlige og hybride cloud-indstillinger.
Hvad er et eksempel på infrastruktur som en service?
IaaS er designet til at forbedre test- og udviklingsmiljøer, levere komplet backup og gendannelse og give virksomheder mulighed for at analysere store datasæt uden at investere i ny IT-infrastruktur.
Hvilke ressourcer leveres af infrastruktur som en tjeneste?
IaaS leverer al den hardware, netværk og computerkraft, virksomheder har brug for for at imødekomme den stigende efterspørgsel og skalere deres operationer op hen af vejen.
Hvad er et infrastrukturlag?
Infrastrukturlaget hoster alle afhængigheder (applikationer), som et system har brug for. Det bruges til at kommunikere med eksterne applikationer ved hjælp af API (Application Programming Interface).
Integreres IaaS-platforme med PaaS-platforme eller SaaS-software?
Ja, det gør de. Og resultaterne er som regel endnu bedre, end når du kun bruger en IaaS-løsning. Vær på vagt over for nogle SaaS-platforme, hvor integration muligvis ikke er mulig.
Hvad er ulemperne ved IaaS?
IaaS har nogle ulemper, men fordelene opvejer langt de negative. De største problemer med IaaS er manglen på kontrol over sikkerhed, vedligeholdelse og kompatibilitet med virtuelle maskiner.
Expert note
Infrastruktur som en service (IaaS) er en type cloud computing, der leverer hele den nødvendige infrastruktur for virksomheder, herunder computerkraft, netværk og on-demand-lagring. Det er ideelt til at opskalere drift og øge ydelsen uden investering i lokale systemer og datacentre.

LiveAgent er en helpdesk-software til SaaS, der kan forbedre din virksomhed. Der er ingen opsætningsgebyrer, og du får 24/7 kundeservice. Med LiveAgent kan du øge din fortalervirksomhed, reducere svartider og billetvolumen. Der er også en blog og et akademi til rådighed for mere information, og en cost calculator kan hjælpe med at bestemme priser. LiveAgent tilbyder også gratis prøver og har kunder fra forskellige brancher og virksomheder. Der er social media og en nyhedsbrev tilgængelig også. Tjek vores tjekliste for SaaS-kunde onboarding og tag de nødvendige skridt.
Kundeserviceoplevelse handler om kundens oplevelse med brandet, og det er vigtigt at have fokus på kunden og hurtigt løse deres problemer. Andre principper omfatter at behandle hver klient som en separat enhed, bruge et venligt og klart kommunikationssprog, tilbyde forskellige kontaktmuligheder og hurtigt svar. For at forbedre kundeserviceoplevelsen skal man have en vision for, hvordan man ønsker, at kundeservice skal være, opbygge et følelsesmæssigt bånd med kunden, indsamle feedback og automatisere medarbejderopgaver.
Platform som en Service (PaaS)
Denne tekst beskriver forskellen mellem SaaS og PaaS. SaaS er en tjeneste, der tillader brugere at anvende bestemt software over internettet, mens PaaS er et helt miljø, der tillader brugere at administrere, køre og udvikle applikationer uden at bekymre sig om at administrere deres operativsystemer. PaaS er velegnet til virksomheder, mens SaaS er designet til slutbrugere. Der er flere forskellige PaaS-løsninger derude, som IBM Cloud, Salesforce og AWS. Ofte stillede spørgsmål-sider er vigtige på næsten ethvert virksomhedswebsted for at forbedre kundeoplevelsen og give værdi for både forbrugerne og virksomhederne. PaaS er en type cloud-model, der adskiller sig fra typiske softwareudviklingsmiljøer, da cloud-tjenesteudbydere forsyner udviklingsteams med programmeringsværktøjer og applikationsinfrastrukturkomponenter.
En helpdesk billetterings-system er software, der hjælper kundeservicemedarbejdere med at kommunikere med kunder gennem én grænseflade. Det automatiserer processerne og opsummerer kundedata i billetter, som kan administreres og løses af agenten. Et effektivt system inkluderer en vidensbase, automatiseringer, tags, agentrapporter, interne billetter/noter og en universel indbakke. Disse nøglefunktioner organiserer kundedata, forbedrer tilgængeligheden af kundeservice og øger kundefastholdelsen. LiveAgent tilbyder et helpdesk billetterings-system, der håndterer e-mails, chats, omtaler i sociale medier og andre kanaler ét sted.