Hvad er freemium?
Ordet freemium er en kombination af ordene “free” og “premium”. Freemium forretningsmodel tilbyder grundlæggende tjenester gratis, og eventuelle yderligere funktioner eller tjenester koster penge.
Når du beslutter dig for at anvende freemium-fremgangsmåden, løfter du byrden for en uddannelse fra dit salgs- og marketingteam. Kunden er ansvarlig for at lave deres egen research og vælge enten en gratis eller premium mulighed.
Freemium-købsmodellen har til formål at reducere omkostningerne for kunderne. At tilbyde en gratis version af dit produkt eller din tjeneste gør det mere tilgængeligt for en lang række kunder.
Sådan får du freemium
Det er ret nemt at implementere denne forretningsmodel. Efter at have opnået succes med dit produkt eller din tjeneste, skal du lægge begrænsninger på de frie brugere. Dette giver dem mulighed for at beslutte, om de vil investere i premium-funktioner.
Der er tre typer begrænsninger, du kan bruge, men virksomheder implementerer normalt en kombination.
- begrænset support – forskellig adgang til kundesupport gennem niveauer
- begrænsede funktioner – tilbyder yderligere eller udvidede funktioner til betalte opgraderinger
- forbrugskvoter – begrænsning af antallet af brugere, lagerkvoter osv.
Eksempler på freemium
Du kan se freemium-produkter i det virkelige liv ret tit. Mange software- og internetbaserede virksomheder, der har brede markeder og tilbyder løbende værdi til deres kunder, bruger i høj grad freemium-forretningsmodellen.
Lad os tage et kig på nogle af dem:
Zapier

Denne webapp, der giver sine brugere mulighed for at forbinde forskellige digitale værktøjer gennem sekvenser med automatiske triggere – “Zaps”. I det gratis niveau kan dets brugere oprette fem Zaps, som giver en forsmag på, hvor kraftfuld denne applikation kan være.
Begrænsede premium-funktioner inkluderer:
- antal Zaps
- synkroniseringsinterval – det tidspunkt, hvor Zap’en søger efter nye data
- antallet af brugere – for store organisationer opfordrer Zapier til opgraderinger, da de tilbyder samarbejdsværktøjer og delte mapper
Zapier er et godt eksempel på et freemium-firma, der bruger en meget målrettet tilgang til at øge sin omsætning og tilskynde gratis brugere til at opgradere til premium-versionen.
Spotify

En af de mest kendte og mest succesrige freemium-apps er Spotify. Det giver brugerne mulighed for at streame musik fra deres computere eller telefoner. Den anvender en forenklet freemium-købsmodel ved blot at give en mere behagelig oplevelse, hvis brugerne skifter over til premium-versionen.
Premium-versionen inkluderer:
- forbedret lydkvalitet
- offline-playlister
- streaming uden afbrydelse – brugere behøver ikke at lytte til annoncer mellem sangene
- Spotify connect – gør det muligt for brugere at forbinde appen til deres smart-tv’er, højttalere osv.
Mailchimp

Denne e-mail-marketing-software giver sine brugere mulighed for at indsamle e-mail-adresser på deres abonnenter, sende automatiske nyhedsbreve og mange andre. Du kan tilmelde dig gratis, men for en vellykket e-mail-marketingkampagne beslutter de fleste marketingfolk at vælge premium-versionen.
Blandt dets betalte funktioner er der:
- A/B testing
- Advanced segmentation – giver dig mulighed for at målrette brugere baseret på fleksible og ubegrænsede betingelser
- tilpasset branding
- customer journey builder – at sende automatiserede målrettede beskeder baseret på, hvordan dine kunder interagerer med din virksomhed
- adfærdsmålretning
- 24/7 e-mail og chat support
Fordele ved freemium
Denne fremgangsmåde fungerer bedst som en kundekøbsmodel, selvom den kan bruges til at øge din virksomheds omsætning. Din virksomhed kan tiltrække et bredt publikum af brugere. Du kan opbygge et forhold til dine kunder uden at kræve, at de skal betale for dine tjenester, hvis de ikke ønsker at gøre det.
Desuden kan brugere lære om dine produkter gennem førstehåndserfaring og derefter fremmer bevidstheden til deres sociale cirkler. Dette giver dig mulighed for at øge din omdannelsessrate uden ekstra omkostninger.
Mens betalende kunder skaber indtægter, kan du indsamle brugeroplysninger og data gennem den gratis version. Disse data er værdifulde for en analyse, som kan anvendes til at vise målrettede annoncer.
Freemium-modellen er ideel til mindre virksomheder eller startups. Det giver en enorm mængde brandbevidsthed uden at bruge for meget af dit budget på markedsføring og salg.
Sådan får du freemium-brugere
Der er mange måder at anskaffe freemium-brugere på, og de afhænger i høj grad af din virksomheds tilgang og behov. Når det er sagt, er der et par tips, du kan bruge til at få dine første brugere til at konvertere til betalende kunder.
Skab en følelse af, at det haster. Fortæl din bruger, at det gratis niveau er begrænset, og hvis de vil bruge dine tjenester, skal de opgradere så hurtigt som muligt. Den periode, du giver gratis, er baseret på din virksomheds købspersona, men de mest brugte er 7-dage, 14-dage (Dropbox), eller 30-dage ((LiveAgent, Netflix, HubSpot).
Du kan også bruge en dryp-mailkampagne. Send opfølgnings-e-mails til dine kunder gennem den gratis periode for at holde dem engageret i dit produkt. Disse kunne være simple “tak!” beskeder eller endda vejledninger om, hvordan man opgraderer til premium-versionen.
En anden måde at omdanne brugere på er ved at tilbyde dem en rabat eller en kampagne. Du behøver ikke kun tilbyde det til storforbrugere. Du kan simpelthen sende e-mails til masser af brugere med en tidsafhængig rabat eller en gave, hvis de tilmelder sig den betalte plan.
Hvad er freemium-indtægtsgenerering?
Kort sagt er det måden, din virksomhed kan tjene penge på, ved at bruge freemium-modellen.
Ideen med denne form for markedsføring er at skaffe så mange brugere som muligt ved at levere en gratis version af dit produkt. Den vigtige del er at holde dem engageret og lokket, så de vælger den betalte premiumversion. Denne tilgang giver en fantastisk mulighed for at tjene penge og have en bæredygtig indtægtsstrøm.
Hvor mange procent af freemium betaler?
Generelt bør du sigte efter en beskeden freemium-konverteringsrate på 2 til 5 procent af brugerne. Der er nogle virksomheder som Spotify, som har en meget højere konvertering sats på 46 %.
Disse statistikker er naturligvis meget afhængige af forskellige faktorer som din kundebase, køb i appen og de typer brugere, din app tiltrækker.
For at sætte tingene i perspektiv 54 % af appudviklerne bruger freemium-modellen og 33 % af virksomhederne tjener mest på det.
Optimering af freemium konverteringsrate
Det kan være en vanskelig opgave at finde ud af, hvad der motiverer brugere til at blive betalende kunder. Du skal dykke dybt ned i, hvad der driver dine kunder til at opgradere, og hvad der får dem til at fortsætte med at betale prisen for dine tjenester.
Her er et par tips, du kan bruge til at øge din freemium-konverteringsrate:
1. Skab et godt produkt
Spørg dig selv, hvilke smertepunkter løser produktet? Hvorfor vil kunderne betale for det? Og hvad motiverer dem til at blive ved med at bruge det?
Brug LiveAgent helpdesk-software som eksempel, lad os besvare disse spørgsmål.
LiveAgent letter adgangen til kundeservice. Det hjælper med at strømline kundeinteraktioner gennem forskellige kanaler (e-mail, sociale medier osv.).
Kunder betaler for premium-funktioner, fordi de hjælper med at generere mere omsætning. Med kraftfulde værktøjer som automatisering, avanceret rapportering, billetteringssoftwareog mange flere, spiller det en vigtig rolle i mange virksomheders kundesucces.
Brugere bliver ved med at vende tilbage til det, fordi de får adgang til kundeservice, som er meget værdifuldt.
2. Giv kunderne en grund til at opgradere
Opret rimelige begrænsninger på dine gratis tjenester. Du kan analysere data fra dine konkurrenter for at finde ud af, hvad der skal være gratis, og hvad der skal betales for. Tricket er at lade kunderne se den umiddelbare værdi, du tilbyder, når de opgraderer.

3. Gør opgradering så nem som muligt
Fjern forhindringer, der kan afskrække brugere fra at opgradere til den betalte version. Gør onboarding så let som muligt, og tilbyd yderligere kundesupport under overgangsprocessen.
4. Salgsfremme premium-versionen
Hold brugerne engageret. Fremhæv ofte fordelene ved at opgradere til den betalte version. Du kan gøre dette gennem målrettede meddelelser eller opfølgende e-mails.
5. Bed om feedback
Vis dine kunder, at du værdsætter deres mening, og opfordre dem til at sende dig feedback.
Kan freemiums føre til indkomsttab?
Teoretisk set ja, det kan de. Dette kan forekomme, hvis deres konverteringsrate til den betalte version er for lav. Det betyder, at størstedelen af brugerne holder sig til de grundlæggende funktioner i stedet for at opgradere til de betalte avancerede funktioner.
Du kan finde måder at forbedre din freemium-konverteringsrate i afsnittet ovenfor.
Forskelle på gratis og freemium
Gratis tjeneste har ikke en paywall, der opdeler dens funktioner i den gratis begrænsede version og den betalte premium-version.
På den anden side gør freemium netop det. Det giver adgang til premium-indhold for et abonnementsgebyr, som kunderne skal betale.
Er en gratis prøveperiode en form for freemium?
Selvom de deler nogle ligheder, er en gratis prøveperiode ikke en form for freemium. Den grundlæggende forskel er, at en gratis prøveperiode varer i en vis periode (30-dages gratis prøveperiode), mens en gratis plan i freemium-modellen varer for evigt. Desuden giver en gratis prøveperiode mulighed for faktisk brug af alle (eller i det mindste de fleste) funktioner, systemet har at tilbyde. På den anden side er der forskellige brugsbegrænsninger i den gratis plan i freemium-systemer.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Se en video om freemium
Freemium og LiveAgent helpdesk-software er to gode måder at give stor support til kunder på. Freemium tilbyder grundlæggende tjenester gratis og har begrænsede funktioner, men det er ideelt til små virksomheder og supportteams, der ikke har ressourcerne til at investere i en komplet helpdesk-softwarepakke. LiveAgent tilbyder alle funktionerne i et komplet helpdesk-program, inklusive billettering, kundeundersøgelser og vidensbaser. Det har en række tilgængelige prisplaner, så virksomheder kan vælge de funktioner og tjenester, de har brug for. Begge løsninger er gode til at yde omfattende kundeservice og support.
Topics
- Freemium-forretningsmodel
- Implementering
- Kritiske regler
Video summary
I denne video diskuteres anvendelsen af freemium-forretningsmodellen. Forfatteren har erfaring med at bygge virksomheder og har set, hvordan freemium-modellen er blevet brugt af succesfulde virksomheder som Hootsuite, Dropbox og Mailchimp. Der gives eksempler på, hvordan en forkert implementering af freemium kan forhindre vækst. Der er også defineret fire vigtige regler for at bruge freemium-modellen korrekt: 1) Der skal være adgang til potentiel brugerbase i størrelsen af titusinder af brugere. 2) Gratis distribution skal være en konkurrencefordel. 3) Produktet skal have en simpel og let-forståelig værdiforlægger. 4) Omkostningerne ved at servicere ekstra brugere skal være ubetydelige. Videoen advarer om, at freemium ikke altid er den rigtige beslutning for et produkt, og at det kan forårsage mere skade end gavn for nogle SaaS-virksomheder.
Frequently Asked Questions
Hvad er freemium-tjenester?
En freemium-model giver dig mulighed for at omdanne kundeemner til betalende kunder uden yderligere anskaffelsesomkostninger. I denne indtægtsmodel er de mest grundlæggende funktioner i tjenesten gratis, mens alle de ekstra premium-funktioner kræver, at kunderne betaler et niveaudelt abonnementsgebyr.
Hvordan får du freemium?
Du skal skræddersy din tilgang til din virksomhed såvel som til din målgruppe. For at forenkle svaret skal du oprette et vellykket produkt og derefter sætte et gebyr på nogle af de mere sofistikerede funktioner. Dette vil lokke brugere til at blive omdannet til betalende kunder.
Hvad er et eksempel på freemium?
Mange virksomheder bruger freemium-forretningsmodellen. Nogle af dem omfatter Spotify, Trello, LinkedIn, WordPress, Mailchimp, og Zapier.
Expert note
Freemium-modellen er en smart måde at tiltrække kunder på uden at bruge for meget på markedsføring og salg. Det tilbyder en gratis version af dit produkt eller service og lokker kunder til at opgradere til premium-funktioner.

Sæt dine kunder i centrum for ALT, hvad du gør
For at opnå succes i forretningen er det vigtigt at forstå kundernes behov og skabe skræddersyede produkter og tjenester. Dette fører til øget kundetilfredshed og loyalitet, hvilket resulterer i gentagne køb og højere rentabilitet. LiveAgent-værktøjet til kundeservice er blevet rost for at forbedre kundetilfredshed, salg og produktivitet.
Value Props: Skab et produkt, folk faktisk vil købe
Lær at skabe et salgbart produkt ved at formulere et overbevisende værdiforslag. Michael Skok deler tips om at validere og forbedre dit værdiforslag for virksomhedens succes. Få adgang til værdifulde ressourcer ved at oprette en gratis konto.