Hvad er fastholdelse?
Fastholdelse betyder i forretningsmæssig henseende nøjagtigt det, som det gør på engelsk. Fastholdelse betyder, at når du giver din eksisterende kunde mere kundeservice og support, og derudover giver dem særlige tilbud, har de en tendens til at forblive dine kunder i en lang periode. Det er, hvad marketingfolk definerer som loyale kunder.
Loyale kunder øger ikke kun din virksomheds overskud og øger din omsætning. Gennem mund til mund reklamerer de for din virksomhed. Ifølge undersøgelsen koster det næsten 5%-25% mindre at bruge mere på fastholdte kunder end at gå på jagt efter nye kunder.
Frequently asked questions
Hvordan definerer du fastholdelse?
Fastholdelse manifesteres ved, at hvis du tilbyder en bestemt person tilfredsstillende løsninger, produkter, services, support, bliver de hos dig i lang tid. Fastholdelse øger virksomhedens overskud og indtjening.
Hvilke typer fastholdelse er der (medarbejder/kunde)?
Der er to typer fastholdelse i virksomheder. Den første handler om kunder, det vil sige kunder, der er tilfredse med produktet eller servicen, har en god kundeserviceoplevelse, vil vende tilbage og købe igen fra virksomheden. Den anden er fastholdelse blandt medarbejdere, hvilket i denne forstand betyder en ændring. Jo færre ændringer af medarbejdere, jo bedre ser det ud for virksomheden.
Er fastholdelse vigtigt for virksomheder?
Fastholdelse er meget vigtig, da det har en enorm indflydelse på virksomhedens bundlinje såvel som dens image. Derfor bør enhver virksomhed sikre, at både kunde- og medarbejderfastholdelse er på det passende niveau.