Hvad er en kundeservice undersøgelse?
Undersøgelser og interviews, der udfyldes af kunder, kaldes kundeservice undersøgelser. De hjælper med at følge og spore kundernes tilfredshed.
Formålet med kundeservice undersøgelser er at kende til den oplevelse kunderne havde, og hvordan en virksomhed kan forbedre sig for at levere bedre kvalitetsservice til deres kunder.
Hvis en kunde havde en dårlig oplevelse med den kundeservice, en virksomhed yder, vil han/hun højst sandsynligt ikke anbefale den virksomhed eller dets produkt til nogen anden. Faktisk, når folk i hans/hendes omgangskreds vil høre om oplevelsen, vil de højst sandsynligt heller ikke vælge det pågældende firmas produkter.
Frequently Asked Questions
Hvad er en kundeservice undersøgelse?
Kundeservice undersøgelsen er et spørgeskema, der er designet til at hjælpe virksomheder med at forstå, hvad kunderne synes om deres brand, tjenester, produkter og kundeservice. Takket være dette har organisationer mulighed for at forbedre deres produkter, optimere oplevelsen og også give kunderne det, de ønsker.
Hvilke typer kundeservice undersøgelser er der?
Der er fire hovedtyper af undersøgelser. Den første er Customer Satisfaction Index (CSAT). Den indeholder enkle spørgsmål, som regel med "ja" eller "nej" svar. Det andet eksempel på denne type undersøgelse er Net promoter Score, som beder kunder vurdere sandsynligheden for, at de vil anbefale en tjeneste eller et produkt til en ven på en skala fra 0 til 10. Dernæst sammenlignes procentdelen af kritikere fra promoters. En anden undersøgelse er Customer Effort Index (CES). Det viser os, hvor meget indsats det kræver fra kunderne at bruge produktet, eller hvor meget arbejde der skal til for at løse et kundeserviceproblem. Den sidste type er en milepælsundersøgelse, som sendes på afgørende øjeblikke i kundens rejse. Du kan basere forsendelsestidspunktet på tid eller erfaring.
Hvordan distribuerer man en kundeservice undersøgelse?
Du kan distribuere en kundeserviceundersøgelse på en række forskellige måder. Du kan sende det via e-mail, i et almindeligt nyhedsbrev, i chat messenger eller på sociale medier. Du skal vælge, hvilken rute du synes vil være den mest optimale, om du kun skal vælge én, flere eller måske alle. Dette kræver specifik analyse.
Effektiv kundeservice handler om at opbygge langsigtede relationer, lytte til kunder og bruge kundeservicesoftware som LiveAgent. Virksomheder som Google, Chick-fil-A, IKEA og Amazon viser eksempler på fremragende kundeservice gennem investering i medarbejdere og skabelse af en god kundeoplevelse. Manglende kompetence, proaktivitet og tilgængelighed er almindelige kundeservicefejl, der kan påvirke virksomhedens overskud.
Kundeservice bløde færdigheder
Vigtigheden af bløde færdigheder i kundeservice understreges, da de sikrer en god kundeinteraktion. Proaktiv lytning, tålmodighed, positiv attitude, empati, og kommunikationsegenskaber er nødvendige, hvilket LiveAgent kan forbedre.