Hvilke telefoner bruger man i et call center?
Call center-agenter besvarer spørgsmål, lytter til klager og yder support til kunder. For at kunne gøre dette effektivt har de brug for det rigtige udstyr.
Call center telefonsystemer omfatter både hardware og software. Hver enkelt har sine fordele og ulemper.
Her er nogle af de mest almindelige typer telefonsystemer, som callcentre bruger.
IP telefoner (VoIP)
IP-telefoner, VoIP, eller SIP-telefoner er telefoner, der fungerer via internettet. Disse telefoner omdanner analoge signaler til digitale og sender dem som data. Du kan bruge din smartphone og omdanne den til en SIP-telefon via en app. Eller du kan downloade en desktop app og bruge din bærbare computer.
VoIP telefon (2-line VoIP phone)
En 2-line VoIP-telefon eller multi-line VoIP-telefon ligner en IP-telefon. Men i stedet for kun at forbinde to personer, tillader de flere linjer – flere enheder kan tilsluttes til en enkelt linje. Dette er meget nyttigt i callcenter-miljøer.
Mobiltelefonsystemer
Mange call centre bruger mobiltelefoner til at udøve deres aktiviteter. De bruger normalt en app, der forbinder enheden med systemet. Denne tilgang giver mere fleksibilitet og giver medarbejderne mulighed for at besvare opkald eksternt.
Virtuelle assistent-telefoner
Disse telefoner kan også være fastnet- eller internetbaserede – den vigtigste forskel er, at de kommer med virtuelle assistenter eller receptionister. Du kan optage svar, hilse på folk og lade dem vælge den afdeling, de skal kontakte afhængigt af deres henvendelse.
Almindelige telefonlinjer
Også kaldet POTS (Plain Old Telephone Service) eller fastnettelefon, er disse traditionelle lokale linjer forældede, men de er pålidelige og nemme at bruge. De fungerer på analoge linjer, og du kan tilslutte dem til almindelige telefoner, men der er også muligheder for at forbinde dem til PBX eller et VoIP system.
Hvilket udstyr skal du bruge til et call center?
At drive et effektivt call center kræver mere end blot et telefonsystem. Moderne call centre bruger forskelligt udstyr og teknologi til at dygtiggøre deres tjenester og forbedre driftshastigheden.
Desktop og bærbare computere
Disse bruges til indgående og udgående opkald ligesom enhver anden telefonitjeneste. De kræver pålidelig call center software som LiveAgent til at administrere og strømline opkald yderligere.
Call center-agenter skal ofte udføre andre opgaver ud over at tale med kunder. De kan løse billetter, opdatere CRM osv., hvis de har en computer til rådighed.
Hovedtelefoner
Selvom call centermiljøer kan have op til snesevis af mennesker i et enkelt rum, er det vigtigt at have klar kommunikation med kunderne. Derfor er gamle telefoner ikke gode nok – hver agent skal have en hovedtelefon med en mikrofon.
Overvej, om du skal have en Bluetooth (trådløs) hovedtelefon eller en USB-hovedtelefon.
Trådløse hovedtelefoner er mere tilgængelige og har færre forstyrrelser. Kundeservicemedarbejdere kan gå rundt på kontoret, mens de taler. De skal dog genoplades. På den anden side behøver USB-hovedtelefoner ikke genopladning, men de begrænser bevægelserne.
I sidste ende skal du beslutte, hvilken type hovedtelefon der vil fungere bedst i dit callcenter.
Mikrofon
Prisen på en hovedtelefon med mikrofon kan variere fra omkring $25 op til $400 og nogle gange endda mere. Det er vigtigt at bruge en hovedtelefon, der har støjreducerende mikrofoner. Det sikrer, at kunderne altid vil kunne høre dine agenter.
VoIP/SIP Telefoner
Selvom du kan bruge forskellige telefonsystemer, er VoIP- eller SIP-telefoner den nuværende standard, og de fleste moderne call centre bruger dem.
Til opkaldsstyring og opsætning af linjer anvendes “SIP” Open Standard. Stemmer overføres ved hjælp af et IP-netværk til RTP. VoIP-telefoner tilbyder mange fordele, herunder:
- lavere omkostninger – Sammenlignet med fastnettelefonsystemer koster VoIP-telefoner i gennemsnit $30 mindre om måneden. Opgradering til VoIP-systemer er billigere på grund af “SIP Trunking.” Denne protokol lader organisationer beholde deres nuværende hardware, mens de digitaliserer deres taletjenester.
- bedre skalerbarhed – Det er nemt at skalere med disse telefonsystemer, da de ikke kræver installation af ny dedikeret hardware eller telefonlinjer. Et callcenter behøver kun at tilføje en anden telefon og “tilslutte den” til systemet.
- softphone-support – Med et cloud-baseret SIP-system kan du foretage eller modtage opkald fra hvor som helst, hvis du har en stabil internetforbindelse. Disse systemer understøtter softphones (mobiltelefoner). Du kan nemt bruge din smartphone ved blot at installere en dedikeret app.
- forbedret stemmekvalitet – VoIP-systemer har ingen opkaldsafbrydelser, og de er klare og skarpe. For at få det maksimale udbytte ud af din HD-stemme skal du dog opfylde båndbreddekravet og implementere et robust og pålideligt netværk.
Call center software
Call centersoftware er en integreret del af driften af et call center. Det hjælper med at organisere og administrere interaktioner med kunder, samt overvåge kundeemner, rapportere opkald og administrere telefonopkald.
Alle interaktioner overvåges og gemmes i CRM. Denne software giver også organisationer mulighed for at oprette kundeprofiler for at have vigtige oplysninger om dem ved hånden. Du kan gemme en klients telefonnummer, e-mailadresse, placering, detaljer om tidligere interaktioner osv.
Udover at strømline alle de daglige processer i call centeret, synkroniserer den også udgående og indgående opkald, sporer og videresender opkald til agenter.
Fordele ved call centersoftware:
- bedre rapportering – Callcenterledere kan evaluere agentproduktivitet, gennemsnitlig håndteringstid, opkaldsindtægter, mersalg rater og anden vigtig data.
- bedre forespørgselsløsninger – Mange callcentre fungerer som kundesupportcentre. IVR dirigerer opkald baseret på tjenesterne, produkterne, kundens beliggenhed og talesprog for at finde den bedste agent.
- øget effektivitet – når callcenteragenter bruger callcentersoftware, forbedres deres svartid til både udgående og indgående opkald. Det forenkler også deres daglige opgaver, så de kan koncentrere sig om kommunikationen med kunderne.
Help desk software
I kundecentrerede organisationer som call centre, er det vigtigt at yde den bedst mulige service. Ved at bruge pålidelig help desk software kan call centre forbedre deres tjenester endnu mere.
Helpdesk leveres med servicesoftware, der giver call centeragenter mulighed for at håndtere mange forskellige kundeforespørgsler, herunder klager, informationsanmodninger, serviceanmodninger, hændelsesrapporter osv. Helpdesk-software registrerer flere former for kontakt, herunder opkald som billetter.
Her er nogle af de vigtigste fordele ved at bruge helpdesk:
- hurtige løsninger på kundernes problemer – for hver nyt problem, oprettes der en billet, som en agent kan arbejde på
- øget produktivitet – agenter kan effektivt assistere, analysere, logge og administrere helpdesk-billetter
- tilgængelighed og data – de giver kunderne mulighed for at løse deres forespørgsler enten ved hjælp af selvbetjening eller ved at kontakte en kundesupportrepræsentant

Hvordan vælger man det rigtige call center telefonsystem?
Et call center-telefonsystem er et netværk af hardware- og softwareværktøjer. Her er nogle af de funktioner, du skal se efter i dit telefonsystem.
Avancerede egenskaber
Jo mere avancerede funktioner dit telefonsystem har, jo bedre. Du bør dog prioritere dem, der er de vigtigste for din virksomhed.
- konferenceopkald
- opkaldsovervågning
- tryk for at tale
- kødannelse
- opkalds barging
- intern chat
- call pulling
- optagelse af telefonsamtaler
- afvisning af anonyme opkald
- digital receptionist
- IVR
- ACD
- integration med smartphones
- softphone integration
- CRM integration
- IP PBX

Behandlingstider
Opkaldsbehandling omfatter alle trin til håndtering af indgående opkald. Det er den tid, der kræves fra telefonen ringer første gang til forbindelsen med en agent. Det er en betydelig metrik og kan spille en stor rolle i call centrets samlede effektivitet.
Sikkerhedsstandard
Selvom VoIP-telefonsystemer har mange fordele, kræver de stadig ordentlig sikkerhed. Når du ser på et tilbud, skal du sørge for at kigge efter SOC 1, SOC 2, eller SOC 3 sikkerhedsstandarder. Disse vil hjælpe dig med at bevæge dig i den rigtige retning med hensyn til sikkerhed. Overvej samtidig at finde krypterede VoIP-tjenester for at styrke sikkerheden yderligere.
Betalinger
For de fleste call centre er den bedste mulighed at bruge en cloud-baseret løsning. I dette tilfælde betaler du for tjenesterne månedligt via et abonnementsgebyr. Tjek leverandørens betalingsmuligheder og politikker på forhånd.
Routingmuligheder
Se efter et system, der kan skifte mellem forskellige muligheder, så du kan justere det efter dine aktuelle behov:
- predictive behavioral opkaldsrouting
- round-robin routing
- mindst besatte routing
- færdighedsbaseret routing
- prioriteret routing

Selvbetjeningsmuligheder
Mange mennesker kan selv lide at løse deres problemer. Det er vigtigt at finde et telefonsystem, der understøtter automatiserede funktioner, der guider kunderne mod en vidensbase, hvor de kan få de oplysninger, de har brug for.

Priserne
Udbydere af telefonsystemer har forskellige prisplaner at vælge imellem. De fleste SaaS-løsninger bruger abonnementsgebyrer. Der er dog også betalings-per-minut-muligheder.
Cloud kontaktcentre
Blandt disse er der forskellige værktøjer og cloud-hostede applikationer, der kan hjælpe dig med at arbejde med flere kanaler. Du kan bruge disse værktøjer til at nyde godt af fordelene ved telemarketing og telefonsalg. Hvis du vil udvide dine tjenester til mere end blot telefoner og e-mails, realtidschat, osv., skal du kigge efter en cloud-based contact center løsning.
Choose only the best for your call center
LiveAgent offers numerous features and integrations for call centers that can come in handy. Curious about all the opportunities?
Frequently asked questions
What phones do call centers use?
Most call centers today use VoIP phone systems or some variation of this technology. These systems support many technologies and integrations, offer flexibility, have great sound quality, and are scalable.
What equipment is needed for a call center?
All modern call centers need to have phones, headsets with microphones, computers or laptops, help desk software (e.g. LiveAgent), and CRM software.
How to choose the right call center phone system?
It all depends on the needs of your call center. Look at the features like supervisor controls, reporting, analytics, queue management, virtual assistants, interactive voice response, multi-channel communications, etc. After you’ve shortlisted the features you need, compare the pricing options. Bear in mind that the price will also be different when choosing between a basic plan or an advanced plan.