Hvad er et brand?
Branding eller et brand er et forretnings- og marketingudtryk. Det henviser til den praksis, der hjælper en målgruppe med at genkende en virksomhed, en person eller et produkt med det samme. Brands er med til at forme potentielle kunders opfattelse af en virksomhed og skaber genkendelige identiteter på markedet.
Komponenter i branding inkluderer virksomhedens visuelle identitet som logo, design, farver, virksomhedskultur, budskab og meget mere.
For store virksomheder har corporate branding en tendens til at være en udbredt operation på tværs af flere marketingafdelinger, teams og mange kommunikationskanaler. Men selv små virksomheder kan opbygge et genkendeligt brand med en slående visuel identitet. Brug af forskellige moderne succesfulde branding-taktikker og kommunikationskanaler som sociale medier er gode værktøjer, takket være deres tilgængelighed og billige pris.
Fordele ved at have et stærkt brand
Opbygning af et brand er ikke altid den nemmeste opgave, men det kan være meget givende.
- Genkendelighed – Med et stærkt brand er du let genkendelig blandt forbrugere, hvilket kan give dig en konkurrencefordel på markedet.
- Kundeloyalitet – Når kunder kender og tilslutter sig til dit brand, er der større sandsynlighed for, at de bliver en loyal målgruppe. Ofte tøver de ikke med at foretage gentagne køb selv til højere priser, når de har tillid til virksomheden.
- Øget troværdighed – For at opnå troværdighed i din branche har du brug for to ting: stærk branding og fantastisk kundeservice.
- Kundeengagement – Din målgruppe er mere tilbøjelig til at engagere sig i en virksomhed, der har en særskilt visuel identitet og værdier, som stemmer overens med deres og som de kan forholde sig til. De holder op med kun at se dig som en “leverandør”, og de interagerer med dig på forskellige kommunikationskanaler såsom sociale medier som en enhed, de kan stole på.
- Tiltrækker nye talenter – Mange dygtige medarbejdere beslutter sig for at søge job baseret på virksomhedens værdier, kultur og branding.
- Tillid – Succesfuld branding giver ikke blot mulighed for tillidsfulde kunder, men også medarbejdere, forretningspartnere og ejere. At være sikker på en virksomhed gør kunderejser og køb, investeringer og overordnede operationer meget nemmere og mere behagelige.
Make you brand more visible
LiveAgent gives you plenty of customer service tools, making your communication with clients faster and more efficient than your competitors'
Afsløring af hemmelighederne bag effektiv branding
Få klarhed over betydningen af ”brand” og “branding” i denne informative video. Forstå, at et brand er mere end logoer eller produkter og omfatter en virksomheds historie, løfte, kerneværdier, identitet, adfærd og personlighed. Se, hvordan branding involverer styring af publikums opfattelser og oplevelser konsekvent. Lær, hvordan du opbygger et stærkere brand for dig selv, din virksomhed eller dit produkt. Se videoen nu for at låse op for kraften i effektive brandingstrategier.
Topics
- Definition af brand
- Misforståelser om brand
- Branding
Video summary
I denne video forklarer Richard Ansley, brandkonsulent og grundlægger af Priest and King, hvad en brand virkelig er og hvordan man kan opbygge en bedre brand. Han påpeger, at mange virksomheder fejlagtigt betragter deres logo, produkt eller virksomhed som selve brandet, men at brandet er meget mere dybdegående og interaktivt. Brandet er, hvad publikum tror om virksomheden og deres oplevelser og opfattelser af produktet eller servicen. Branding er handlingen med at håndtere disse opfattelser og oplevelser på en konsekvent måde. Richard bruger eksemplet med Coca Cola for at illustrere, hvordan branding kan påvirke publikums opfattelser og oplevelser gennem forskellige reklamer og brugeroplevelser. Han fremhæver vigtigheden af at skabe et brand, der skiller sig ud på markedet og præsenterer sin bog, 'The Human Guide to Branding', som et værktøj til at hjælpe virksomheder med at opbygge en stærk og varig brand.
Frequently Asked Questions
Hvordan skaber man et brand?
Branding bør være gennemtænkt og bør fokusere på specifikke trin. Undersøg din målgruppe og udvikle derefter en brandingstrategi, der passer bedst til den. Alt fra visuals og slogans til virksomhedskultur er en del af branding. Når du har dit brand, er det tid til at promovere det. De kommunikationskanaler, du bruger, afhænger af din målgruppe og den type branding, du har besluttet at gå efter.
Hvorfor er et stærkt brand vigtigt?
For det første øger en genkendelig identitet, klientgenkendelsen. Desuden kan dit stærke brand være en solid konkurrencefordel på markedet. Stærke brands har en tendens til at dele værdier med kunderne og tiltrække en stor tilhængerskare, hvilket resulterer i at opbygge et loyalt fællesskab omkring brandet. Bedre troværdighed øger kundernes villighed til at købe og interagere med brandet. Virksomheder med stærk branding modtager som regel også mange CV'er fra talentfulde mennesker, der stemmer overens med dem og ønsker at bidrage til virksomheden.
Hvad er et brand?
Et brand er, hvordan en organisation, virksomhed eller person opfattes af kunderne, markedspladsen og alle dem, der har erfaring med det.
En marketingrevision er afgørende for at evaluere effektiviteten af din strategi. Definér målgruppen og udarbejd en handlingsplan for at forbedre ineffektive områder. Brug værktøjer som CMS, SEO-software og sociale medie annoncering. Værktøjer som Trello og rapportkabeloner kan hjælpe med at spore fremskridt og dele resultater. Evaluer konverteringsrater, afvisningsprocenter og klikrate for at måle effektiviteten. Implementeringsplanen og evalueringen af ændringer er også vigtige.
Kundeservice bløde færdigheder
Vigtigheden af bløde færdigheder i kundeservice understreges, da de sikrer en god kundeinteraktion. Proaktiv lytning, tålmodighed, positiv attitude, empati, og kommunikationsegenskaber er nødvendige, hvilket LiveAgent kan forbedre.