En tjekliste til at navigere og optimere anmeldelser på software og SaaS-websteder, herunder valg af websteder, kategoriudvælgelse, opdatering af profil og indsamling af anmeldelser.
Uanset om du er en nystartet virksomhed, du ejer en etableret software eller en SaaS-virksomhed, er din online tilstedeværelse på websteder med softwareanmeldelser vigtig. Et af kendetegnene ved SaaS er de talrige funktioner, der skal forstås og som kan tilbyde dine nuværende og potentielle kunder information om dine produkter, en chance for at dele feedback og få softwarerådgivning og kan være den afgørende faktor for at få en ny kunde og beholde en eksisterende.
Denne tjekliste er en trin-for-trin guide til startups og virksomheder med software som en service om, hvordan man starter og administrerer produkttilstedeværelse på anmeldelseswebsteder (også kaldet anmeldelsesportaler, -platforme eller bare det generiske ord ‘sites’). Gennemfør denne tjekliste og opret en veladministreret tilstedeværelse på større websteder for softwaregennemgang.
Potentielle kunder stoler på eksisterende brugeres meninger for deres oplevelse. Intet topper ærlige brugeranmeldelser, da de fleste forbrugere (80%) læser online anmeldelser, før de køber et produkt eller en tjeneste. Brug anmeldelseswebsteder til din fordel, få dem til at indsamle og organisere indsigt i dit produkt og gøre det tilgængeligt.
Troværdige udtryk for brugeroplevelsen er et socialt bevis. Som sådan vil ægte anmeldelser af software og SaaS række langt.
Der er masser af websteder for softwareanmeldelser du kan kigge på. Nogle fokuserer på mobilapps, mens andre dækker et bredere udvalg af produkter. Det første trin er at vælge en eller flere og tilmelde dig.
Indtast i din søgemaskine, hvilken type software du har og tilføj anmeldelser, f.eks. ‘help desk-software + anmeldelser’ eller ‘chat + anmeldelser’.
Dem, der kommer op på den første side (for eksempel Capterra, GetApp, osv.) vil være et godt valg til at starte med. Husk, at valget ændres med din søgeforespørgsel.
Følg instruktionerne på dit valgte websted, og tag et par beslutninger, mens du fortsætter. Først skal du vælge, om du tilmelder dig via LinkedIn, Google eller din e-mail.
Sørg for at tilmelde dig som sælger
I næste trin skal du vælge den type konto, du gerne vil have.
Anmeldelseswebsteder tilbyder normalt gratis og betalte konti, og nogle tilbyder PPC eller årlige abonnementer. Brainstorm dine budgetmuligheder på dette trin, og tag beslutningen baseret på det.
TIP: I begyndelsen af dit anmeldelseswebsted kan du vælge en gratis konto. Når din profil er indstillet, og du lærer anmeldelseswebstedet bedre at kende, kan du også gå efter en betalingsmulighed. Uanset hvad, er det godt at vide, at du har muligheder for at promovere dit produkt.
En liste over de mest populære websteder for softwareanmeldelser:
De fleste anmeldelseswebsteder tilbyder en masse kategorier, hvor din software kan passe ind. Nogle af dem giver dig mulighed for at vælge et vilkårligt antal kategorier. Nogle er dog mere strenge, så du kun kan vælge hovedkategorien og nogle få ekstra.
Du kan blive fristet til at vælge så mange kategorier, som du kan. Dette er dog muligvis ikke den bedste strategi, da det kan forvirre dine kunder om den påtænkte brug af dit produkt.
Vælg den kategori, der bedst beskriver dit produkt.
Anmeldelseswebstedets profil er, hvor dine eksisterende og potentielle kunder vil se alle oplysninger om dit produkt. Tænk på det som en social medieprofil, der giver mulighed for at beskrive din tjenestes funktionaliteter.
Udfyldningsprocessen er selvforklarende. Det involverer indtastning af oplysningerne, men det er værd at investere energi i at gøre det godt.
Vær kreativ og brug dine copywriting-færdigheder og din omfattende viden om dit produkt og dets funktioner. Husk kundernes perspektiv og fremhæv de bedste funktioner i din tjeneste.
Husk, at du kan redigere profilen senere og udvide eller ændre den. Regelmæssige opdateringer er en del af vedligeholdelsen og er yderst ønskelige.
Nogle websteder for avancerede anmeldelser giver mulighed for at tilføje flere sprog. Hvis din nystartede virksomhed eller firma arbejder på internationalt plan, kan profiloversættelser påvirke din konverteringsrate positivt.
Sørg for, at dine oversættelser er korrekt udført og verificeret af sprogeksperter og ideelt gennemgået af nogen med lokalkendskab, da sproglige nuancer kan være anderledes. En sjusket oversættelse kan virke uprofessionel eller resultere i uvelkomne underholdende misforståelser.
Sprogvalg varierer med anmeldelseswebsteder, som du kan se her.
Mange websteder med softwareanmeldelser tilbyder forskellige CTA-knapper, der sender dine potentielle kunder direkte til dine sider. Det skærer det midterste trin ud, og ruten er klar fra anmeldelsen til din hjemmeside. Derfor giver det mening at være strategisk opmærksom på knappen med opfordring til handling.
Eksempler på sådanne CTA’er er prøvetilmeldingsknapper, gratis kontoknapper, produktdemoer eller omdirigeringer fra prissider.
Sørg for, at de er placeret og linket korrekt, så dine kunder nemt kan finde det, de leder efter.
Som andre marketingfolk vil du gerne vide så meget om dine trafikkilder som muligt. Jo mere du ved om kilderne, jo bedre er dine marketingbeslutninger.
De fleste avancerede anmeldelseswebsteder giver dig mulighed for at tilføje dine UTM-tags, så du kan spore anmeldelseswebstedets ydeevne. Dette er især vigtigt, hvis du kører en PPC-kampagne.
Udforsk din profil for disse muligheder, tilføj dine UTM’er og test dem.
Når du er tilfreds med din profil, er det tid til at begynde at indsamle alle disse, forhåbentlig, positive anmeldelser.
Der er mange måder at gøre det på. Det bedste er at sende en e-mail til dine nuværende kunder og høfligt bede dem om at skrive en anmeldelse på et anmeldelseswebsted efter eget valg. Faktiske brugere har allerede brugt dit produkt, så de ved, hvad de kan lide, og hvad de ikke kan, så de nemt kan skrive en ægte anmeldelse. Ærlige anmeldelser er blot det sociale bevis, potentielle kunder søger.
Nogle websteder med softwareanmeldelser tilbyder en tjeneste, hvor de indsamler onlineanmeldelser for dig. Dine kunder vil få en mindre kompensation for deres tid på at skrive en anmeldelse i form af forskellige værdikuponer eller andre incitamenter. Vær forsigtig med at dele dine kunders data, såsom e-mailadresser, med andre parter. Nogle er måske ikke glade for det. Prøv at få dem naturligt.
Det er vigtigt, at din profil forbliver aktiv og opdateret, men forvent ikke mange anmdeldelser med det samme. Husk på, at det vil tage noget tid, før dine vurderinger og onlineanmeldelser er opbygget, så vær tålmodig.
Opdater det regelmæssigt. Tilføj oplysninger om nye funktioner og/eller ændringer til din software eller SaaS.
Tildel en person eller en gruppe fra dit marketingteam til at være ansvarlig for anmeldelseswebstedets profil. Eller, hvis du er en nystartet virksomhed, og du endnu ikke har ressourcerne til det, kan du oprette en tidsplan for regelmæssige profilopdateringer.
Nogle websteder for avancerede anmeldelser giver dig mulighed for at tildele din kontoadministrator, som vil hjælpe dig med at vedligeholde din profil og give dig nyttige oplysninger. Hold kontakten med dem, så du ikke går glip af vigtige opdateringer eller ændringer.
Der er tre hovedingredienser til effektivt at udnytte potentialet i dit anmeldelseswebsteds tilstedeværelse. Den ene er selve profilen, for det andet værdien af selve onlineanmeldelserne, og den tredje er dine svar på dem.
Du vil modtage e-mails på den adresse, du brugte til at tilmelde dig, hver gang en ny anmeldelse af dit produkt offentliggøres. Så prøv at svare så hurtigt som muligt. Hvis du har et billetterings-system installeret, kan du være sikker på, at du ikke ved et uheld vil overse en anmeldelse, desuden får du den rigtige person til at svare.
Giv informerede og personlige svar på anmeldelser. Husk den kritiske betydning og de fordele, ægte anmeldelser kan betyde for dig.
Svar også på positive anmeldelser. Husk, at kunden brugte deres kostbare tid på at dele deres oplevelse. Anerkend det. Derudover føles det godt at få positive anmeldelser, og det motiverer dig og dit team.
En negativ anmeldelse er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det giver værdifuld feedback om, hvad du skal forbedre på dit produkt og giver dig en chance for at vise din ægte omsorg og professionalisme. Især i tilfælde af en negativ anmeldelse er dit svar vigtigere end den faktiske anmeldelse. Det viser, at du er villig og i stand til at løse problemet med det samme. Det signalerer dine potentielle kunder, at du tager deres feedback seriøst.
Se eksemplerne nedenfor.
Brug Google til at søge efter anmeldelseswebsteder, der har lignende produkter som dine. Dem, der først kommer frem, er bestemt et forsøg værd.
Det afhænger af konkurrencen i din kategori. Foretag din research, og kontakt din kontoadministrator for at få så mange oplysninger som muligt, inden du starter.
De bedste anmeldelseswebsteder giver dig mulighed for at tilføje dine egne sporingskoder eller UTM’er til CTA’er eller andre links på din profil.
Bed dine kunder om at anmelde dig på din virksomhedsprofil eller brug tjenesten fra anmeldelsesportalen.
We appreciate your recent sign up for a LiveAgent.
A message will be sent to your email address containing login details, right after your account is installed.
Our website uses cookies. By continuing we assume your permission to deploy cookies as detailed in our privacy and cookies policy.
Vi er tilgængelige på adskillige datoer